• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

پروژه آبرسانی به شیراز امسال تکمیل می‌شود

  • 01 مرداد 1401 - 8:43
پروژه آبرسانی به شیراز امسال تکمیل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز گفت: تمام عوامل اجرای این پروژه در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و کار تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

 محمود رضایی به وضعیت نامطلوب بارندگی در سال زراعی جاری و پراکندگی بارش نامتعارف در فارس اشاره و اضافه کرد: کلان شهرهای کشور به ویژه شیراز، با آمار بالای مهاجرت روبرو شده اند که یک معضل جدیست.

به نقل از استانداری، رضایی گفت: سالیانه حدود ٣٠ هزار انشعاب آب جدید در این شهر واگذار می شود؛ باید در برنامه ریزی های مرتبط با حوزه آبرسانی برای استان فارس و شهر شیراز، افزایش جمعیت را در پارامترهای مرتبط با این موضوع در نظر بگیریم.

وی با عنوان اینکه رسالت ما تامین آب سالم برای شهر شیراز و سایر شهرهای استان است، اظهار کرد: در هر شرایط و سوای اجرا یا شدن یا نشدن خط دو آبرسانی از سد درودزن، ما نسبت به تامین آب شرب شهر شیراز متعهد هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: در این راستا ما برای تامین آب شرب شهر شیراز برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را تعریف کرده ایم؛ در این راستا علاوه بر پیگیری اجرای خط دوم سد درود زن، به دنبال انتقال آب از خلیج فارس نیز هستیم که این موضوع نقشی مهم در تامین آب شرب کلان شهر شیراز خواهد داشت.

به گفته رضایی در حال حاضر ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به استان تخصیص یافته است.

وی همچنین به برنامه انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار نیز اشاره و عنوان کرد: برنامه های جامع در دست اجرا در حوزه تامین آب ، در مجموع نیاز شهرستان شیراز را به نحو مطلوب مرتفع خواهد کرد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تاکید کرد که در حال حاضر نیز مردم شیراز در حال استفاده از آبی که از مسیر خط دو سد درود زن وارد شیراز می شود، هستند، که این عدد معادل ٧۵٠ لیتر در ثانیه است.

وی گفت البته برنامه نهایی برای تامین آب مورد نیاز شهر شیراز، از محل سد درودزن با ظرفیت حداکثر ۳ مترمکعب در ثانیه و مقدار متوسط سالیانه ۶۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب و بهداشتی است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس زمان تکمیل پروژه آبرسانی از سد درود زن به شیراز را پایان امسال اعلام و اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل انتقال آب از سد درود زن مبلغی معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

 به گفته رضایی مقرر شده است این اعتبار از بودجه سالیانه کشور و همچنین از بودجه ماده ۵۶ و تسهیلات بانک ها تامین شود ؛ ضمن آنکه قرار نیست که قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه تکمیل آن را به تامین کامل بودجه آن منوط سازد. 

وی در ادامه در خصوص قطعی های موردی آب در شهر شیراز توضیح داد و گفت: در حال حاضر نمی توان برای این مشکل دلیل خاص و بنیادی اعلام کرد ؛ قطعی های موردی طبیعی بوده و مدیران آبفای استان ، این موضوع را تحت کنترل دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: در شرایط موجود ، وضعیت بحرانی و غیر قابل کنترلی در شهر شیراز در حوزه آبرسانی وجود ندارد و مشکل ما در این حوزه بیشتر مربوط به شهرستان ها و روستاهای استان است. در شرایط موجود به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته. حدود ۵۰ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان به تنش آبی دچار بوده و آب رسانی به برخی روستاها با تانکر در حال انجام است.

ثبت دیدگاه