• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

عملیات اجرایی مجموعه آبرسانی خسروشیرین فارس آغاز شد

  • 12 تیر 1401 - 12:28
عملیات اجرایی مجموعه آبرسانی خسروشیرین فارس آغاز شد

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت‌: عملیات اجرایی مجموعه آبرسانی خسروشیرین از توابع شهرستان آباده آغاز شد، طرحی که آب شرب روستاهای خسروشیرین، محمد آباد و فتح آباد را تأمین خواهد کرد.

علی جان صادق پور شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح با بیان اینکه تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه کمتر از میزان آب شرب مورد نیاز باشد، افزود: حدود ۳۶ درصد از کل جمعیت تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان این مطلب که بهترین و اثربخش ترین راه مقابله با بحران کم آبی مدیریت مصرف است، گفت: باید مصرف در همه حوزه ها مدیریت شود. امروزه افزون بر ۹۰ درصد از آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد که لزوم اجرای گسترده اقدامات اصلاحی در این بخش برای ایجاد حداکثر بهره وری را اجتناب ناپذیر می کند.

وی با اشاره به عدم بارندگی مؤثر در سال‌های اخیر و تأثیر فزاینده خشکسالی‌ها بر روند آبرسانی گفت: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت و رشد تعداد مشترکان، شاهد بروز تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای استان هستیم.

 مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با بیان اینکه افزون بر ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف توسط این شرکت استحصال می‌شود، گفت:  افزون بر ۴۰ درصد از این آب هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است، تصریح کرد: با تمام توان در مقابل بی قانونی و استفاده غیرمجاز از آب شرب مردم خواهیم ایستاد چرا که اعتقاد داریم با ساماندهی انشعاب های غیرمجاز بخش عمده ای از مشکلات کمبود آب شرب ، به ویژه در روستاها مرتفع می گردد.

صادق پور در ادامه به آغاز عملیات اجرایی مجموعه آبرسانی خسروشیرین نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه آبرسانی که آب شرب روستاهای خسرو شیرین، محمد آباد و فتح آباد را تأمین خواهد نمود، شامل اجرای ۵۲۰۰ متر خط انتقال با استفاده از لوله های پلی اتیلن به قطر ۲۰۰ میلیمتر، تجهیز و برق رسانی یک حلقه چاه آهکی  و ساخت موتور خانه با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال می باشد که با بهره برداری از آن ۱۱۵۰ خانوار برابر با ۴۵۰۰ نفر از مزایای آن بهره مند می گردند.

رحیم زارع نماینده مردم شهرستان های آباده، خرم بید، بوانات و سرچهان در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان وضعیت منابع آب، روند آبرسانی و نیازمندی های آب شرب شهرستان های حوزه انتخابیه خود به ویژه در روستاهای این مناطق پرداخت.

وی گفت: خشکسالی ها آبرسانی به مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است که در بخش روستایی با چالش های بیشتری در تأمین آب شرب مواجه هستیم.

وی با تجلیل از تلاش های جهادی شرکت آبفا فارس در رفع مشکلات آبرسانی و اجرای طرح ها و پروژه های موثر آبرسانی از گذشته تا کنون، اظهار کرد: خوشبختانه شرکت آبفا فارس مجدانه به دنبال رفع کمبودهاست و اقدامات خوبی را در این خصوص پیگیری و اجرا نموده است که بحق شایسته ی تقدیر و تکریم است.

دهستان خسروشیرین از توابع بخش مرکزی شهرستان آباده است که در گذشته به شهرستان اقلید تعلق داشت که در اردیبهشت ۱۳۸۶ با توجه به خواست ساکنان این دهستان از اقلید جدا شد و به آباده پیوست.

دهستان خسروشیرین متشکل از روستاهای خسروشیرین، محمدآباد و فتح آباد است.

روستای خسروشیرین در شمال غربی استان فارس و در ۸۰ کیلومتری غرب شهرستان آباده در دامنه رشته کوه‌های درهم تنیده زاگرس قراردارد.

آباده در ۲۷۸ کیلومتری شمال شیراز است.

ثبت دیدگاه