• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

فعالیت پکیج بدون دودکش، منجر به جان باختن سه نفر در شیراز شد

  • 01 آبان 1401 - 16:53
فعالیت پکیج بدون دودکش، منجر به جان باختن سه نفر در شیراز شد

نخستین قربانیان گاز گرفتگی در پاییز ۱۴۰۱ در شیراز، سه عضو یک خانواده بودند که بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان باختند؛ سازمان آتش نشانی شیراز علت این حادثه را استفاده از پکیج بدون دودکش عنوان کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز یکشنبه با اعلام خبر حادثه گاز گرفتگی خانواده سه نفره در شهرک بزین شیراز، گفت:  هر سال مسمومیت با گاز منوکسیدکربن سبب مرگ خاموش تعدادی از هموطنان می‌شود،با شروع فصل سرما و براثر سهل انگاری خانواده در استفاده از وسایل گاز سوز ناایمن نخستین حادثه گازگرفتگی در شیراز سه قربانی داشت. 
محمدهادی قانع در خصوص جزییات این حادثه اظهار کرد: ساعت ۲۱ و ۵۸ دقیقه شامگاه شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱، همسایگان در تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ از محبوس شدن افراد و احتمال حادثه گازگرفتگی در یک منزل مسکونی واقع در شهرک بزین ، خبر دادند که ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی شیراز، گروه امداد و نجات ایستگاه هشت را به محل حادثه رهسپار کرد.
قانع ادامه داد: حادثه در طبقه همکف یک ساختمان سه طبقه اتفاق افتاد و بنابر شواهد موجود و طبق اظهارات ساکنان، این خانواده سه نفره در داخل این منزل مسکونی حضور داشتند که گذشت ساعات زیاد و عدم پاسخگویی این افراد منجر به نگرانی ساکنین شده بود.
وی ادامه داد: آتش نشانان با حضور در محل متاسفانه با پیکر بیهوش زن ۴۰ ساله ، مرد ۴۵ ساله و کودک هفت ساله مواجه شدند که پس از بررسی و معاینات انجام شده توسط عوامل اورژانس اعلام شد که این سه نفر ساعاتی قبل، جان خود را از دست داده اند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اعلام کرد: آتش نشانان پس از ایمن سازی کامل محل حادثه، هر سه شخص فوت شده را جهت انجام اقدامات قانونی و نیز انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل نیروی انتظامی دادند.
وی تاکید کرد: این حادثه ناگوار به دلیل سهل انگاری اعضای خانواده و استفاده از پکیج بدون دودکش به وقوع پیوسته است.

توصیه‌های جدی به شهروندان
قانع ادامه داد: ایمنی دودکش پکیج ، یعنی اطمینان از خروج گاز مونو اکسید کربن و تامین اکسیژن محیط که باید شهروندان به این نکات مهم و حیاتی توجه داشته باشند.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در ادامه بیان کرد: شهروندان در شروع فصل سرما باید از افراد متخصص درخواست کنند که ضمن سرویس، تنظیم و راه اندازی وسایل و تجهیزات گازسوز، ایمنی محل نصب وسایل گازسوز (دودکش ها، شیلنگ گاز، اتصالات و بست ها، دریچه تامین هوا و …) را بررسی کنند.

بازرسی رایگان از دودکش‌ها
وی اضافه کرد: کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در طرح بازدید از دودکش ها، به صورت رایگان از دودکش های محل سکونت شهروندان بازدید و از ایمنی آن مطمئن خواهند شد.
قانع یادآور شد: شهروندان می توانند با ارسال نشانی و تلفن همراه خود به سامانه ۳۰۰۰۴۵۴۵۰۱۲۵ به صورت رایگان در این طرح شرکت کنند، کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در اسرع وقت در مکان اعلام شده، حاضر می شوند و از دودکش ها بازدید می کنند.

ثبت دیدگاه