• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

مدیرکل شهری استانداری فارس: باغشهرها تعیین تکلیف می‌شوند

  • 31 تیر 1401 - 16:57
مدیرکل شهری استانداری فارس: باغشهرها تعیین تکلیف می‌شوند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس باغشهری‌ها را سرمایه ملی دانست و گفت: ساماندهی و تعیین تکلیف باغشهری‌ها استان و خصوصا کلانشهر شیراز به طور جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد.

مسعود طهماسبی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی درباره تشریح سیاست‌های کلی مدیریت استان در رابطه با باغشهرها،گفت: باغشهرها سرمایه‌های ملی است که باید وضعیت آن تعیین تکلیف و ساماندهی شود.

طهماسبی افزود: سیاستی که مدیریت ارشد استان امروز در فارس دنبال می کند این است که باید ساماندهی این حوزه انجام شود که در این راستا نشست‌های تخصصی متعددی برگزار شده و در هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: ساماندهی و تعیین تکلیف باغشهرها در استان فارس و خصوصا کلانشهر شیراز به جد از سوی دولت پیگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس اظهار داشت: ساماندهی این بخش بدین شکل است که باغشهری های فاقد زیرساخت اعمال قانون خواهد شد که تصمیم گیری در این بخش در حیطه وظایف مراجع قضایی است.

طهماسبی با اشاره به نقل قول های صورت گرفته از وی اضافه کرد: در نشست خبری اخیر، لفظ تخریب درباره باغشهرها بکار نبردم بلکه از اعمال قانون سخن گفتم، که سیاست مدیریت ارشد استان نیز بر ساماندهی و تعیین تکلیف باغشهری های استان است که به جد موارد در استانداری و فرمانداری شیراز پیگیری خواهد شد تا وضعیت موجود در حوزه باغشهرها ساماندهی شود.

به گزارش ایرنا، اوایل دهه ۷۰ مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده وقت ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز طرحی به نام فلاحت در فراغت را مطرح کرد که برمبنای آن زمین های اطراف شهرها در اختیار کارمندان، بازنشستگان و افراد کم درآمد قرار گیرد تا در ایام فراغت خود اقدام به کشت درختان و ایجاد باغ کنند تا ضمن بهره مندی از طبیعت از مزایای مادی و معنوی آن بهره مند شود.
دیدگاه های وی در قالب موسسه فلاحت در فراغت در همان دهه به بار نشست و زمین های اطراف شیراز به ویژه خرامه که آن زمان بخشی از شهرستان شیراز بود همچنین روستاهای بخش بیضا از توابع سپیدان به باغشهر تبدیل شد. 
باغشهر که به معنای زمین محصوری بود که با کاشت درخت ثمری تعریف می شد و اجازه ساخت و ساز در آن در حد یک اتاق و راهرو داده می شد، بعدها در شهر جدید صدرای شیراز هم فراگیر شد.
تخلفات مالی و دست اندازی های برخی افراد به زمین های مرغوب همچنین معاملات املاک آن موجب شد طرح یادشده در وادی رانت خواری و زمین خواری بیفتد و اصل هدف به فراموشی سپرده شود.    

ثبت دیدگاه