• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

عقاب طلایی و سارگپه در ارسنجان از تله رهایی یافتند

  • 01 بهمن 1401 - 10:00
عقاب طلایی و سارگپه در ارسنجان از تله رهایی یافتند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: ۲ قطعه پرنده کمیاب شکاری که در دام متخلفان زیست‌محیطی گرفتار شده بودند، توسط نیروهای گشت و مراقبت این اداره در دامنه کوه‌های بخش مرکزی شهرستان ارسنجان کشف و در طبیعت رها شدند.

حسن خسروانیان افزود: انجام گشت گروهی به صورت مستمر و هدفمند در دستور کاری اداره منابع طبیعی شهرستان ارسنجان قرار گرفته است و در یکی از این مأموریت‌ها، ۲ قطعه پرنده از نوع عقاب طلایی و سارگپه گرفتار شده در تله متخلفان کشف شدند.

وی توضیح داد: متخلفان از طعمه پرندگان قمری و تله مخصوص برای گرفتار کردن این پرندگان کمیاب استفاده کرده بودند.
خسروانیان اظهار داشت: صحت و سلامتی این پرندگان توسط کارشناسان دامپزشکی شهرستان ارسنجان تأیید شد و پس از آن با هماهنگی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، این پرندگان در دامن طبیعت رها شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی در پایان ضمن تذکر به متخلفین عرصه های محیط زیستی و منابع طبیعی پیرامون عدم تکرار چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان، از عموم شهروندان خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را به شماره تلفن های امداد جنگل ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰محیط زیست گزارش دهند تا رسیدگی شود.
شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع است.

عقاب طلایی پرنده شکاری است و جز گونه‌های جانوری حمایت شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌آید که در سراسر رشته کوه زاگرس زندگی می‌کند.
عقاب طلایی نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه‌ای تیره است و از دور به سیاهی می‌زند.
طول بال‌های این عقاب بیش از ۲ متر است و می‌تواند تا وزن هفت  کیلوگرم را از زمین بلند کند. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می‌شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفت‌ها برقرار می‌ماند.
این جانور در امتداد ۲ رشته کوه‌ البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی زیست دارد و مناطق صخره‌ای، چشم‌اندازهای فراخ را به زمین‌های هموار و مناطق جنگلی ترجیح می‌دهد.

سارگپه ها پرندگانی شکاری از راسته شاهین سانان هستند که در تیره قوشیان قرار می گیرد. کورکورها، عقاب ها، قوش ها، سنقرها و کرکس ها نیز در این تیره قرار دارند، این تیره از پرندگان شکاری، روز زی بوده و گوشتخوار هستند.
سارگپه ها بال هایی پهن، گردنی کوتاه، سر نسبتا گرد و دم کوتاهتری نسبت به عقاب ها دارند؛ نر و ماده سارگپه هم شکل و غالبا روی درختان و یا صخره ها آشیانه می سازد.

ثبت دیدگاه