• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در جهرم

  • 31 فروردین 1399 - 11:19
تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در جهرم

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس شهرستان جهرم از تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی این بیماری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و خیران و نیک اندیشان جهرمی، این مهم جامه‌ی عمل بپوشد.

کامبیز سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری اینکه انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم از سال ۱۳۹۴ و با همت دکتر محمدعلی صحرائیان، در این شهر راه‌اندازی شده است، گفت: انجمن بیماران ام.اس جهرم که اکنون ۴۵۰ عضو دارد و اکثریت آنان را  بانوان تشکیل می‌دهند، با هدف رفع نیازهای درمانی بیماران و ارائه آموزش‌های لازم به این افراد و خانواده آنان و توجه به مسائل روحی و ارتقا روحیه مبتلایان به بیماری ام.اس راه‌اندازی شده است.

سهرابی که خود از بیماران مبتلا به ام.اس است و تاکنون با هزینه و تلاش شخصی انجمن ام.اس جهرم را سرپا نگه‌داشته، گفت: رایگان کردن ام.آر.آی، فیزیوتراپی و کاردرمانی، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه برق مصرفی، معرفی اعضا برای تسهیل در دریافت خدمات اداری، اعطای تسهیلات ۲ میلیون تومانی به ۵۰۰ عضو و پرداخت کمک هزینه تامین دارو به ۷۰ عضو، اعزام بیماران به دندانپزشکی با تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه رایج، بخشی از خدمات درمانی بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم اضافه کرد: تهیه و توزیع مجلات تخصصی ام.اس، برگزاری کلاس‌های روانشناسی، موسیقی، یوگا، فن بیان، آب درمانی و تغذیه و فیزیوتراپی و کاردرمانی و … نیز برخی از خدمات آموزشی و رفاهی و … را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه کمک هزینه پرداختی به بیماران مبتلا به ام.اس، شامل تامین بخشی از هزینه تامین دارو، اقلام بهداشتی، آزمایش‌های تشخیص طبی و البته کمک هزینه‌های معیشتی است، خاطرنشان کرد: انجمن ام.اس، یک تشکل مردم‌نهاد محسوب می‌شود که با همراهی و کمک نیک اندیشان و البته اعضای انجمن که از تمکن مالی برخوردار هستند، تاکنون اداره شده است.

سهرابی ضمن دعوت از نیک اندیشان و خیران برای همراهی با این انجمن، بزرگترین مشکل انجمن ام اس جهرم را نیازهای مالی دانست و گفت: با توجه به شمار بیماران مبتلا به ام.اس، متاسفانه امکان رسیدگی کامل و تامین نیازهای همه مبتلایان به این بیماری نیستیم؛ از طرفی بسیاری از مبتلایان به ام.اس را جوانانی تشکیل می‌دهند که مانند سایر جوانان دغدغه کار و حتی ازدواج را دارند اما واکنش مردم در مواجهه با افراد مبتلا به ام.اس، چندان خوب نیست.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم اضافه کرد: اولین درخواست ما از مردم، تغییر در نگرش نسبت به مبتلایان به این بیماری و بعد از آن همراهی با انجمن است؛ از طرفی از مسئولان درخواست همکاری بیشتر با این مجموعه غیرانتفاعی که با نیت خیر راه‌اندازی شده است را داریم.

سهرابی یکی از مهمترین برنامه‌های آتی این انجمن را راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در شهر جهرم بیان و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که یک ساختمان ۱۵۰ مترمربعی، برای ایجاد کلینک تخصصی با همراهی خیران احداث و راه‌اندازی شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم با اشاره به اینکه ساختمان این انجمن که از سوی محمد فخرایی، یکی از خیران جهرمی اهداء شده بود، سال ۹۶ رسما افتتاح شده است، یادآور شد که در این ساختمان علاوه بر انجام امور اداری، انجام معاینه بیماران و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای، انجام می‌شود. 

علائم شایع بیماری ام.اس

دکتر محمدعلی صحرائیان، متخصص مغز و اعصاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رئیس انجمن ام.اس ایران در مورد این بیماری به ایسنا گفت: ام.اس یک بیماری مزمن محسوب می‌شود که عمدتا جوان‌ها را درگیر می‌کند. به طوریکه سن شایع این بیماری ۲۰ تا ۴۰ سال است، اما به این معنی نیست که فقط این طیف درگیر این بیماری می شوند.

صحرائیان با بیان اینکه شیوع این بیماری در خانم‌ها سه تا چهار برابر آقایان است، گفت: از نظر تقسیم بندی، این بیماری به عنوان یک بیماری خودایمنی شناخته می شود. زیرا در اثر آن سیستم ایمنی بدن، سیستم اعصاب مرکزی (شامل مغز و نخاع) را غیرخودی شناخته و به آن حمله می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: علایم این بیماری بر اساس اینکه این التهاب و حمله در چه قسمتی از سیستم عصبی اتفاق می افتد، متفاوت است. یکی از شایع ترین علایم بیماری ام اس تاری دید است که به دلیل التهابی ایجاد شده در عصب بینایی پدید می آید.

نایب رئیس انجمن ام.اس ایران با بیان اینکه بروز علائم در این بیماری به شکل ناگهانی است، ادامه داد: در موارد حمله سیستم ایمنی به سیستم اعصاب بینایی، بیمار صبح با تاری دید از خواب بیدار می‌شود، به‌طوریکه حس می‌کند پرده‌ای مات جلوی بینایی‌اش را سد کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حرکت چشم در این بیماران کمی دردناک می شود، گفت: این حالت (تاری دید و دردناکی حرکت چشم) را با نام التهاب عصب بینایی می شناسیم که یکی از شایع ترین علامت های ام.اس محسوب می‌شود.

صحرائیان با بیان اینکه دومین علامت ابتلا به ام.اس ممکن است حسی باشد، گفت: در این حالت فرد دچار احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در اندام ها می شود، البته هر گزگز یا سوزن سوزن شدن به معنای ابتلا به ام.اس نیست.

این متخصص مغز و اعصاب، سومین علامت را اختلالات حرکتی برشمرد و توضیح داد: اختلال حرکیتی به این معنا که بیمار دچار ضعف در اندام‌های تحتانی یا نیمه بدن و در نتیجه اختلال در حرکت می شود.

صحرائیان چهارمن علامت که کمتر شایع است را اختلال تعادل عنوان و اضافه کرد: در این حالت، بیمار دچار اختلال در انجام حرکات ظریف و عدم تعادل می‌شود؛ البته این موارد شایعترین علائم محسوب می‌شود، اما براساس اینکه حمله ام.اس در کدام نقطه یا نقاط بدن حادث شود، علائم هم متفاوت است.

ثبت دیدگاه