• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

۲ اثر تاریخی حین حفاری فاضلاب در سیرجان کشف شد

  • 30 آذر 1402 - 18:15
۲ اثر تاریخی حین حفاری فاضلاب در سیرجان کشف شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان با اشاره به کشف ۲ بنای تاریخی در بافت قدیم شهر سیرجان هنگام حفاری فاضلاب گفت: طی روزهای گذشته حین حفاری فاضلاب در بلوار دکتر صادقی که محدوده بافت تاریخی سیرجان است در عمق پنج متری سطح زمین یک حمام و بخشی از یک ساختمان قدیمی رویت و کشف شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمد کارآمد پنجشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ افزود: دور محوطه هر دو بنای کشف‌شده محصور شده است تا باستان‌شناسان در این محوطه حضور یابند و برنامه‌های خود را اعلام کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان با اشاره به اینکه این دو بنا با فاصله ۲۰۰ متر از یکدیگر و در یک مسیر قرار دارند اضافه کرد: ساختمان حمام قدیمی کشف شده در نبش کوچه و در نزدیک بادگیر چُپُقی شهر سیرجان واقع شده است.

کارآمد توضیح داد: قسمت نمایان شده ساختمان کشف شده دوم نیز بخشی از یک بنای بزرگ‌تر است که زیر بلوار دکتر صادقی شهر سیرجان قرار دارد.

او با اشاره به اینکه تاکنون شی تاریخی در این ۲ بنا کشف نشده است، اظهار کرد: طبق شواهد موجود و در اظهارنظر اولیه به‌طور تقریبی، سابقه این بناها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال و مربوط به اواخر دوه قاجار تخمین زده می‌شود.

کارآمد بیان کرد: بعد از گرفتن نظرات کارشناسی در محوطه محصور شده این منطقه نقشه «یوتی‌ام» (نقشه حاوی مختصات کامل) می‌خورد و ستاره‌دار می‌شود که اداره‌کل میراث‌فرهنگی هر اقدامی بخواهد انجام دهد با توجه به این نقشه‌ها خواهد بود.

او گفت: همه افراد محلی و افرادی که در گذشته در منطقۀ مذکور ساکن بوده‌اند از گذشتگان خود شنیده‌اند که این محوطه که این دو بنا در آن شناسایی شده اختلاف سطحی با خیابان‌های اطراف داشته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان افزود: همچنین در محدوده مورد نظر خانه‌هایی وجود داشته که سطحشان پایین‌تر بوده و در آن‌ها پایاب‌ (در معماری بخشی از سازه که برای دسترسی آسان ساکنان به آب کاریز یا قنات ساخته می‌شده ‌است)، آب انبار و راهروهای زمینی برای تردد به سمت حمام قرار داشته است.

او خاطرنشان کرد: به غیر از حمام در مورد بنای دوم هیچ‌گونه شیبی ندیدیم که به سمت پایین باشد تا بگوییم این سازه یک پایاب است بلکه طبق شواهد بیشتر یک راهرو و بخشی از یک خانه بود.

ثبت دیدگاه