• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

پاک‌سازی حاشیه پارک ملی خبر از زباله با کمک فعالان محیط‌زیست انار

  • 24 مرداد 1402 - 10:17
پاک‌سازی حاشیه پارک ملی خبر از زباله با کمک فعالان محیط‌زیست انار

زباله‌های حاشیه پارک ملی خبربا کمک اعضای خانه محیط‌ زیست و انجمن مردم‌نهاد آوای رویش آبان شهرستان انار پاکسازی شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و رسانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان، محمدابراهیم صحتی‌ثابت، رئیس اداره آموزش و مشارکت مردمی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان گفت: با فرا رسیدن روز تشکل‌ها و مشارکت های اجتماعی در زمان بازدید علمی اعضای خانه محیط‌زیست و انجمن مردم‌نهاد آوای رویش آبان شهرستان انار از پارک ملی خبر، اقدامات لازم جهت پاک سازی زباله های پیرامون چشمه چنار آقاملا واقع در حاشیه پارک ملی خبر، با رعایت مسائل بهداشتی انجام شد.

طالب خالوئی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز گفت: خانه‌های محیط زیست و به‌خصوص تشکل‌های زیست‌محیطی می‌توانند نقش مهمی در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست آحاد جامعه داشته باشند.

او از عموم مردم درخواست کرد که در سفرهای تفریحی خود همواره مراقبت طبیعت بوده و علاوه بر عدم جاگذاشتن هر گونه زباله در طبیعت نسبت به پاک‌سازی طبیعت و حفاظت از آن کوشا باشند.

پارک ملّی خَبْر با حدود ۱۲۰ هزار هکتار مساحت، منطقه‌ای حفاظت شده در بخش خبر از شهرستان بافت کرمان است. این پارک در سال ۱۳۵۰ شمسی با عنوان منطقهٔ حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت؛ در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقهٔ گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمدهٔ این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.

پارک ملی خبر به دلیل برخورداری از گسترهٔ دشت در جوار کوهستان و طیفی از گیاهان انبوه و متراکم تا باز و تنکا، زیستگاه‌های متنوع و گوناگونی را برای وحوش فراهم آورده‌است. این پارک پناهگاه گونه‌های حمایت شده و با ارزشی چون پلنگ، جبیر، کاراکال، روباه شنی، هوبره، عقاب طلایی است. مهمترین گونه‌های بارز منطقه را قوچ و میش، کل و بز، جبیر و پلنگ تشکیل می‌دهد. همچنین یکی از معدود مناطق ایران است که رودک عسل‌خوار در آن زندگی می‌کند که یکی از حیوانات کمیاب در ایران و جهان است. از دیگر جانوران این زیستگاه می‌توان به پستاندارانی همچون شغال، کفتار، گراز، گرگ، آهو، خرگوش و … اشاره کرد. همچنین انواع پرندگان شکاری از جمله عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دلیجه کوچک، شاهین، پیغو و قرقی در این زیستگاه مشاهده شده‌اند. پرنده جیرفتی که از جمله پرندگان کمیاب محسوب می‌شود در این پناهگاه زندگی می‌کند.

این محدوده زیستگاه گونه‌های با ارزشی چون خرس سیاه، گورخر ایرانی و دال بوده‌ که هر سه گونه در این منطقه منقرض شده‌اند. حدود ۸ راس گورخر از سایر زیستگاه‌ها به سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی خبر منتقل شده‌است تا در صورت ازدیاد و امکان، این گونه مجدداً به منطقه معرفی و رهاسازی شود.

بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۱ به روش مشاهده مستقیم؛ تعداد ۱۹۳۴ راس کل و بز، ۱۶۸۶ راس قوچ و میش و ۴۸۴ راس جبیر و حیواناتی نظیر گربه جنگلی، گرگ، کفتار، خوک وحشی و پلنگ نیز مشاهده گردید.

ثبت دیدگاه