• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

استفاده از آرد خارجی، کاهش کیفیت نان و گلایه شهروندان شیرازی

  • 07 اسفند 1401 - 14:09
استفاده از آرد خارجی، کاهش کیفیت نان و گلایه شهروندان شیرازی

کاهش کیفیت نان تولیدی در برخی نانوایی های شیراز منجر به گلایه و نارضایتی شهروندان شده است.مسوولان اتحادیه صنف نانوایی های شیراز علت پایین آمدن کیفیت نان را استفاده از آرد خارجی می دانند.

این روزها شهروندانی که برای تهیه نان به نانوایی ها مراجعه می کنند یا با نان خمیر یا نان خشک و نیمه سوخته مواجه می شوند.

به گفته برخی از شهروندان ، شاطرها وقت کافی برای پرداخت خمیر و شکل دهی آن نمی گذارند و نان سوخته یا خمیر از تنور بیرون می کشند.

حسین راستی شهروند شیرازی در این زمینه گفت : نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه والایی بوده، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء از سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود و نباید آن را اینگونه خراب کرد.

این شهروند شیرازی ادامه داد : همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح نان مواجه هستیم ، این ها مسایلی است که این برکت الهی را با کیفیت به دست مردم نمی رساند.

مریم میرزایی دیگر شهروند شیراز نیز از صفوف طولانی برخی نانوایی ها گلایه کرد و گفت : ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها از دیگر دلایلی است که برای کاهش کیفیت نان مطرح می‌شود، نانواها در مقابل این صفوف طولانی باید با سرعت بیشتری کار کنند و کیفیت را فدای سرعت می کنند ، شلوغی نانوایی‌ها به نانوا فرصت پخت کیفی نان را نمی دهد.

مشکل در آرد خارجی است

رئیس اتحادیه صنف نانوایی های شیراز، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، یکی از علل اصلی پایین آمدن کیفیت نان در شیراز را استفاده گندم خارجی دانست.

محسن حسینی، با اشاره به فعالیت حدود یک هزار و ۴۰ واحد نانوایی در شیراز افزود: آردی که در نانوایی های سطح شهر توزیع می شود حاصل گندم خارجی و یک آرد به اصطلاح بسیار جاندار با نمک خور پایین است و حالت چشبندگی بالایی دارد.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل تلاش هایی صورت گرفته تا با وارد کردن گندم ایرانی از برخی استان های کشور و افزودن آن به گندم خارجی کیفیت آردی که تحویل نانوایی های شیراز می شود افزایش یابد.
او اضافه کرد: البته نحوه سرد کردن و نگهداری و فریز کردن نان هم در ماندگاری و کیفیت نان اثر دارد، اگر نان دارای کیفیت هم باشد اما بدون سرد کردن و بلافاصله وارد نایلکس شود این نان تبدیل به خمیر شده و کیفیت خود را از دست می دهد.
حسینی افزود: لذا شهروندان باید در نحوه نگهداری نان نیز دقت کنند و نان تازه را به شکل صحیح سرد کرده و نگهداری کنند تا کیفیت خود را از دست ندهد.

استقبال خوب مردم از نان کامل
رئیس اتحادیه صنف نانوایی های شیراز، با اشاره به فعالیت ۱۷ نانوایی در زمینه توزیع نان کامل در این شهر گفت: طی چند هفته ای که از فعالیت این نانوایی ها در شیراز می گذرد شاهد استقبال بسیار خوب مردم از نان کامل بوده ایم.
حسینی افزود: با توجه به استقبال مردم از نان کامل، می توان تعداد بییشتری از نانوایی ها را به سمت توزیع نان کامل هدایت کرد.

ثبت دیدگاه