• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

سالانه حدود ۱۵هزار خانه روستایی در فارس مقاوم‌سازی می‌شود

  • 02 مهر 1401 - 14:07
سالانه حدود ۱۵هزار خانه روستایی در فارس مقاوم‌سازی می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵هزار واحد مسکونی روستایی در فارس مقاوم سازی می‌شود، گفت: پیش بینی ما این است که تا ۸ سال آینده همه ساختمان‌های روستایی مقاوم سازی شوند.

عطاء‌الله زمانی شنبه دوم مهر در حاشیه همایش آموزشی آشنایی با روش‌های طراحی و اجرای ساختمان‌های بنایی مسلح  در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: اکنون ضمن انجام همین رویکرد برای تداوم مقاوم سازی روستایی مبنای کاراین است که با روشهای جدید مقاوم سازی‌ها ادامه یابد و مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان  به گونه‌ای بهتر عملیاتی شود و آیین نامه‌های آن اجرایی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس، استقبال روستاییان از دریافت تسهیلات کم بهره و حتی تسهیلات بلاعوض را لازمه شتاب بخشی در مقاوم سازی مسکن روستایی دانست و گفت: روستاییان استقبال بیشتری کنند تا مقاوم سازی روستایی با سرعت بیشتری ادامه یابد.بنیاد مسکن علاوه بر تسهیلات مقاوم سازی کمک‌های فنی و مهندسی هم به روستاییان ارائه می‌دهد تا شتاب بخشی بیشتری در مقاوم سازی مسکن روستایی شاهد باشیم.

زمانی افزود: برنامه ریزی‌ها به صورتی انجام شده که حداکثر تا سال ۱۴۱۰ و حتی زودتر از آن  ساختمان های خشتی و گلی را کنار بگذاریم و همه این ساختمان‌ها و بناها با واحد های مقاوم در روستاها جایگزین شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در خصوص اعطای تسهیلات برای بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل دراستان فارس گفت: در سیل دیماه سال گذشته ۸۳۰ واحد مسکونی نیاز به ساخت و احداث مجدد داشت که عمدتا در شهرستان‌های لامرد و لارستان این خسارت‌ها رخ داد ، ۵۰ درصد از تسهیلات بلاعوض به این واحدها اختصاص یافت و به متقاضیان اعطا شد.تسهیلات کم بهره هم بطور کامل به این واحد های خسارت دیده پرداخت شده است.برای سیل امسال هم تلاش شده که مصوبات پرداخت تسهیلات و وام‌های بلاعوض گرفته شود و روند ساخت واحدهای خسارت دیده شتاب گیرد.

او همچنین از برگزاری همایش آموزشی آشنایی با روشهای طراحی و اجرای ساختمان‌های بنایی مسلح در فارس خبر داد و گفت: ۳۵۰ نفر از مهندسین سازمان نظام مهندسی فارس و دفاتر فنی روستایی و متولیان خدمات مهندسی ساختمان دراین دوره آموزشی شرکت کردند. مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان به تفصیل به اجرای سازه‌های بنایی پرداخته است، اما روش و رویکردی که اکنون برای نخستین بار در کشور در روستای کناره شهرستان مرودشت توسط بنیاد مسکن اجرا شده ، کاربرد میلگرد در سازه‌های آجری و بلوک سیمانی است  که در ابن همایش تبیین شد.

به گفته زمانی، دراین روش به جای کلاف بندی و اجرای شناژهای افقی و عمودی بتونی، از مصالح مسلح همراه با بلوک سیمانی و آجر استفاده می‌شود و صرفه جویی ۳۰ درصدی به دنبال دارد.

او با بیان اینکه هنوز فرهنگ اجرای این نوع ساخت در شهرها و روستاها نهادینه نشده است، گفت: از این رو با برگزاری این همایش آموزشی سعی شده است برای نخستین بار اجرای این روش در فارس آغاز شود.بعد از تکمیل آموزش‌ها برای مدیران و مهندسان، دوره‌های آموزشی برای پیمانکاران و استادکاران نیز ترتیب خواهد یافت تا در سطح گسترده تر اجرای سازه‌های بنایی مسلح در روستاها آغاز شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: اجرای روشهای ساخت سازه بنایی مسلح تضمین مقاومت سازه در برابر زلزله‌های نسبتا بزرگ را هم به دنیال دارد و از آنجا  که بنیاد متولی مقاوم سازی روستایی در این مناطق است باید هر روز به سمت استفاده بهتر در روشهای ساخت حرکت کند.

زمانی افزود: ۱۸ درصد زلزله‌های کشور در استان فارس رخ می‌دهد ، از این رو می‌طلبد با استقبال از روشهای جدید ساختمان سازی به سمتی برویم که اثرات مخرب زمین لرزه‌ها کمتر شود و کاهش یابد ، بهره گیری از ضوابط فنی نوید بخش آن است که تلفات جانی و خسارت‌های مالی در زمین لرزه‌های نسبتا بزرگ بسیار کاهش یابد و به صفر نزدیک شود.

ثبت دیدگاه