• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

۲ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس از بیمارستان مرخص شدند

  • 08 تیر 1401 - 12:26
۲ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس از بیمارستان مرخص شدند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس گفت:۲نفر مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان فارس پس از طی کردن مراحل درمانی از بیمارستان مرخص شدند.

امیدرضا امرآبادی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد کل مبتلایان این بیماری در سطح کشور تا امروز ۳۴ نفر بوده است که دو نفر از آنها که از استان‌های هرمزگان و خوزستان بودند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس ادامه داد: در استان فارس تلفاتی از این بیماری نداشتیم.  ۲نفر به این بیماری مبتلا شدند که پس از طی کردن مراحل درمانی از بیمارستان مرخص شدند.

امرآبادی اضافه کرد: این دو نفر که هر دو در بخش دامداری فعالیت می‌کنند ساکن شهرستان کازرون و روستای چهل‌چشمه شیراز هستند.

وی با بیان اینکه عامل انتقال این بیماری از دام به انسان نوعی کنه و تماس با گوشت قرمز و فرآورده‌های خام دامی است، گفت: شناخت کافی از نحوه انتقال ویروس، علائم بیماری و تهیه گوشت از مراکز معتبر از راهکارهای کاهش خطر ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می‌رود.

امرآبادی ، آموزش چهره به چهره را از مهمترین راهکارهای کاهش خطر این بیماری دانست و گفت: بالای ۱۰ کلاس چهره به چهره در سطح ۳۶ شهرستان استان فارس با قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و حتی زنان خانه‌دار برگزار و آموزش‌های لازم به این افراد داده شده است. 

وی با بیان اینکه توصیه‌های لازم در رابطه با سم‌پاشی به دامداران داده شده است، گفت: این بیماری توسط کنه منتقل می‌شود و اوج فعالیت‌ کنه‌ها که عامل اصلی انتقال این بیماری هستند در فصل گرما است. اگر کسی کنه را با دست بگیرد یا له کند قطعا به این بیماری مبتلا می‌شود. همچنین ترشحات دام در هنگام ذبح می‌تواند عامل ابتلا به این بیماری باشد.

امرآبادی یادآور شد: ترشحات آلوده به این ویروس در زمان ذبح دام می‌تواند برای ذبح کننده و افراد مصرف‌کننده خطرناک باشد و گوشت هم نباید به صورت خام و نیمه آب‌پز استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشتار غیر مجاز دام ممنوع است، گفت: کشتار دام حتما باید در کشتارگاه انجام شود چراکه در کشتارگاه‌ها ناظرین بهداشتی وجود دارند و بر مراحل مختلف کشتار نظارت دارند.

او یادآور شد: گوشت دام به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش‌سرد کشتارگاه با دمای ۴درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. پس از قرار گرفتن گوشت در پیش‌سرد، آن را به صورت مهمور شده به مهر دامپزشکی به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. 

امرآبادی با بیان اینکه مردم باید این بیماری را جدی بگیرند، توصیه کرد: با توجه به اینکه عید قربان نزدیک است، مردم باید توصیه‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مورد توجه قرار دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس اظهار کرد: اگر مردم به هر مناسبتی کشتاری را انجام دادند حتما باید لاشه را در پایین یخچال به مدت یک روز نگهداری کنند و روز بعد با پوشیدن دستکش گوشت را قطعه‌بندی کنند. پیه گرم باید ۴۸ ساعت در یخچال بماند. امیدوارم با رعایت این نکات شاهد مبتلا شدن افراد به این بیماری خطرناک نباشیم.

ثبت دیدگاه