• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

بارندگی ها جان تازه در کالبد خشک تالاب ارژن دمید

  • 17 بهمن 1401 - 12:36
بارندگی ها جان تازه در کالبد خشک تالاب ارژن دمید

دریاچهٔ و تالاب اَرژَن از دریاچه‌های جنوب غرب استان فارس واقع در منطقه دشت ارژن در بارندگی های امسال جان تازه گرفت. دریاچهٔ ارژن در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شیراز و در مجاورت بزرگراه اصلی شیراز-کازرون قرار گرفته و بخشی از منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ ارژن و پریشان می‌باشد.

این دریاچه در سال‌های پرباران زیستگاه پرنده‌گان مهاجر می‌باشد که از مناطق شمالی و سیبری مهاجرت می‌کنند.

همه کسانیکه در روزهای گذشته از حاشیه دریاچه و تالاب اَرژَن عبور کرده اند خبر از آبگیری نسبتا قابل توجه سطح دریاچه می‌دهند. آبگیری دریاچه ارژن پس از سالها خشکسالی و کم آبی نوید بخش سالی پر طراوت و ایجاد محیطی امن و ایمن برای مهاجرت پرندگان آبزی به این تالاب است.

دریاچه ارژن یکی از مهم ترین دریاچه های فارس است که حد فاصل شهرستان‌های شیراز و کازرون قرار گرفته است. این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است و از نظر زیست شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دریاچه ارژن به دلیل شیرین بودن آب خود یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر است. این دریاچه زیبا با وسعت دو هزار هکتاری خود در دشت وسیع پریشان قرار گرفته است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

دریاچه ارژن در طی خشکسالیهای اخیر استان فارس به شدت کم آب شده و بیشتر به یک بیابان شبیه شده بود. به وجود آمدن فروچاله ها بر بستر دریاچه و بلعیدن اندک آب باقی مانده نیز باعث خشکی هر چه بیشتر این دریاچه شده بود.

پر آب شدن این دریاچه ، خبرهای خوب برای جوامع بومی حاشیه تالاب ارژن در استان فارس به دنبال دارد و موجی از شادمانی در میان آنان ایجاد کرد ، ورود آب به تالاب ارژن در این روزها همچنان ادامه دارد و نوید بخش زیست پرندگان در این منطقه است.

ثبت دیدگاه