• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

حدود ۷۰ درصد از مسکن روستایی در استان فارس مقاوم‌سازی شده‌ است

  • 17 مهر 1401 - 8:12
حدود ۷۰ درصد از مسکن روستایی در استان فارس مقاوم‌سازی شده‌ است

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از مسکن روستایی استان فارس مقاوم‌سازی شده اند، گفت: فارس استانی حادثه‌خیز است و در این استان شاهد وقوع حوادث طبیعی در طول سال هستیم بنابراین باید در بحث ساخت و ساز روستایی جدیت و اهتمام بیشتری باشد.

فرج الله نصیری اظهار کرد: مشکلی که در ساختمان‌سازی به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک وجود داشت این است که وضعیت اقتصاد مردم یاری دهنده آنها در  ساخت واحد های مقاوم با مصالح مسلح نبود  لذا برای حل این مشکل ضوابطی در آیین‌نامه‌های مختلف ساختمانی در نظر گرفته شد و همچنین کمک‌های مالی نیز در قالب تسهیلات برای مقام‌سازی ساختمان‌ها صورت گرفت.

نصیری اضافه کرد: با این حال هنوز هم برخی به دلیل اینکه نتوانسته‌اند از تسهیلات استفاده کنند برای مقام‌سازی ساختمان‌های خود با مشکل مواجه هستند. بنابراین تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا اعطای تسهیلات را روان‌سازی کنیم و همه بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس بیان داشت: از دیگر وظایف بنیاد مسکن این است که در حوزه ساختمان‌سازی مدلی از ساختمان‌ را معرفی کند تا در مقایسه با مدل‌های دیگر هزینه کمتری را به دنبال داشته باشد.

نصیری ،  ساختمان‌های بنایی را یکی از بهترین مدل‌ها برای ساختمان‌سازی در روستاها و شهرهای کوچک دانست و گفت: ترویج ساخت این مدل ساختمان‌ در روستاها و شهرهای کوچک از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ نباید مردم را به سمت مدل‌های از خارج وارد شده و پیچیده سوق دهیم.

این مقام مسئول گفت: ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه ساخت ساختمان وظیفه بنیاد مسکن است؛ ما حتی هر ساله تسهیلاتی را از طریق دولت و  سود بسیار اندک اعطا می‌کنیم تا مسکن روستایی مقاوم شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اجرای ساختمان با مصالح بنایی کلاف دار بسیار مشکل شده است و درآیین نامه جدید الحاقات و ضوابط جدیدی برای اجرای این نوع ساختمان اضافه شده است.

نصیری با بیان اینکه اجرای ساختمان با مصالح بنایی کلاف‌دار برای مردم بار مالی دارد و احداث ساختمان را گران و پرهزینه می‌کند، گفت: اکنون احداث  ساختمانهایی ترویج می شود که همان قوت و استحکام  را دارد و حتی از نظر مقاومتی بسیار مقاومتر از ساختمان‌های کلاف‌دار است؛ ساختمان های بنایی مسلح برای مردم ۳۰درصد ارزانتر تمام  می‌شود و هزینه‌های آنها را پایین می‌آورد.

ثبت دیدگاه