• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

سه برابر شدن استفاده از پابند الکترونیکی در فارس

  • 02 شهریور 1401 - 10:17
سه برابر شدن استفاده از پابند الکترونیکی در فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان در این استان رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی در اختتامیه مسابقات آزاد مهارت زندانیان فارس گفت: راه اندازی کارگاه های حرفه آموزی در زندان های فارس به اشتغال این قشر منجر خواهد شد.

وی افزود: هدف از راه اندازی کارگاه های اشتغال، پیشگیری از وقوع جرم است و طی بررسی های معاونت پیشگیری دادگستری، افرادی که در این کارگاه ها مشغول به کار هستند در درون زندان جرمی مرتکب نشده و بازگشت مجدد به زندان نیز ندارند.

وی با بیان اینکه زندانی خواسته یا ناخواسته وارد زندان می شود اما بیشترین آسیب  را خانواده زندانی می بیند،گفت: از دیگر اهداف ایجاد این دوره‌ های مهارت آموزی در زندان، ایجاد درآمد پایدار برای خانواده های زندانیان است که اکثر آنان توان و بضاعت مالی ندارند و در تنگنا هستند.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: با همکاری انجمن های حمایت زندانیان برای خانواده های زیر پوشش انجمن اشتغال پایدار ایجاد می شود تا آسیب های اجتماعی و مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی متوجه این خانواده ها نشود.

رئیس شورای قضایی استان فارس گفت: هدف دادگستری و سازمان زندان ها این است که شاهد حضور گسترده مراکز فنی و حرفه ای در زندان ها باشیم و بزودی تفاهم نامه همکاری بین دادگستری و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای منعقد می شود تا با کسب مهارت زندانیان و اشتغالزایی برای آنان، مجموعه قضایی استان نیز تأسیسات حقوقی به زندانیان واجد شرایط اعطا کرده و زمینه آزادی مددجویان بیشتر از گذشته فراهم شود.

وی اظهار داشت: سازمان زندان ها، یکی از سازمان های موفق قوه قضاییه است که تاکنون توانسته اقدامات خوبی در زمینه رعایت حقوق شهروندی و بازاجتماعی کردن زندانیان در زندان ها انجام دهد.

موسوی تأکید کرد: امروز شاهد فعالیت های حرفه آموزی در همه زندان ها در رشته های مختلف خیاطی، چرم دوزی، جوشکاری، برق ساختمان، صنایع دستی و گلخانه هستیم و این مهارت ها باید با همکاری مراکز فنی و حرفه ای استان توسعه یابند تا شاهد کاهش جمعیت کیفری در زندان ها باشیم.

استعدادیابی در زندان‌

مدیر کل زندان‌های فارس نیز در این مراسم گفت: ایجاد اشتغال، نقش اصولی و راهبردی در پیشگیری از ارتکاب جرم دارد و زمینه و مقدمه اشتغال، بی شک داشتن مهارت و حرفه می باشد و با داشتن حرفه، این افراد وارد عرصه کار و تولید و خدمات شده و چرخه ارتکاب جرم به این طریق از بین می رود.

اسحاق ابراهیمی افزود: با توجه به سند تحول قضایی و سیاست های اصلاحی تربیتی سازمان زندان ها، زمینه مهارت آموزی متناسب با نیاز بازار نیز در زندان ها فراهم شده و مستمراً زندانیان تشویق به مشارکت در دوره های حرفه آموزی می شوند تا از این طریق پس از آزادی مجدداً وارد عرصه ارتکاب جرم نشده و به عنوان فردی مؤثر در جامعه ایفای نقش کنند.

وی افزود: ارتقاء کیفیت آموزش از دیگر موارد مورد تأکید است، کیفیت آموزش باید به نحوی ارتقاء یابد که فرد اشرافیت کامل بر فرآیند انجام کار را داشته باشد و بتواند وظیفه خود را در جامعه به نحو مطلوب انجام دهد.

وی افزود: شناسایی زندانیان مستعد در رشته ها و حرفه های مختلف و پرورش آنان و تشویق زندانیان به مشارکت فعال در فرآیندهای حرفه آموزی از برنامه های حوزه حرفه آموزی در زندان ها است.

مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: طبق بررسی های بعمل آمده بین داشتن حرفه و شغل و ارتکاب جرم افراد رابطه مستقیم وجود داشته و کسانی که مرتکب جرائم در جامعه می شوند اغلب فاقد حرفه و شغلی در جامعه بوده و نرخ بازگشت مجدد افرادی که در زندان ها حرفه و شغلی کسب کرده اند بسیار پایین است.

ابراهیمی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد ۳ هزار و ۵۴۴ نفر از زندانیان در ۲۳۵ دوره حرفه آموزی ثبت نام کرده اند و ۷۷۴ نفر موفق به کسب گواهینامه فنی و حرفه ای شده و همچنین زمینه اشتغال برای ۵ هزار و ۳۹۰ نفر از زندانیان فارس فراهم شده است.

وی اضافه کرد: مسابقات مهارت با هدف استعدادیابی زندانیان در حرفه‌های مختلف و ایجاد زمینه اشتغال آن‌ها، برگزار شد.

مدیرکل زندان های فارس با بیان این که در این مسابقه ۸۳ مهارت آموز در رشته‌های خیاطی، چرم دوزی، معرق کاری و آرایشگری با هم به رقابت پرداختند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۵ دوره مهارت آموزی در زندان‌های فارس برای زندانیان برگزار شده است.

وی ادامه داد: مهارت آموزان می‌توانند علاوه بر دریافت گواهینامه معتبر از فنی و حرفه‌ای پس از آزادی، تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند.

این مسابقات در ۲ مرحله شهرستانی و استانی در حرفه های خیاطی زنانه و مردانه، آرایش و پیرایش مردانه، معرق کاری، چرم دوزی و برق ساختمان برگزار شد و ۱۴۰ نفر از زندانیان در کل استان در این مسابقات شرکت کردند که ۸۵ نفر به مرحله استانی راه یافته و ۷۱ نفر از منتخبین در مسابقه استانی شرکت کردند که پایان این رقابت به نفرات اول تا سوم لوح یادبود و پاداش نقدی اعطا شد و همچنین حمایت های قضایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

ثبت دیدگاه