• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

تفرجگاه مُرغک استهبان در میانه مشکلات، از فروش آب تا آتش‌سوزی درختان کهنسال

  • 08 تیر 1401 - 10:22
تفرجگاه مُرغک استهبان در میانه مشکلات، از فروش آب تا آتش‌سوزی درختان کهنسال

طرح مباحثی درباره آتش‌زدن بقایای درختان کهنسال تفرجگاه مرغک در شهرستان استهبان در شرق استان فارس نگرانی‌هایی را برانگیخت؛ پیگیری خبرنگار ایرنا نشان داد که مسائل این تفرجگاه به این مورد محدود نیست، در همین حال، مسئولان نوید حل همه مشکلات را دادند.

تفرجگاه مرغک در دامنه کوه جنوبی شهر رونیز و در کنار جاده شیراز-استهبان واقع شده است.
شهرستان استهبان از شهرستان‌های شرقی استان فارس محسوب می‌شود که در فاصله ۱۷۵ کیلومتری از شیراز قرار دارد.

ابراز نگرانی فعال محیط زیست
نگرانی‌ها درباره وضعیت این جاذبه گردشگری پس از آن شکل گرفت که یک فعال محیط زیست طی روزهای اخیر با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: بقایای درختان کهنسال تفرجگاه مرغک در شهرستان استهبان که چند سال قبل توسط عده‌ای قطع شده بود، در سایه تداوم بی‌توجهی دستگاه‌های ذیربط، آتش زده شده است.
در ادامه این متن ارسالی آمده است: مرغک تفرجگاهی زیبا و دل انگیز است که در شهر رونیز از توابع شهرستان استهبان واقع شده است. آب چشمه ای دائمی در آن جاری است، درختان چند صد ساله چنار حاشیه جوی آب یادگار پیشینیان نیک اندیش و طبیعت دوست این ‌شهر است و آسیاب های آبی هفتگانه – که ثبت میراث فرهنگی شده است- همه و همه چشم های بازدید کنندگان را می نوازد. اما چند سال پیش عده ای منفعت طلب با اره برقی به جان چنارهای تنومند مرغک افتادند و تعداد زیادی از آنها را قلع و قمع کردند. این موضوع اعتراضات بسیاری را در میان دوستداران مرغک و فعالان طرفدار محیط زیست رونیز، فسا و دیگر شهرهای اطراف برانگیخت. افراد خاطی برای چند روز بازداشت شدند، اما برخورد خاصی با آنها صورت نگرفت.
این دوستدار طبیعت در این مطلب افزوده است: ظرف این چند سال شاخه های جوان از ریشه ها و تنه های کهن و تنومند درختان دوباره شروع به رویش کردند و امید آن می رفت که ظرف چندین سال دوباره جای خالی درختان پیشین را پر کنند. اما از آنجا که برخورد خاصی با خاطیان و منفعت طلبان صورت نگرفته و احساس حاشیه امن می کنند، این بار جری تر شده و آتش به جان تنه های به جا مانده و شاخه های جوان انداختند تا این درختان تناور برای همیشه از بین بروند.
در ادامه این مطلب نوشته شده است: همزمان در قسمتی دیگر، عده ای منفعت طلب به پارک کوهپایه مرغک- که چند سال پیش برای استفاده عموم مردم توسط شهرداری از مالک آن خریداری شده و دارای سند ثبتی می باشد- تعرض و قسمتی از آن را تصرف نموده و تمامی درختان و حتی بوته های واقع در این قسمت را قلع و قمع کرده اند. با همه این اتفاقات مسئولین رونیز و استهبان کوچکترین اقدامی جهت مواخذه متعرضین و خاطیان انجام نداده اند و گویی این سکوت تایید آمیز خبر از آینده دهشتناکی می دهد که در انتظار مرغک و درختان و زیبایی های آن است.

نوید تعیین تکلیف تفرجگاه و حل مشکلات
شهردار رونیز در این باره اعلام کرد که گزارش‌های لازم در خصوص رسیدگی به این مشکل به دستگاه‌های مسئول ارسال شده است و بزودی وضعیت این تفرجگاه تعیین تکلیف می‌شود.
سید علی فداکار هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای حل این مشکل جلساتی برگزار شده و هفته آینده هم شورای تأمین برای بررسی بیشتر، از مجموعه مُرغک بازدید می‌کند.
شهردار رونیز ادامه داد: بدون شک پیگیری‌های فعالان محیط‌زیست نشان‌دهنده دغدغه‌مند بودن این افراد است. اما مسئولان هم دغدغه دارند؛ من هم زمانی که وضعیت تفرجگاه مرغک را مشاهده کردم افسوس خوردم. قطعا با دغدغه‌مندی که مسئولان شهرستانی و استانی دارند این قضیه در اولویت رسیدگی قرار گرفته است.

