• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

«ناهار یک وعده اضافی است که بدن را دچار بیماری می‌کند»

  • 21 آبان 1400 - 21:16
«ناهار یک وعده اضافی است که بدن را دچار بیماری می‌کند»

بهاره علیرضایی: دکتر مهدی عسکرفراشاه متخصص طب سنتی گفت: وعده ناهار یک وعده اضافی است و اگر نتوانیم آن را ترک کنیم بسیاری از بیماری‌ها را برای بدن ما به وجود می‌آورد.

دکتر عسکرفراشاه در همایش دیابت که در تالار ملائکه انار برگزارشد، ضمن بیان کلیتی از طب سنتی به سته ضروریه(اعمال شش گانه) در طب سنتی شامل «خوردن و آشامیدن، آب و هوا، دفع فضولات بدن، خواب و بیداری، سکون و حرکت و اعراض نفسانی» اشاره کرد.

*خوردن هشت لیوان آب در طول روز، حرف عقلانی نیست
دکتر عسکرفراشاه افزود: شاید بارها شنیده باشید که باید روزانه هشت لیوان آب خورده شود اما این حرفی غیرعقلانی است و از لحاظ علمی پنج سال است که رد شده و از لحاظ طب سنتی تا زمانی که بدن نیاز به آب نداشته باشد نباید آب میل کند.

وی اظهار داشت: آب سرد خوردن بسیار مضر است و  از دیدگاه طب سنتی یک ساعت قبل از غذا و یک ساعت و نیم بعد از غذا نباید آب میل شود، همچنین پس از مصرف میوه (خصوصا میوه‌های تر) نباید آب نوشیده شود و آب ناشتا نیز مضر است.

*ناهار را از وعده‌های غذای خود حذف کنید
دکتر عسکر فراشاه گفت: ناهار خوردن از دیدگاه طب اسلامی که می‌گوید غدای بهشتیان صبحگاهان و شامگاهان است و طب سنتی که صبح را برای سوختن و شب را برای ساختن می‌داند، اشکال دارد

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: ناهار وعده اضافی است که باعث بیماری‌هایی چون دیابت، فشار خون و کبد چرب می‌شود و اگر بتوانیم این وعده‌ای را که به ما تحمیل شده، حذف کنیم به بسیاری از بیماری‌ها دچار نمی‌شویم. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ناهار نمی‌خورند و مصرف غذا بر حسب مزاج و فرد متفاوت است.

وی افزود: مصرف پنیر فقط باید با گردو همراه باشد و فقط شامگاهان مصرف شود و خوردن آن به صورت صبحانه اشکال دارد؛ در صبحگاه تخم مرغ محلی و روغن گوسفند مصرف شود تا مقوی بوده و از خوردن وعده ناهار جلوگیری کنید. در هنگام ظهر به جای ناهار از بادام ، انجیر و خرما استفاده کنید و در هنگام شام آبگوشت، پنیر و گردو ، ارده و شیره انگور توصیه می‌شود.

دکتر عسکر فراشاه همچنین اظهار داشت: متاسفانه پرخوری و بدخوری داریم و غذا را بدموقع می‌خوریم و ناهار مصرف کرده و شام را دیر می‌خوریم که همین سبب بیماری می‌شود.

غذا را با مصلح مصرف کنید؛ از خوردن خوراکی‌های ناسازگار با یکدیگر پرهیز شود
دکتر مهدی عسکر فراشاه گفت: غذا را می‌بایست با مصلح آن مصرف کرد تا عیب آن رفع شود؛ برای مثال برای رفع سردی خیار از نمک استفاده می‌شود و همچنین خوردن سماق با کباب؛ همچنین مصرف لبنیات به تنهایی مضر است و باید با مصلح مصرف شود.

وی اظهارداشت:در هفته بیش از دو یا سه بار گوشت و برنج مصرف نشود و همچنین خوردن ماهی در منطقه ما مشکل‌ساز است و خوردن کاهو و گوشت با یکدیگر سبب ایجاد سرطان روده شده و خوردن ماست و گوشت با یکدیگر نیز بیماری ایجاد می‌کند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد:بعد از غذا نباید ورزش و تحرک شدید داشته باشیم  بلکه باید حرکت کم داشته تا غذا مخلوط شود چون تحرک شدید باعث می‌شود خون به عضلات رفته و خون‌رسانی به معده و روده کم شود.

