• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اراضی ملی معطل مانده در فارس رسیدگی و تعیین وضعیت می‌شود

  • 22 شهریور 1401 - 12:23
اراضی ملی معطل مانده در فارس رسیدگی و تعیین وضعیت می‌شود

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی فارس در رابطه با مدیریت و نظارت بر واگذاری اراضی گفت: اراضی واگذار شده سالهای گذشته رصد می‌شوند تا اگر واگذاری در عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفته و با گذشت زمان فعالیتی انجام نشده،زمین معطل نماند و اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت این اراضی صورت گیرد.

ایاز معزز با اشاره به ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی اظهار کرد: نظارت بر اراضی واگذار شده سالهای گذشته طبق قانون بر عهده مدیریت امور اراضی است اما با توجه به اهمیتی که بُعد نظارت دارد به شهرستان‌ها تأکید کردیم که در این زمینه فعال شوند و اراضی واگذار شده سالهای گذشته را هم رصد کنند تا اگر واگذاری در عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفته و با گذشت زمان فعالیتی انجام نشده، زمین معطل نماند؛ این موارد بایستی با هماهنگی جهاد کشاورزی و مدیریت امور اراضی شهرستان صورتجلسه و به کارگروه مربوطه ارائه شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: یکی از مباحث اساسی در این حوزه برخورد جدی با متجاوزین به عرصه‌های منابع طبیعی است که خوشبختانه نیروهای یگان حفاظت با تلاش شبانه روزی توانستند از تخریب و یا تصرفات در این بخش جلوگیری کنند.

معزز اضافه کرد: در حال حاضر تشکیل پرونده در خصوص تخریب و تصرف در عرصه منابع طبیعی استان به شدت کاهش یافته و همین مسئله باعث شد یگان حفاظت منابع طبیعی استان در سطح ستاد سازمان جنگل‌ها، رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: به دلیل اهمیت موضوع و برای دفاع از حقوق منابع طبیعی در محافل قضایی ضمن داشتن نیروهای حقوقی رسمی، توانستیم نیروهای حقوقی مشاور را هم به کار بگیریم تا این افراد بتوانند در دادگاه‌ از پرونده‌های متشکله یگان و حقوق منابع طبیعی دفاع کنند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان فارس عنوان کرد: در این حوزه هم پیشرفت خوبی داشته‌ایم و گزارشات لازم در جلسات شورای پیشگیری استان ارائه شده است و امیدواریم با ادامه این روند شاهد به حداقل رسیدن تجاوز در عرصه منابع طبیعی استان باشیم.

معزز با اعتقاد به اینکه توسعه استان در عرصه‌های منابع طبیعی در حال شکل‌گیری است، گفت: شاهد توسعه صنعت در عرصه منابع طبیعی هستیم و با مدیریت امور اراضی استان در بحث واگذاری اراضی مستعد و بلامعارضی که از لحاظ فنی مشکلی را برای منابع طبیعی ایجاد نمی‌کنند همکاری و تعامل خوبی داریم.

وی یادآور شد: آنچه را که امور اراضی در رابطه با طرح‌های توسعه استان پیشنهاد می‌دهد مورد بررسی قرار می‌دهیم و در این زمینه با این بخش همکاری می‌کنیم. همچنین کمیسیون‌های تخصیص اراضی را فعال کرده‌ایم و جلساتی را به صورت هفتگی برگزار می‌کنیم تا بتوانیم گام‌های مؤثری در مسیر واگذاری اراضی، اشتغالزایی و توسعه استان برداریم.

او با بیان اینکه بیش از ۱۰/۲ میلیون هکتار از عرصه ۱۲ میلیون هکتاری استان فارس تحت مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی است، اظهار کرد: حفاظت و حراست از منابع طبیعی جزو وظایف اساسی این اداره‌کل محسوب می‌شود؛ این در حالیست که فعالیت‌های این مجموعه با توجه به بضاعت مالی و کمبود نیروی انسانی با چالش‌های بسیاری مواجه است.

معزز خواستار افزایش مشارکت‌های عمومی و مردمی در عرصه منابع طبیعی شد و گفت: البته شاهد همکاری نیروهای منابع طبیعی در شهرستان‌ها، بسیج و حتی گروه‌های مردمی به ویژه در حوزه اطفا حریق هستیم که جا دارد تشکر و قدردانی ویژه‌ای از آنها داشته باشم اما افزایش مشارکت‌های مردمی می‌تواند کمک شایانی به ما در رسیدن به اهداف‌مان کند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان فارس در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم در صیانت از منابع طبیعی گفت: دولت سیزدهم رویکرد خوبی را در حوزه حفاظت و امور اراضی دنبال می‌کند و ما نیز این انگیزه را داریم که در مسیر تحقق اهداف دولت و خدمت به مردم گام برداریم و امیدواریم بتوانیم دِِین خود را در این عرصه ادا کنیم.

ثبت دیدگاه