• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

گزارش انارپرس از فسادهای سیاه اقتصادی و پرداخت‌های نجومی در دولت احمدی‌نژاد

  • 24 تیر 1395 - 0:22
گزارش انارپرس از فسادهای سیاه اقتصادی و پرداخت‌های نجومی در دولت احمدی‌نژاد

حسین حلاج: موضوع فسادهای اقتصادی در ایران، بیش از آنکه مربوط به دولت‌ها باشد، ناشی از ساختار غیر شفافی است که منجر به ایجاد اقتصاد سیاه می‌شود؛ با این وجود به نظر می‌رسد مبارزه با فسادهای اقتصادی، در عمل به محلی برای مناقشات سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی تبدیل شده است.

هر چند در روزهای اخیر موضوع پرداخت‌های نجومی در کانون توجه‌ها قرار گرفت، اما نباید از نظر دور داشت که اجحافاتی از این دست شکلی ساختاری دارد و اگر بنا بر ریشه کنی فسادهای اقتصادی است، همه دستگاه‌ها و نهادهای نظام باید وارد عمل شوند. در این پروسه البته شفافیت پرداخت در سایر دستگاه‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد.

این نوشتار نگاهی دارد به دامنه مفسده‌های اقتصادی طی یک دهه اخیر تا روشن شود، در میان بازار مکاره سیاست و نزاع مداوم گروه‌ها، تنها مردم هستند که مظلوم و محروم واقع می‌شوند.

با بالا گرفتن آتش اختلاف‌ها میان احمدی‌نژاد و یاران سابقش، آرام آرام پرده‌ها از فسادهای اقتصادی دولت موسوم به دولت عدالت بالا زده شد. خبرگزاری فارس سال ۹۰ با رسانه‌ای کردن خبر اختلاس در بانک صادرات از نامه‌ای رونمایی کرد که در آن بازرسی وزارت اقتصاد به رئیس کل بانک صادرات نوشته و در آن خواستار عدم ارائه تسهیلات به گروه امیر منصور آریا با توجه به بدهی این شرکت به سیستم بانکی شده بود. هر چند سید محمد جهرمی رئیس وقت بانک صادرات از این کار سرباز زد، اما همین پرداخت‌ها بود که پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را به وجود آورد. سال‌ها بعد از این ماجرا، جهرمی برای تبرئه خود در گفت‌و‌گو با تسنیم اقدامات احمدی‌نژاد را عوامفریبانه خواند و گفت: «سفرهای استانی بی‌برنامه بود، سهام عدالت چون سرمایه‌گذاری نبود به نفع محرومان نبود.»

با وجود صف آرایی دوستان دیروز با رئیس دولت دهم که از‌‌ همان روزهای فصل دوم زمامداری احمدی‌نژاد آغاز شده بود، در کنار افشای برخی از سوء استفاده مدیران دولت عدالت از جمله پروند معاون اول ایشان در موضوع بیمه، هرگز ورودی به پرداخت‌های نجومی در دولت ایشان صورت نگرفت؛ چرا که از واکنش احمدی‌نژاد مطمئن نبودند و ترس آن داشتند که آتش خشم او، دامان آن‌ها را گرفته و ناگزیرشان کند تا خود هم از فیش‌های حقوقی‌شان پرده برداری کنند.

اما موضوع پرداخت‌های کلان چیست؟ «قانون مدیریت خدمات کشوری» که در قالب یک لایحه به مجلس هشتم رفته بود در سال ۸۶ تصویب شد. دو سال بعد محمود احمدی‌نژاد با انحلال شورای تعیین دستمزد که می‌توانست مانعی در راه اجرای این قانون باشد، لایحه تصویب شده از سوی مجلس را اجرایی کرد. در نتیجه به مدت چهار سال در دوره ایشان بسیاری از مدیران ارشد دولت به دریافت حقوق‌های نجومی نائل آمدند. آن چنان که به گفته رئیس دولت یازدهم حتی احمدی‌نژاد اجازه دریافت حقوق‌هایی تا مبلغ یک میلیارد تومان در ماه را نیز داده بود.

حسن روحانی که این روز‌ها زمینی سوخته را از احمدی‌نژاد تحویل گرفته، در توئیتی کوتاه نوشته است: «طبق آیین‌نامه‌های سال ٩٠، یک مدیر می‌تواند حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد! که این آیین‌نامه‌ها باید اصلاح شود.» هر چند رئیس جمهور در این مطلب اشاره‌ای به دولت گذشته نکرده است، اما نادرستی اقدامات احمدی‌نژاد در رابطه با اداره امور کشور آنچنان گسترده بود که منجر به افشاگری احمد توکلی از یاران قدیم ایشان شد. به نوشته سایت فرارو این نماینده سابق در دیماه سال ۹۱ علنا اعلام کرد: «گویا رئیس جمهور می‌خواهد در این ۶-۵ ماه آخر دولت همه نظامات اداری کشور را بر هم بریزد و سرزمین سوخته تحویل بدهد.»زمین سوخته‌ای که همراه با بسیاری از معضلات اقتصادی، پرونده پنهان شده فیش‌های حقوقی را نیز با خود داشت.