وی به بعضی عادت‌های غلط در تغذیه اشاره کرده و گفت: مصرف زرشک پلو با مرغ اشتباه است. مرغ‌های امروزی که هورمونی و به سرعت رشد می‌کنند سرد بوده و سبب سردی بدن می‌شوند. همچنین خوردن عدس سبب سودا در بدن شده و به هیج وجه توصیه نمی‌شود و به جای آن دال پلو و ماش پلو مصرف شود.

دکتر عسکرفراشاه افزود: سبزی خوردن، زینت سفره است و به هنگام غذا از سبزی خوردن استفاده کنید زیرا سبب هضم غذا شده و به هیچ وجه از سالاد(کاهو و خیار) خصوصا در زمستان استفاده نشود زیرا سبب جلوگیری از هضم غذا می‌شود.

این پزشک متخصص برای افرادی که می‌خواهند وزن‌شان افزایش پیدا کند خوردن خیار به همراه خرما را توصیه کرد.

وی همچنین گفت: در طب سنتی هفته‌ای دومشت آجیل شامل بادام ،گردو و فندق توصیه می‌شود که پنج تا ۱۵سال عمر را زیاد می‌کند و استفاده از ادویه‌جات نیز برای بدن مفید و سبب هضم غذا می‌شود.

دکتر عسکرفراشاه اظهار داشت: خوردن غذا و میوه با هم بسیار مضر است خصوصا میوه‌های هندوانه و خربزه و صرفا خوردن انار و زیتون با غذا توصیه می‌شود.

*زود بخوابید و زود از خواب برخیزید
دکتر عسکر فراشاه تاکید کرد: سر شب بخوابید و صبح زود از خواب برخیزید.

وی افزود:روزی دو دفعه اجابت مزاج توصیه می‌شود و اگر کمتر از این باشد سم بدن دوباره جذب شود. همچنین برای درمان یبوست استفاده از دو قاشق خاکشیر با یک لیوان آب گرم به صورت ناشتا و همچنین ظهر هفت دانه زیتون و شب هفت دانه انجیر خیس خورده توصیه می‌شود.

*پیاده‌روی صبحگاهی برای نشاط مناسب است.
دکتر عسکر فراشاه گفت: پیاده روی صبحگاهی برای نشاط خوب است و برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند پیاده‌روی در غروب توصیه می‌شود و جایگزین و رقیب پیاده روی از دیدگاه طب سنتی «حجامت» است.

*استرس باعث سردی بدن و ایجاد افسردگی می‌شود
این متخصص طب سنتی از بی‌تحرکی به عنوان یکی از عوامل دیابت نام برد و گفت: غم و استرس سبب سردی بدن و افسردگی و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود، استرس مهم‌ترین عامل دیابت است و همچنین دیابت زمینه ارثی نیز دارد.

وی تاکید کرد: بعد از سن ۳۵ سال چون بدن به سمت سردی می‌رود اگر می‌خواهید دچار پیری نشوید هرگز سردی نخورید.

دکتر عسکرفراشاه همچنین  کم خوردن چای را توصیه کرده و خوردن چای با توت را برای افراد دیابتی پیشنهاد داد.

وی برای لاغر شدن کم کردن ناهار  و خوردن غذاهای گرم و کم و سوم پیاده‌روی در غروب را توصیه کرده و خوردن بذر کتان را که امروزه برای لاغری باب شده، مضر و سبب نازایی در بانوان دانست.

دکتر عسکر فراشاه مصرف زیاد ترشی را سبب افسردگی و بسیاری از بیماری‌ها دانست و همچنین خوردن و استشمام گلاب در هنگام خواب و  زدن روغن کنجد به ملاج را برای آرامش در هنگام خواب را توصیه کرد.

وی در خصوص زخم دیابتی نیز گفت: اگر زخم سطحی بود عسل به تنهایی کفایت می‌کند و یا روغن زیتون با عسل بدون پانسمان در طی دو هفته و اگر زخم عفونی بود دو واحد نمک و پنج واحد عسل در طی روز مناسب است.

این متخصص طب سنتی همچنین خوراندن شیر اسب و الاغ به فرزندان را جهت چاق شدن، اشتباه و سبب کودن شدن این افراد دانست.

بهاره علیرضایی

ثبت دیدگاه

  1. ایا من که دیابت دارم ناهار حذف کنم تاثیر در لاغری دارد