• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

معاون شبکه بهداشت و درمان انار: گدایان پاکستانی، توریست محسوب می‌شوند

  • 17 آبان 1395 - 23:24
معاون شبکه بهداشت و درمان انار: گدایان پاکستانی، توریست محسوب می‌شوند

محمد موسی‌زاده معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار گفت:  «پاکستانی‌هایی که در شهر دیده می‌شوند اغلب با ویزا وارد کشور شده‌اند و تکدی‌گری می‌کنند. به گفته وی «به دلیل اینکه این افراد به صورت قانونی وارد کشور شده و ویزا دارند، توریست محسوب می‌شوند و  قانون نیز نمی‌تواند با آن‌ها برخورد و آن‌هارا جمع‌آوری کند.»

موسی‌زاده در گفت‌وگو با انارپرس اظهار داشت: «بعضی دیگر  از این متکدیان نیز، ایرانی و بلوچ هستند اما با شکل و پوشش پاکستانی‌ها به این مناطق می‌آیند.»

وی در خصوص جمع‌آوری این متکدیان که بهداشت را رعایت نکرده و می‌توانند ناقل بیماری باشند، گفت: «گر این افراد محل سکونت ثابتی داشته باشند و در آنجا آلودگی ایجاد کرده باشند و مردم در این خصوص به ما گزارش دهند می‌توانیم به آن ها اخطار داده و برخورد کنیم.»

معاون شبکه بهداشت و درمان تصریح کرد: «به نظر من به جای برخورد با این افراد که قانونی هم برای آن وجود ندارد مردم می‌بایست همت کرده و انگیزه‌هایی را که باعث می‌شود چنین افرادی به این مناطق بیایند، با برخورد قهری و عدم کمک کردن و ندادن پسته و…به آن ها از بین ببرند.»

واژه توریسم نخستین بار در سال ۱۸۱۱ میلادی در مجله‎ای انگلیسی به کار برده شد. توریسم در این مجله به معنای مسافرت برای تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار گرفته شد و همچنان نیز این تعریف تغییر نکرده است. بدون شک،‌ این افراد را که برای گدایی در سطح شهر دیده می‌شوند، نمی‌توان توریست نامید و قانون نیز اجازه جمع‌آوری متکدیان را داده است.

این گدایان پاکستانی در حالی در اغلب نقاط انار و روستاها دیده می‌شوند که مقامات پزشکی در خصوص شیوع بیماری‌های واگیردار از طریق آن‌ها هشدار داده‌اند.

دکتر طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هشدار داده که  همسایگی ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان احتمال خطر بروز و شیوع انواع بیماری‌ها از آن سوی مرزها را افزایش داده است.

 این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که نهادهای مسئول، باید به اصل «پیشگیری بهتر از درمان» است، اعتقاد جدی داشته باشند.

عدم جمع‌آوری و برخورد با این گدایان پاکستانی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، می‌توانند مخاطراتی به دنبال داشته باشد.

ثبت دیدگاه