• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

تصاویری از هنرمندی بانوی افغان ساکن انار و یک گلایه از چند جوان اناری

  • 15 آذر 1395 - 8:37
تصاویری از هنرمندی بانوی افغان ساکن انار و یک گلایه از چند جوان اناری

متن زیر از سوی یکی از مخاطبان انارپرس ارسال شده است. نویسنده این متن در ابتدا روایتی کوتاه از زبان یک بانوی افغان را بیان می‌کند و سپس نظرش را در خصوص این رخداد، نوشته است.

«در کنار خیابان ایستاده بودم. چند جوان اناری با هم شوخی می‌کردند. یکی از آن‌ها به دیگری گفت برو افغانی […]. من با شنیدن این سخن جا خوردم و متعجب و اندوهگین شدم. آن‌ها از تمدن و فرهنگ کشورم افغانستان برای فحش و مزاح استفاده کردند. احساس حقارت و ناامیدی کردم و با خودم گفتم افغانستان، کشور زیبای من هم -که در گیر جنگ و کشتار است- دارای تمدن و فرهنگ است. برای چه آن‌ها افغانی‌ها را دست‌کم می‌گیرند و برای فحاشی به هم می‌گویند افغانی!!! آیا افغان‌بودن ننگ است؟ چرا وقتی که یکی از کشوری دیگر به ایران می‌آید برایش احترام قائلند ولی از افغانستان فقط حقارت!!! آیا این خوب است که در کشور دیگر مردم برای تحقیر یکدیگر به هم بگویند ایرانی!! نه اصلا خوب نیست. من ایرانی‌ها را دوست دارم.»

این سخن بانوی افغانی مرا به تکاپو واداشت. حق را به او دادم. راستی چرا؟ مگر زمانی که خداوند انسان را از خاک آفرید به فرشتگان دستور نداد که بر انسان این مخلوق با ارزش خداوند سجده کنند، هدف خدا چه بود؟ آیا آنجا هم فرشتگان تبعیض قائل شدند؟ آیا ما باید با هم نوعان‌مان، هم زبانانمان، هم نژادهایمان و برادرانمان و خواهران‌مان، چنین رفتار ناپسندی داشته باشیم؟

اگر برای کشور من توهین به سیاه‌پوست در نقطه‌ای از آمریکا اهمیت دارد حقوق افغان‌ها هم باید اهمیت داشته باشد. یک سوال: آیا رفتارهای ما شیعیان علوی در رابطه با افغان‌ها “علی‌گونه” است؟ آیا حضرت علی (ع) در زمان امامت‌شان با عجم و ایرانیان ساکن حاشیه شهر کوفه چنین رفتاری داشتند؟ قطعا نه. اگر نگاهی اجمالی به نحوه برخورد حضرت علی (ع) با ایرانیان (با دین و مذهب های گوناگون) حاشیه شهر کوفه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که برخی از ما فقط ادعای علوی بودن را داریم و با برادران افغان بد رفتاریم. حضرت علی (ع) با ایرانیان حاشیه شهر کوفه، رفتاری کریمانه داشتند، با ایرانیان دیدار داشت و احوال آنها را مورد بررسی قرار می‌دادند، به نوروز ایرانیان توجه خاصی داشتند، از ایرانیان هدیه دریافت می کردند و برای حفظ کرامت و بزرگی ایرانیان و خوش رفتاری با ایرانیان تلاش می‌نمودند. به شکایات ایرانیان توجه داشتند و…

چنین رفتاری از  حضرت علی (ع)موجب شد که ما ایرانیان حب علی و اهل بیت او را داشته باشیم. او چنان رفتار کرد که امروزه ما ایرانیان به شیعه بودن و پیرو آن حضرت بودن افتخار می‌کنیم.

بیاییم با برادران افغان‌مان علی‌گونه رفتار کنیم.

photo_2016-12-05_08-23-05 photo_2016-12-05_08-23-09 photo_2016-12-05_08-23-13 photo_2016-12-05_08-23-17 photo_2016-12-05_08-23-21 photo_2016-12-05_08-23-28

ثبت دیدگاه