• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

۶۰ درصد بچه‌ها دچار اضطراب هستند

  • 01 شهریور 1402 - 14:09
۶۰ درصد بچه‌ها دچار اضطراب هستند

معصومه هادی‌زاده، مشاور خانواده گفت: آمارها می‌گوید ۶۰ درصد بچه‌ها (کودکان و نوجوانان) دچار اضطراب هستند.

هادی‌زاده که سه‌شنبه ۳۱ مرداد در تالار شهر و در خصوص اضطراب و استرس پیش از امتحانات درسی و مسابقات ورزشی سخن می‌گفت، افزود: متاسفانه کسی اضطراب بچه‌ها را جدی نمی‌گیرد و این اضطراب، کارایی بچه‌ها را در تحصیل و ورزش پایین آورده است.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه «خانواده‌ها شاکی هستند که فرزندان‌مان استرس دارند»، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خانواده‌ها می‌دانند فرزندشان استرس یا اضطراب دارد اما به فکر درمان نیستند.

هادی‌زاده ادامه داد: تعریف استرس با اضطراب متفاوت است. استرس یعنی نگرانی در مورد چیزی که وجود دارد مثل نگرانی ما برای زندگی، نگرانی بچه‌ها برای امتحان، یعنی چیزی که نرمال است؛ اگر استرس در حد نرمال وجود نداشته باشد، هیچ‌کس هیچ کاری نمی‌کند. استرس به میزان نرمال و عادی برای بقا لازم است، اگر استرس نباشد کسی برای آینده خودش کاری انجام نمی‌دهد. این میزان از استرس طبیعی است، یعنی میزانی که ما را به تلاش، کار، درس‌خواندن، زندگی و… وادار کند ولی وقتی که استرس بیش از حد می‌شود ما را دچار مشکل می‌کند و با ارائه راهکارها می‌توان استرس بیش از حد را کنترل کرد.

این مشاور خانواده در خصوص اضطراب نیز گفت:‌ اضطراب نوعی دلشوره و نگرانی و در واقع اختلال به شمار می‌رود. این اختلال ممکن است از نوعی به نوعی دیگر تبدیل شود ولی از بین نمی‌رود بلکه هر روز و هر روز، بیشتر و بیشتر می‌شود و به جسم و روح بچه‌ها و بزرگسالان آسیب می‌زند.

او افزود: اضطراب چیزی نیست که خود به خود از بین برود بلکه نیاز به درمان دارد.

هادی‌زاده از «ژنتیک و زمینه ارثی، والدین و محیط»  به عنوان عوامل اضطراب نام برد و افزود: پدر و مادرهای وسواسی و نگران باعث می‌شوند که زمینه اضطرابی در بچه‌ها رشد کند.

او خطاب به خانواده‌ها گفت: این پیگیری‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد شما بیشتر به بچه‌ها آسیب می‌زند. نگرانی‌های بیش از حد و وسواس‌گونه باعث ایجاد اضطراب می‌شود. مثلا بچه ۴ سالش است، مادر نگران این است که در چه کلاسی ثبت‌نامش کند، حالا که رفته چه چیزی یاد گرفته، از بقیه بچه‌ها عقبت‌تر نماند… بچه وقتی تحت فشار آموزش و بازپرسی والدین قرار می‌گیرد، نگران می‌شود و وقتی نگران شده و به مدرسه می‌رود،‌ از مدرسه می‌ترسد، می‌گوییم چرا می‌ترسی، می‌گوید باید درس را یاد بگیرم، اگر یاد نگیرم مامان و بابایم ناراحت می‌شوند، استارت اضطراب از همین جاها کلید زده می‌شود.

هادی‌زاده به اشاره به اینکه اضطراب، انرژی بچه‌ها را می‌گیرد، افزود: نقش والدین در این زمینه بسیار پررنگ است.

این مشاور خانواده گفت: اگر قرار است بچه‌ها را به کلاس درسی، هنری، ورزشی و… بفرستید،‌ اجازه دهید خودش و معلم یا مربی‌اش کار را پیش ببرند.

او گفت: والدین وضعیت بچه‌ها را از طریق مدرسه، معلم و مربی پیگیر باشند بدون اینکه بچه را درگیر کنند.

هادی‌زاده از خانواده‌ها هست بچه‌هایشان را با هیچ‌کس مقایسه نکنند.

ثبت دیدگاه