• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

مرگ یک کودک ۱۱ ساله بر اثر بیماری «هاری» در روستای «شاهم‌آباد» انار

  • 16 تیر 1395 - 1:36
مرگ یک کودک ۱۱ ساله بر اثر بیماری «هاری» در روستای «شاهم‌آباد» انار

یک پسر ۱۱ ساله بر اثر گازگرفتگی از سوی یک سگ و مبتلا شدن به بیماری هاری در روستای «شاهم‌آباد» شهرستان انار جان خود را از دست داد.

این کودک حدود دو هفته قبل دچاز گازگرفتگی از سوی یک قلاده سگ شده بود که نهایتا روز سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ درگذشت.

سگی که هاری داشته و این کودک را گاز گرفته، هنوز پیدا نشده است.

دو سال قبل نیز یک افغان در روستای لطف‌آباد انار بر اثر گازگرفتگی از سوی سگ و مبتلاشدن به هاری جانش را از دست داده بود. همچنین مهر ماه سال ۱۳۹۲ نیز سگ‌های هار به چند نفر از اهالی لطف‌آباد و بیاض انار حمله کردند که بر اثر حمله این سگ‌های هار چند نفر زخمی شدند و به بیمارستان منتقل گردیدند.

روستاهای منطقه بیاض و لطف‌آباد از جمله مناطقی هستند که در معرض خطر سگ‌های هار قرار دارند.

سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ سگ در شهرستان انار مورد واکسیناسیون هاری قرار گرفتند اما اغلب این سگ‌ها جزو سگ‌های بخش دولتی یا بخش خصوصی مانند سگ‌های نگهبان گله،  نگهبان، خانگی و صاحب‌دار بوده‌اند و شامل سگ‌های ولگرد نمی‌شود.

هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که معمولا به دنبال گاز گرفتگی توسط حیوانات هار و یا تماس زخم، خراش‌های پوستی و مخاط‌ها با بزاق آلوده، به انسان یا حیوانات منتقل می‌شود.

این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی با علائم مختلفی نمایان می‌شود، معمولا در سگ و روباه بعد از یک دوره نهفتگی به صورت بی‌قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیاء، ریزش بزاق، ترس از آب، عدم تعادل هنگام راه رفتن بروز می‌کند و در ‌‌نهایت منجر به مرگ می‌شود. در این صورت سگهای ولگرد و حیات وحش اطراف شهر‌ها و آبادی‌ها می‌توانند به عنوان ناقل بیماری خطرناک و مهلک هاری، سلامتی انسان و حیوانات اهلی را به صورت جدی تهدید نمایند.

 

ثبت دیدگاه