• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

کوهپیمای گمشده در محاصره یخبندان کوه دراک شیراز نجات یافت

  • 01 بهمن 1401 - 8:57
کوهپیمای گمشده در محاصره یخبندان کوه دراک شیراز نجات یافت

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: نیروهای تیم کوهستان از ایستگاه ۲۲ مستقر در پارک کوهستانی دراک و ایستگاه شماره ۱۷، در عملیاتی ۷ ساعته یک کوهنورد جوان را که در یخبندان ارتفاعات دراک شیراز گرفتار شده بود، نجات دادند.

محمد هادی قانع درباره عملیات نجات این کوهپیما از میان برف و سرمای ارتفاعات کوه دراک به خبرنگاران گفت: ساعت ۲۱ و ۳۴ دقیقه ۲۹ دی ۱۴۰۱ پس از اعلام ستاد فرماندهی مبنی بر گرفتار شدن یک جوان ۱۸ ساله در ارتفاعات دراک و گم کردن مسیر خود در یخبندان، گروه نجات کوهستان مستقر در ایستگاه ۲۲ آتش نشانی پارک دراک و ایستگاه ۱۷ سریعا جست و جو را آغاز کردند.

وی افزود:عملیات جست و جو و دسترسی به فرد مذکور بیش از سه ساعت به طول انجامید و آتش نشانان موفق شدند در سرما و یخبندان شدید با پیمودن مسیرهای سخت به جوان ۱۸ ساله که در نقطه خطرناکی از کوهستان بدون تجهیزات و مواد غذایی مناسب گرفتار شده بود، دسترسی پیدا کنند.

قانع ادامه داد: پس از اطمینان از سلامت جسمی این کوهپیما که در یک قدمی یخ زدگی قرار داشت و بازگرداندن قوای جسمی او ، مسیر بازگشت به پایین کوه و محل امن با زدن چندین کارگاه ادامه پیدا کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به اینکه آتش نشانان بعد از ۷ ساعت تلاش حوالی صبح جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ به ماموریت خود پایان دادند، اضافه کرد: کوهپیمای جوان به سلامت به محل امن منتقل گردید.

وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می شود که در زمان کوهپیمای در فصل سرما اطلاعات دقیق هواشناسی منطقه مورد نظر فعالیت را نگاه کرده و از صعود انفرادی و عزیمت به مسیرهای ناشناخته قطعا پرهیز کنید.

قانع اضافه کرد: به‌طور کلی، استفاده از پوشاک، کفش مناسب، همراه داشتن تغذیه کافی و اصولی و اجتناب از کوهنوردی در شرایط جوی نامناسب، اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در طول مسیر و زمان صعود، مواردی است که در روزهای زمستانی به کوهنوردان توصیه می‌ شود.

ثبت دیدگاه