• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024

تصمیم عجیب پلیس و شهرداری انار برای توقیف و جریمه خودروها

  • 29 مرداد 1395 - 0:23
تصمیم عجیب پلیس و شهرداری انار برای توقیف و جریمه خودروها

شهرداری انار اعلام کرده از تردد خودروهایی که عوارض آن‌ها تا پایان شهریور ۱۳۹۵ پرداخت نشود، جلوگیری و جریمه می‌شوند.

در متن اطلاعیه شهرداری که در سطح شهر انار نصب شده، آمده است: «به اطلاع شهروندان گرامی می‌رساند با توجه به توافق فی‌مابین شهرداری و پلیس راهور، به مالکین خودروها تا پایان شهریورماه مهلت داده می‌شود نسبت به عوارض خودروی خود اقدام نمایند. پس از مهلت مقرر، از تردد خودروها در سطح شهر جلوگیری می‌شود و طبق مقررات توسط پلیس راهور جریمه خواهند شد.»

photo_2016-08-18_23-38-29

مشخص نیست شهرداری و پلیس راهور بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته‌اند. چون اساسا در هیچ قانونی نیامده که می‌توان جلوی تردد خودروها را به دلیل عدم پرداخت عوارض گرفت.

از سوی دیگر در جدول جریمه‌های رانندگی که اسفند ۱۳۹۴ از سوی دولت ابلاغ شد، هیچ بندی در خصوص جریمه خودروهایی که عوارض شهرداری را نمی‌پردازند، وجود ندارد. البته در بند ۴۱ این جدول اعلام شده که عدم پرداخت عوارض آزاد‌راه‌ها مشمول جریمه توسط پلیس می‌شود اما روشن است این بند درباره آزادراه‌هاست و نه شهر.

تنها قانونی که در خصوص عوارض خودرو در شهرها وجود دارد ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده است که اعلام کرده خودروها در صورت عدم پرداخت عوارض سالیانه در موعد مقرر، به ازای هر ماه تأخیر مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد خواهند شد.

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد جلوگیری از تردد خودروها به دلیل عدم پرداخت عوارض اقدامی غیرقانونی باشد.

البته بر کسی پوشیده نیست که عوارض خودرو به خاطر استفاده از زیرساخت‌های‌ شهری مانند آسفالت، جدول‌گذاری و ترافیکی و همچنین آلودگی هوا از افراد گرفته می‌شود و هر گونه خللی در زمینه عدم پرداخت عوارض باعث نارسایی در ارائه خدمات شهری می‌شود اما به هر حال نباید برای دریافت عوارض دست به اقداماتی بحث‌برانگیز زد.

جدول جریمه‌های رانندگی به نقل از سایت پلیس راهور

jarayem 11 jarayem 21

 

ثبت دیدگاه