• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

یک مقام مسئول: عامل اصلی بی‌کیفیتی نان در انار پایین بودن مهارت نانوایان است

  • 12 مرداد 1395 - 21:02
یک مقام مسئول: عامل اصلی بی‌کیفیتی نان در انار پایین بودن مهارت نانوایان است

حجت‌الله قنبری، معاون اداره کل غله استان کرمان گفت که عامل اصلی بی‌کیفیتی نان در انار پایین بودن مهارت نانوایان است.

قنبری در گفت‌وگو با انار پرس در خصوص تاثیر کیفیت آرد بر نان افزود: این بحث تماما مربوط به کیفیت آرد نیست بلکه بحث پایین بودن مهارت نانوا نیز مطرح است.

وی گفت: سه عامل اصلی «مواد اولیه، مهارت کارگری و دستگاه های پخت نان» در بی کیفیتی نان موثر است.

قنبری در خصوص رفع این مشکلات گفت: در بحث  بهبود سازی مواد اولیه، غله و کارخانجات آرد سازی باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند، در بحث کارگری نیز با اعلام آمادگی فرمانداری کلاس‌های آموزشی را برای نانوایان برگزار می‌کنیم و ماشین آلات پخت نان نیز باید با  پیگیری  فرمانداری و اداره صنعت و معدن و اتحادیه  نانوایان شهرستان و مجموعه امور صنفی به روز شود.

وی همچنین در این زمینه راهکارهای «آموزش نانوایان»، «اجرای سند امنیت نان»، «پیگیری فرمانداری در رابطه با اخذ مجوزهای قانونی از بهداشت، استاندارد و غله برای سازماندهی مسایل آرد و نان شهرستان» و «پیگیری در خصوص ارسال آرد با کیفیت به شهرستان انار» را پیشنهاد کرد.

قنبری افزود: آردی که در انار توزیع می‌شود در شهرهای دیگر از جمله کرمان، شهربابک، رفسنجان، زرند و بردسیر نیز توزیع می‌گردد و هیچ تفاوتی در درجه و کیفیت آرد های ارسالی وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه عدم تنوع نان در شهرستان انار است. اگر تنوع نان وجود داشته باشد، قطعا این تنوع مشکل را حل می‌کرد اما پخت نان در شهرستان انار بیشتر به سمت نان کرنو که جزیی از فرهنگ مردم محسوب می‌شود، رفته است.

نانوایان: آرد مشکل دارد

با این حال جمعی از نانوایان شهرستان انار در گفت‌وگو با انارپرس اعلام کردند که قنبری در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در فرمانداری برگزار شد، قبول داشتند که آرد و گندم مشکل دارد و کیفیت نان پایین آمده است اما برخی مسئولان می‌گویند مقصر نانوایان هستند.

این نانوایان افزودند: اگر ما نانوایان نمی‌توانیم نان خوب پخت کنیم، چطور تا  دو ماه قبل از عید نوروز نان‌ها خوب بود و حالا ما نمی‌توانیم نان بپزیم؟

همچنین در این جلسه حسین اکبری که در ده‌رییس نان کرنو به روش سنتی پخت می‌کند، از عدم صدور مجوز احداث نانوایی انتقاد کرد.

قنبری در خصوص بوی آردها که نانوایان آن را مطرح می‌کنند، گفت چون گندم‌ها از استان گلستان تامین می‌شود به دلیل رطوبت هوا و نم، گندم‌ها بو می‌دهند و از نظر بهداشتی، سلامت آن تایید شده و مشکلی ندارد.

در پایان این جلسه، معاون اداره کل غله استان کرمان به همراه جمعی از مسئولان از محل پخت نان کرنوی سنتی در ده‌رئیس انار بازدید کردند.

گزارش و عکس:‌ بهاره علیرضایی

photo_2016-08-02_20-19-33 photo_2016-08-02_20-19-51 photo_2016-08-02_20-19-57 photo_2016-08-02_20-20-02

 

ثبت دیدگاه