• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

آغاز مرمت خانه دانایی کرمان و تیمچه علیخان کوهبنان

  • 28 تیر 1402 - 5:55
آغاز مرمت خانه دانایی کرمان و تیمچه علیخان کوهبنان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز مرمت خانه تاریخی دانایی کرمان خبر داد.

مجتبی شفیعی در این رابطه اظهار کرد: عملیات مرمتی خانه دانایی با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به کرمان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار بازمی‌گردد، افزود: اندود کاه‌گل، استحکام‌بخشی، مرمت فضاهای داخلی و بدنه و … از فعالیت‌هایی است که در خانه دانایی انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه خانه دانایی یکی از آثار ملی ثبت شده است، گفت: استان کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری بوده که خانه دانایی شهر کرمان یکی از این آثار تاریخی و دیدنی است.

وی همچنین از آغاز فاز دوم‌ عملیات مرمت و احیاء تیمچه علیخان شهرستان کوهبنان خبر داد و افزود: فاز اول مرمت این اثر تاریخی در سال گذشته اجرا و قسمت‌های اصلی بنا مرمت و استحکام‌بخشی شد.

شفیعی بیان کرد: امسال نیز عملیات مرمت و نجات‌بخشی آن ادامه‌ خواهد داشت که شامل آوار برداری، سقف پوشی، کلاف‌کشی، استحکام‌بخشی، اندود کاه‌گل و نماکاری می‌شود.

وی اظهار کرد: با اتمام فاز دوم پیش‌بینی می‌شود که ۸۰ درصد مرمت تیمچه علیخان اجرا شود و قسمت‌هایی از بازار اصلی (بازار چهار کوچه) نیز برای سال آینده باقی بماند. 

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: با توجه به اینکه این بنای تاریخی دارای ارزش تاریخی زیادی بوده و در ابتدای ورودی بازار قدیم کوهبنان واقع شده، بنابراین می‌تواند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

ثبت دیدگاه