اگر در نظر بگیریم، تعداد مدیران دولت قبل که حقوق‌های نجومی می‌گرفته‌اند در خوشبینانه‌ترین حالت همین تعداد ۹۵۰ نفر اعلامی از سوی بازرسی کل کشور بوده‌اند و مبنای دریافتی را هم به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، مشخص می‌شود در دوره چهار سال دوم احمدی‌نژاد بالغ بر ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان پرداخت‌های نامتعارف صورت گرفته است. موضوعی که به رغم اطلاع رسانه‌های همسو با دولت سابق، هرگز رسانه‌ای نشد.

Untitled-1

به این فهرست بدهی ناشی از فروش نفت به امثال بابک زنجانی که بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌شود را نیز اضافه کنید. ارزش ریالی این فساد اقتصادی برابر با ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. سایت تابناک در این باره نوشت: «شرکت ملی نفت ایران معتقد است بابک زنجانی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به این شرکت بدهکار است.»

گذشته از این، در دوران زمامداری آن دولت که می‌گفت «پاک‌دست» است قریب به ۱۸ دکل نفتی اساسا گم شدند. طبق برآورد‌ها ارزان‌ترین آن‌ها بالغ بر ۸۷ میلیون دلار قیمت داشتند. این یعنی با دلار ۳۵۰۰ تومان هر دکل قیمتی برابر با ۳۰۴ میلیارد تومان داشته است که در مجموع، ۱۸ دکل گم شده بالغ بر ۵ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان برای این ملت هزینه داشته‌اند و هرگز حتی یک مورد از پرونده‌های مرتبط با آن به سرانجام نرسید.

به این فهرست البته می‌شود موارد بسیاری افزود که از جمله آن‌ها پرونده پرداخت وام‌های میلیون دلاری به دیگر کشورهاست. تابناک فروردین ۸۸ نوشت: «هیئت اعزامی ایران به کنفرانس بین‌المللی یک روزه کمک به پاکستان اعلام کرد که ایران ۳۳۰ میلیون دلار به پاکستان کمک خواهد کرد.» ارزش ریالی این کمک با دلار هزار تومان آن زمان معادل ۳۳۰ میلیارد تومان می‌شده است.

علاوه بر این، دولت سابق وام یک و نیم میلیارد دلاری به سریلانکا نیز داده است که ارزش ریالی آن با دلار هزار تومان سابق بالغ بر هزار و پانصد میلیارد تومان می‌شود. تابناک آذر ۸۶ نوشت: «گفتنی است، ارزش پول کشور سریلانکا پس از اعلام اعطای وام یک‌ونیم میلیاردی ایران به این کشور، یک روزه ۴ واحد افزایش یافته است.» اینگونه وام‌های در حالی از سوی دولت گذشته به کشورهای خارجی پرداخت شده است که بر اساس قانون اساسی پرداخت هر گونه وام به دول خارجی نیازمند مصوبه مجلس است. اما دولتمردان سابق با این موضوع به شیوه‌ای برخورد کرده‌اند که اساسا ریشخند قانون است.

قائم‌مقام وقت صندوق توسعه ملی سال ۹۱ عنوان کرد: «ما وام می‌دهیم و مجلس تصویب می‌کند.» محمدقاسم حسینی در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه آیا برای پرداخت وام به کشورهای خارجی مصوبه مجلس لازم نیست؟ گفت: «خیر، ما امضاء می‌کنیم مجلس تایید می‌کند و سپس وام پرداخت می‌شود.»

تا همین جای فهرست، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان پول بیت المال در دولت موسوم به دولت «عدالت محور» احمدی‌نژاد بر باد رفته است. البته این موارد تنها بخش کوچکی از فهرست بلندبالای تخلفات مالی و مفسده‌های اقتصادی در زمان احمدی‌نژاد هستند که آن هم اغلب توسط رسانه‌های منتسب و یا حامی ایشان بعد از پایان ماه عسل‌شان رسانه‌ای شده‌اند.

فهرست بلندبالای سوء استفاده‌ها و مفسده‌های اقتصادی در دولت سابق به نظر می‌رسد پایانی ندارد، با این همه مطالبه مردم از دولت روحانی در رابطه با موضوع پرداخت‌ها در دولت ایشان طی این سه سال، حقی است که دولت مردان باید با بهترین صورت ممکن، آن را پاس دارند. اما این موضوع نباید باعث شود تا رسیدگی به پرونده‌های معلوم و مجهول گذشته به فراموشی سپرده شود.

آنچنان که حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضاییه، قوه قضاییه را خطاب قرار داد و گفت: «اگر اموال مردم، پول بیت المال و پول نفت مردم را عده‌ای به تاراج و یغما بردند، مردم ما می‌خواهند بدانند که این ساماندهی از کجا بوده است؟ چه کسانی مجوز صادر و برنامه ریزی کرده‌اند؟ این پول چگونه در اختیار افراد قرار گرفته است؟ به کجا رفته است؟، در اختیار چه کسانی قرار گرفته و کجا مصرف شده است؟»

ثبت دیدگاه