• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

۷۴۷ میلیارد ریال سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های رفسنجان از درآمدهای مالیاتی در سال گذشته

  • 24 تیر 1402 - 7:18
۷۴۷ میلیارد ریال سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های رفسنجان از درآمدهای مالیاتی در سال گذشته

مدیر امور مالیاتی رفسنجان گفت: بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان در سال ۱۴۰۱ به رفسنجان برگشته و به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان اختصاص پیدا کرده است.

ابولی سرداری ظهر امروز ۲۳ تیرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی اظهار کرد: یکی از اهداف نظام مالیاتی و مالیات‌ستانی، تأمین درآمدهای پایدار برای دولت و عدم اتکا بودجه به نفت است که در نهایت ثبات اقتصادی را بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان این‌که یکی از پایه‌های مالیاتی کشور، مالیات‌ بردرآمد مشاغل یا مالیات بردرآمد حاصل از کسب و کار اشخاص حقیقی است، افزود: این پایه به لحاظ تعداد مودیان دارای بیشترین مودی مالیاتی است، به طوری‌که در سال ۱۴۰۱  حدود ۴.۵ میلیون پرونده مالیاتی را دارا بوده که ۶۴ درصد از کل اظهارنامه‌های تسلیمی به نظام مالیاتی  کشور را به خود اختصاص داده است.

ابولی سرداری در ادامه با اشاره به این‌که اخذ مالیات‌ در حوزه مشاغل اعتراضاتی را به دنبال داشته است، عنوان کرد: آمایش‌ها و اطلاعات استخراجی توسط سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد که مشاغل سهم ۲۷ درصدی از تولید ناخالص داخل کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اما پایه مالیات بر درآمد مشاغل سهم بالایی از مالیات‌های وصولی سازمان را ندارد، به طوری‌که در سال ۱۴۰۱ مشاغل تنها ۵.۵ درصد از کل وصولی درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر امور مالیاتی رفسنجان در ادامه به چگونگی محاسبه و اخذ مالیات اشاره کرد و افزود: در گذشته به علت در دسترس نبودن اطلاعات جامع درآمدی مودی، میزان مالیات با توجه به سابقه مالیاتی و با رشد صفر تا ۱۲ درصدی نسبت به سابقه تعیین و محاسبه می‌شد، اما در سال ۱۴۰۱ در خصوص عملکرد مالیاتی ۱۴۰۰ با توجه به بند (م)  و تبصره ۱۲ قانون بودجه  ۱۴۰۰ و با فراهم شدن دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات حساب فروش مودیان (اطلاعات حساب‌های متصل به پردازنده‌های بانکی) و با اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، این اطلاعات مبنای محاسبه و تعیین مالیات مقطوع (موضوع تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌ها) برای صاحبان مشاغل قرار گرفته است.  

ابولی سرداری تأکید کرد: البته در اولین سال اجرا(عملکرد ۱۴۰۰) ضریب سودآوری مشاغل ۵۰ درصد کاهش یافت و همچنین در این سال مالیات واجدین شرایط، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ حداکثر سه برابر مالیات پرداختی برای  عملکرد ۱۳۹۹ مورد محاسبه قرار می‌گرفت.

مدیر امور مالیاتی رفسنجان گفت:  مالیات در سال گذشته با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده و تبصره ۱۰۰ حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت که نهایتا مجموع درآمدی سازمان از محل این پایه مالیاتی با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته از ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۲۶/۹ هزار میلیارد تومان رسید که البته بر اساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات حقه صاحبان مشاغل در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی صاحبان مشاغل صرفا ۱۰ درصد مالیات واقعی خود را ابراز نموده‌اند.
 
ابولی سرداری در ادامه از برگشت بخشی از مالیات مودیان به رفسنجان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان به رفسنجان برگشته است.

وی بیان کرد: این بخش از درآمدهای مالیاتی به دهیاری‌های رفسنجان و شهرداری‌های رفسنجان، بهرمان، صفائیه، کشکوئیه، جوادیه الهیه و سرچشمه و همچنین فرمانداری اختصاص پیدا کرده است.

وی در پایان از صاحبان مشاغل و مودیان مالیاتی که در آبادانی شهر و کشور نقش بسزایی دارند قدردانی کرد و گفت: اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و صاحبان املاک اجاری می‌توانند برای این‌که از تسهیلات بهره ببرند در اندک فرصت باقی مانده تا پایان تیرماه نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

ثبت دیدگاه