مدتی است که عملیات احداث تقاطع غیر همسطح کمربندی شهرستان انار که دارای «پلهای روگذر، زیرگذر و چندین لوپ و رمپ» است، در نزدیکی دانشگاه آزاد آغاز شده است.
احداث این تقاطع غیر همسطح باعث کاهش تصادفات و همچنین دسترسی آسان و سریع خودروها به شهر انار خواهد شد.
مهندس برخورداری، ناظر مقیم پروژه تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار به انارپرس گفت: این پروژه دارای چهار پل روگذر، یک پل زیرگذر، چهار رمپ و یک لوپ است.
به گفته مهندس برخورداری، پل زیرگذر تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار دارای دو دهنه است که هر کدام از این دهنهها ۳۳ متری است و در مجموع حدود ۷۰ متر میشود.
وی افزود: چهار پل زیرگذر این تقاطع نیز دارای دهانههای ۱۴ تا ۲۰ متری هستند.
نقشه طرح تقاطع بزرگ غیرهمسطح کمربندی انار
مهندس برخورداری گفت: پلهای روگذر در محورهای یزد- رفسنجان، رفسنجان یزد، یزد- شهربابک و شهربابک- یزد اجرا میشود و افرادی که از سمت یزد وارد کمربندی میشود و میخواهند وارد انار شوند از طریق یک لوپ میتوانند وارد شهر شوند. افرادی هم که از سمت رفسنجان وارد کمربندی میشوند و میخواهند وارد انار شوند از طریق کنارگذر میتوانند وارد شهر شوند. همچنین مسیر انار به شهربابک و بالعکس به صورت مستقیم و از طریق یک زیرگذر است و به همین دلیل راه دسترسی به زمینهای کشاورزی و دانشگاه آزاد و جاده شهربابک از این زیرگذر به خوبی فراهم خواهد شد.
تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار سال ۹۵ افتتاح میشود
خداد مقبلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در مصاحبهای اختصاصی با انارپرس گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، پروژه تقاطع غیر هم سطح شهرستان انار نهایتا سال ۹۵ به بهره برداری میرسد.
خداداد مقبلی با بیان اینکه این طرح جزء طرحهای ملی است که از سوی وزارت راه در حال پیگیری است، افزود: به علت بازنگری در این طرح و ایجاد تغییرات گسترده در آن، این تقاطع در سال ۹۵ افتتاح خواهد شد.
وی با نامناسب خواندن تزریق اعتبارات به این پروژه اظهار کرد: اعتبارات تخصیصی به این پروه بسیار اندک است که همین امر باعث شده روند پیشرفت پروژه با کندی انجام شود.
مقبلی با اشاره به تعطیلی مقطعی عملیات اجرایی این پروژه در سالهای گذشته گفت: بنا به دلایلی از ادامه عملیات اجرایی این تقاطع در مقطعی از زمان صرف نظر شد اما در حدود سه سال پیش با پیگیریهای مسئولان مربوطه و مراجعات متعدد به وزارتخانه، عملیات آن از سر گرفته شد که در این مقطع نیز به دلیل تغییر نقشهها عملیات اجرایی مجددا متوقف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به از سرگیری عملیات اجرایی این پروه یادآور شد: با پیگیریهای مجدد فرماندار شهرستان انار و همچنین آقای آذین، این پروژه مجددا آغاز به کار کرد و در حال حاضر نیز به فعالیت عمرانی خود ادامه میدهد.
بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای احداث تقاطع غیرهمسطح
همچنین محمد خادمی، فرماندار شهرستان انار نیز در مصاحبهای با انارپرس گفت: این طرح دو سال بود که رها و به عنوان میدانی منظور شده بود که از سال گذشته که بنده به عنوان فرماندار این شهرستان منصوب شدم پیگیریهای زیادی در این خصوص انجام شد.
وی ادامه داد: این طرح در ابتدا نیازمند ۳.۵ میلیارد تومان هزینه بود که با تغییر نقشهها این میزان بودجه به ۲۰ میلیارد افزایش یافت.
خادمی در توضیح تغییر نقشههای این تقاطع افزود: بنا به در خواست دانشگاه آزاد انار و به دلیل بروز تصادفات متعدد در این نقطه، زیر گذر و دو دور برگردان برای این تقاطع لحاظ شد که در ادامه با عنایت وزارت مسکن و راه و شهرسازی و همچنین پیگیریهای مجدانه آقای مهندس نظریان (مدیر کل راههای جنوب وزارت راه و شهرسازی) و فرمانداری انار طرح مورد تایید قرار گرفت.
فرماندار انار گفت: با پیگیریهای اداره راه و شهرسازی و همچنین تلاشهای مهندس نظریان این تقاطع جزء طرحهای ملی محسوب شده است.
وی با ابراز خرسندی از روند پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه گفت: احداث این تقاطع در حال حاضر با ۱۸ درصد پیشرفت فیریکی با شتاب قابل قبولی ادامه دارد.
فرماندار انار با اشاره به زمان بهرهبرداری از این تقاطع نیز افزود: این طرح دوساله تعریف شده که تلاش میکنیم ظرف ۱۴ ماه آن را به اتمام برسانیم.
مصاحبه از:مریم ایمانی