چالش فروش آب
هاشمی اضافه کرد: تفرجگاه مرغک در حال حاضر با دو مشکل روبه‌رو است. به دلیل خشکسالی، قیمت آب افزایش پیدا کرده است و عده‌ای از افراد بومی این منطقه اقدام به فروش آب چشمه مرغک کرده‌اند.

علت قربانی شدن درختان تنومند چنار
شهردار رونیز با بیان اینکه درختانی که در آتش سوخته‌اند درختان چنار هستند، گفت: چنار از جمله درختان گسترده است و این ویژگی را دارد که وقتی رشد می‌کند بخش وسیعی از زمین را در پناه سایه بلند خود می‌پوشاند.
او یادآوری کرد: زمانی که سایه درختان چنار در منطقه مرغک بر روی درختان انجیر قرار می‌گیرد مانع از تابش نور خورشید به این درختان می‌شود و محصول دهی درختان انجیر را پایین می‌آورد که همین مسئله باعث شده برخی از افراد برای محصول‌دهی بیشتر درختان انجیر به فکر از بین بردن درختان چنار بیفتند.
هاشمی بیان کرد: فرماندار، دادستان و دستگاه‌های مربوطه در جریان این موضوع هستند و پیگیری‌های لازم برای رسیدگی به این موضوع و جلوگیری از این اقدامات در حال انجام است.
وی افزود: این بررسی‌ها زمان بر است چراکه در حوزه اداری جلساتی باید تشکیل و کارشناسی شود و با بازدید از منطقه این مشکل مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

حصارکشی باغ‌ها سلیقه‌ای است
هاشمی بیان کرد: ثبت اسناد نسبت به بررسی اسناد و امور آب برای بررسی مسئله جابه‌جایی آب مکلف شده‌اند تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند. حصارکشی باغات که بر اساس سلیقه انجام شده نیز از جمله مواردی است که در حال پیگیری است.

ورود میراث فرهنگی به موضوع آسیاب‌های آبی مرغک
شهردار رونیز در ادامه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: مرمت‌هایی در آسیاب‌های آبی مرغک صورت گرفته که غیرکارشناسی بوده و میراث فرهنگی برای ارزیابی این موضوع ورود کرده است.
وی با بیان اینکه همه ما دغدغه محیط زیستی داریم، گفت: تفرجگاه مرغک یکی از فرصت‌های بسیار عالی گردشگری برای استان و حتی کشور به شمار می‌رود و ما تلاش بسیاری برای حفظ این منطقه داریم.
هاشمی اعلام کرد: در حوزه گردشگری تفاهم‌نامه‌هایی به منظور مرمت آسیاب‌های مرغک، محوطه‌سازی این مجموعه و ثبت دهانه مرغک با اداره میراث فرهنگی  منعقد کردیم. امیدواریم همه فعالان محیط زیست و مسئولان استانی و شهرستانی دست به دست هم بدهند تا بتوانیم به نتیجه مورد نظر و رضایت عمومی مردم برسیم.
وی با اعتقاد به اینکه ادعا تا واقعیت فاصله زیادی دارد، گفت: هر کسی می‌تواند ادعایی را مطرح کند اما مسئولان نمی‌توانند تنها به ادعای افراد اکتفا کنند. آنها بر اساس اسناد و شواهد تصمیم می‌گیرند.

بررسی ادعای تصرف اراضی در پارک کوهپایه مرغک
این مقام مسئول در رابطه با تعرض به پارک کوهپایه مرغک افزود: بر اساس ادعای مردم در کوهپایه تصرف صورت گرفته است اما ما باید این موضوع را بر اساس اسناد موجود بررسی کنیم. در حال حاضر فرماندار و دادستان نیز این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
هاشمی گفت: گفته می‌شود که شهرداری در این منطقه زمینی به مساحت ۷۵۰۰ متر دارد. اما طبق اسناد و قراردادهای خریدی که در شهرداری موجود است مساحت این زمین ۷۲۰۰ متر است.
وی اظهار داشت: همان‌طور که گفتم این بررسی‌ها زمان‌بر است اما به محض اینکه پیگیری‌ها به نتیجه برسد اسناد را منتشر و نتیجه را به مردم اعلام می‌کنیم. طی ۴۸ ساعت قبل بخشدار رونیز و معاونین فرماندار استهبان مشخص شده‌اند و در حال حاضر همه مسئولان برای حل این مشکل پای کار هستند.
شهردار رونیز اظهار داشت: در هفته جدید هم حد و حدود زمین شهرداری را بر اساس اسناد موجود مشخص خواهیم کرد و هم مسئولان شهرستانی ورود پیدا می‌کنند و قضیه تفرجگاه مرغک پیگیری می‌شود.

ثبت دیدگاه