• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

هنرمندان صنایع‌دستی کرمان بیمه اجتماعی روستایی و عشایری می‌شوند

  • 23 مهر 1402 - 15:28
هنرمندان صنایع‌دستی کرمان بیمه اجتماعی روستایی و عشایری می‌شوند

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به فراخوان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر گفت: صنعتگران و هنرمندان فاقد بیمه استان می‌توانند از بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، کاظم حسین‌زاده اظهار کرد: هنرمندانی که دارای سن ۱۸ تا ۵۰ سال هستند مشمول این بیمه شده و فقط با پرداخت یک سوم حق بیمه از حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: طبق تفاهم‌نامه انجام گرفته بین معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تمامی دارندگان مجوزهای صنایع‌دستی برای استفاده از مزایای این طرح به ادارات و نمایندگی‌های این اداره‌کل در سطح استان و در مرکز کرمان نیز به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مراجعه کنند.

او به مزایای بیمه روستایی و عشایری ویژه بازنشستگان اشاره کرد و گفت: هر هنرمندی که حداقل ۶۵ سال و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند از مزایای مستمری پیری استفاده کند و میزان مستمری پیری هر فرد نیز حداقل معادل دو سوم سطح درآمد انتخاب شده در همان سال بازنشستگی بوده که حق بیمه مربوطه به آن پرداخت کرده است .

حسین‌زاده با اشاره به مستمری بازماندگان در اثر فوت ناشی از کار یا بیماری بیان کرد: افراد واجد شرایط تحت تکفل بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار فوت کند با هر میزان سابقه و فوت به علت بیماری با داشتن حداقل یکسال سابقه بیمه و ارتباط بیمه‌ای متصل، مشمول برخورداری از مزایای مستمری بازماندگان خواهند شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: چنانچه بیمه شده‌ای در اثر حوادث ناشی از کار توسط کمیسیون‌های پزشکی صندوق از کار افتاده کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه (و اگر به علت بیماری از کارافتاده شود) با داشتن حداقل یکسال سابقه و ارتباط بیمه متصل، می‌تواند تا پایان عمر و پس از آن افراد تحت تکفل او از مزایای مستمری ماهانه استفاده کند.

او خاطرنشان کرد: هدف از این طرح، پوشش بیمه‌های اجتماعی برای مردم کل کشور است و اقشاری از جامعه که امکان برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی را ندارند می‌توانند با پرداخت حق بیمه‌ای که در هشت سطح درآمدی و بر اساس تمکن مالی و به صورت اختیاری است از مزایا و خدمات بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

ثبت دیدگاه