• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به جاده های داراب

  • 17 اردیبهشت 1401 - 12:48
دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به جاده های داراب

در پی بروز حوادث رانندگی در محورهای مواصلاتی داراب در هفته گذشته؛ وزیر راه و شهرسازی از رسیدگی و تسریع در عملیات اجرایی راه های این شهرستان خبر داد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از روند عملیات اجرایی راه‌های شهرستان داراب در مصاحبه با ایرنا افزود: برنامه ریزی های لازم برای چهار خطه کردن و تسریع در عملیات احداث باند دوم محور داراب به سمت فسا و  گهکم  و همچنین داراب به سمت فسارود انجام شده است.

وی تصریح کرد : امیدوارم در یک برنامه فشرده تا پایان سال حداکثر حدود ۷۰ کیلومتر از این دو محور بصورت آسفالت تحویل مردم این منطقه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود تا اوایل مرداد سال جاری ۱۵ کیلومتر از ورودی شهرستان داراب به سمت فسا آسفالت شود، افزود : امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه مدت کنار گذر داراب نیز به زیر بار ترافیک برود.

خادمی بیان داشت : پیش بینی می‌شود که ۵۰ کیلومتر از مابقی محور یاد شده از دو طرف به سمت جنوب و قسمت شمالی به سمت فسا تا پایان سال بصورت چهار خطه آسفالت و تحویل مردم شود.

او با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری خاص برای تسریع در عملیات ایمن سازی محورهای داراب با توجه به حادثه خیز بودن این مناطق داده است، ابراز کرد : ما امروز مأمور شدیم تا از این محور بازدید کنیم و برنامه اجرایی برای تسریع عملیات داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به برنامه این سازمان برای ساماندهی راه داراب به سمت فسارود نیز گریزی زد و اعلام کرد: تا دهه فجر امسال ۲۰ کیلومتر از محور فسارود – داراب بصورت چهار خطه آسفالت می‌شود.

وی ادامه داد : سازمان راهداری کشور نیز قول مساعد داده تا ایمنی محور یاد شده با اجرای خط کشی و نصب علائم راهنمایی در کمترین مدت اجرا کند. خادمی گفت: با هم افزایی که وزیر دستور داده بتوانیم عملیات اجرایی زیر ساخت‌های جاده‌ای شهرستان داراب در آینده نزدیک تسریع کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم ساماندهی راه‌های این شهرستان تاکید و گفت: چهار خطه و آسفالت شدن محور داراب به فسا نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که بخشی از محل اعتبارات پیوست قانون بودجه، ماده ۵۶ قانون و بخش دیگری نیز از محل تأمین قیر تأمین می‌شود.

او همچنین به مبلغ اعتباری ۲۰ کیلومتر آسفالت راه فسارود نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۴۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه این طرح است که امید می‌رود با این مبلغ بتوانیم تا پایان سال جاری این محور را به اتمام برسانیم.

سابقه بازدیدهای معاون وزیر از داراب

تیرماه ۱۳۹۷ خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به داراب فارس از روند ساخت بزرگراه شیراز – گهکم استان هرمزگان بازدید و بر شتاب بخشی بر روند احداث این محور ارتباطی واقع در دالان  شمال – جنوب کشور تاکید کرده بود.

وی گفته بود؛ بزرگراه شیراز – فسا – داراب – گهکم حاجی آباد، ارتباط دهنده استان فارس با استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و از این نظر یکی از محورهای شریانی و پرتردد کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول این پروژه را ۳۵۰ کیلومتر اعلام کرده بود که ۲۸۰ کیلومتر این محور در استان فارس قرار داشته که از این محور، ۱۵۰ کیلومتر آن تکمیل شده است، ۶۰ کیلومتر در دست اجرا است و عملیات شده است و عملیات اجرایی ۷۰ کیلومتر نیز آغاز نشده است.

این در حالیست که پس از گذشت بیش از ۳ سال هنوز این مقدارها پابرجاست و هیچ تغییری نداشته است.

در هفته گذشته بیش از ۳۰ مجروح و کشته در محورهای مواصلاتی داراب این شهرستان را به شوک فرو برد.

گله مندی امام جمعه داراب از افزایش تصادفات

امام جمعه داراب نیز در خطبه های نماز عید فطر گفته بود: محورهای مواصلاتی داراب به شریان مرگ در استان فارس تبدیل شده اند

حجت الاسلام خسروی  محورهای مواصلاتی را یکی از مشکلات مهم شهرستان داراب دانست و عنوان کرد: محورهای مواصلاتی داراب، شیراز، بندرعباس به دلیل اتصال سه استان فارس، هرمزگان و کرمان که مرز زمینی ما محسوب می شود یک مسیر بسیار پر تردد در کشور می باشد که این مسیر متأسفانه به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، همه روزه با حوادث دلخراشی مواجه و خانواده های زیادی را داغدار کرده است.

وی گفت: در سال های اخیر تعداد فوتی های این محور افزایش یافته و بیش از ۲۰۰ کشته و نزدیک به ۱۰ هزار مصدوم داشته است.

حجت الاسلام خسروی این محور را شریان و جولانگاه مرگ در استان فارس دانست و افزود: جاده ترانزیت شیراز، داراب، بندر عباس امروز به شریان مرگ در استان فارس تبدیل شده، جا دارد از همه مدیرانی که در این موضوع مسوول هستند مطالبه کنیم تا رسیدگی کنند.

امام جمعه داراب با گلایه از عدم ساخت تقاطع غیر همسطح جاده ترانزیت داراب- بندرعباس گفت: در سال ۹۶ تقاطع غیر هم سطح داراب(جنب پمپ بنزین داراب بندرعباس) یعنی ۵ سال پیش با حضور استاندار وقت ، کلنگ زنی شد؛ اما بعد از ۵ سال هیچ اتفاقی نیفتاده، چه قول هایی که دادند اما عملی نشد.

وی افزود: این منطقه فاقد پیکر بندی مناسب جهت دسترسی ایمن به شبکه ترابری است و ورودی ایمن و مناسب ندارد و در چند روز گذشته هم تصادف هایی رخ داده و چند نفر کشته شده و عده ای آسیب دیده اند. 

حجت الاسلام خسروی خواستار پیگیری مجدانه استانی و کشوری ساخت تقاطع غیر همسطح ورودی شهر داراب شد و اظهار داشت: عملیات ساخت این تقاطع به خاطر اینکه در یک موقعیت و محور خاص و استراتژیک قرار دارد باید هر چه زودتر شروع شود. 

وی در خصوص کمربند جنوبی با گلایه از مهندسین راه سازی عنوان کرد: گفته شده این کمربندی مشکل فنی دارد؛ آیا مهندسینی که جاده را طراحی و ساخته اند نباید به این مسائل توجه می کردند و مشکل فنی آنرا برطرف می کردند؟ نباید در نقشه برداری دقت می شد؟ خواهش می کنم کمربند جنوبی را هم هر چه سریعتر افتتاح و راه اندازی کنید تا بار ترافیکی کم شود. 

شهرستان داراب در جنوب شرقی استان فارس و هم مرز استان هرمزگان است و یکی از راههای مواصلاتی و شریان های مهم جاده ای جنوب به شمال کشور به حساب می آید و در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.

ثبت دیدگاه