• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

دره راگه رفسنجان در خطر تخریب است   

  • 18 شهریور 1402 - 16:02
دره راگه رفسنجان در خطر تخریب است   

دره راگه رفسنجان در خطر است. طی روزهای اخیر کسانی که به این محل مراجعه کرده‌اند شاهد فعالیت‌های عمرانی برای احداث خط لوله انتقال آب خلیج‌فارس در نزدیکی دره بوده‌اند.

حسن حسینی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی رفسنجان در گفت‌وگو با فردای‌کرمان این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید که روز جمعه و پس از اطلاع از این اتفاق، به منطقه رفته و دیده که ماشین‌آلات عمرانی تا قطر حدود ۴۰۰ متری دره نزدیک شده‌اند.

به گفتۀ او فعلا اما کار متوقف شده و مدیر پروژه هم گفته که تا تعیین‌تکلیف موضوع تصمیمی برای ادامۀ کار ندارند.

وی اظهار کرد: «موضوع به اداره کل میراث‌فرهنگی استان اطلاع داده شده و در حال پیگیری از طریق آب منطقه‌ای هستند».

وی گفت: «بنا به گزارش همکاران یگان حفاظت امروز شنبه تجهیزات و ماشین‌آلات از دره دور شده است».

حسینی با بیان اینکه براساس شواهدی که در منطقه وجود دارد به نظر می‌رسد مسیر پروژه عمود بر دره راگه تعریف شده است، افزود: «این در حالی است که از لب دره تا شعاع ۵۰۰ متری حریم این اثر میراث طبیعی است و در این محدوده زمین هیچ خراشی نباید پیدا کند».

وی تاکید کرد: «پروژه باید تغییر مسیر بدهد».

به گفتۀ وی جای نگرانی وجود ندارد و در نتیجۀ رایزنی‌ها به احتمال خیلی زیاد مسیر پروژه تغییر خواهد یافت.

مجتبی شفیعی ـ معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز به فردای‌کرمان می‌گوید که تیمی از باستان‌شناسان را مامور کرده‌اند تا به منطقه رفته و مسئله را از نزدیک بررسی کنند. وی افزود: «در این‌باره زمانی می‌توانند اظهارنظر قطعی داشته باشند که گزارش کارشناسان ارائه شود».

به گفتۀ وی طی چند روز آینده این گزارش ارائه خواهد شد.

دره راگه رفسنجان یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی در استان کرمان است که ۱۸۰ متر عرض، ۷۰ متر عمق، ۲۰ کیلومتر طول و ۳۶ هزار هکتار مساحت دارد.

گفته می‌شود این دره در پی فرسایش خاک به وسیلۀ آب رودخانه دائمی گیودری ایجاد شده است. برخی کارشناسان بر این باورند که دره راگه از لحاظ ابعاد و طول و عمق در کشور منحصر به‌فرد است.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، این اثر ارزشمند اما اکنون از سوی پروژۀ خط انتقال آب مورد تهدید قرار گرفته است.

اداره کل میراث‌فرهنگی در حال پیگیری برای تعیین‌تکلیف موضوع است.

به گفتۀ حسینی ـ مسئول میراث‌فرهنگی رفسنجان، ثبت ملی این دره نیز در مراحل نهایی است. پروندۀ آن تکمیل شده و یک‌بار هم برای ثبت بررسی شده اما به‌دلیل وجود ایراداتی، ثبت نشده است. این ایرادات رفع شده و دره به زودی ثبت ملی نیز می‌شود. او اضافه کرد: «می‌توان گفت که دره راگه جزو میراث طبیعی کشور است».

ثبت دیدگاه