• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

ثبت ١١ هزار طلاق طی یکسال در فارس

  • 25 اردیبهشت 1402 - 15:00
ثبت ١١ هزار طلاق طی یکسال در فارس

مدیرکل ثبت احوال فارس اعلام کرد که طی سال گذشته ٢٨ هزار و ۶٨٨ مورد ازدواج و ١١ هزار مورد طلاق توسط دفاتر رسمی در این استان ثبت شده است.

سید عباس هاشمی دوشنبه ٢۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته ۵٧ هزار و ۵١٨ رویداد ولادت در فارس ثبت شده که این تعداد شامل ۲۹ هزار و ۶٧۵ نوزاد پسر و ٢٧ هزار و ٨۴٣ مورد نوزاد دختر بوده است.

او نسبت جنسی ثبت ولادت سال گذشته در فارس را ١٠۶ به ١٠٠ ذکر و عنوان کرد: در سال ١۴٠٠ هم ۵٨ هزار و ٩١٩ مورد ولادت در استان ثبت شده بود که مقایسه آن با آمار ولادت سال گذشته نشان از روند کاهشی موالید فارس طی سال ١۴٠١ دارد.

مدیرکل ثبت احوال فارس با بیان اینکه نیمه اول دهه ۶۰ و به دنبال اجرای سیاست تشویق موالید، شاهد رشد بی‌سابقه آمارهای جمعیتی در کشور و فارس بودیم، گفت: از سال ۱۳۶۵ و با اجرای سیاست تنظیم موالید، آمارهای ولادت روند کاهشی به خود گرفت و تا سال ۱۳۸۳ ادامه داشت.

هاشمی گفت: بعد از سال ۱۳۸۳ و با توجه به رسیدن موالید دهه ۶۰ به سن ازدواج، شاهد موج دوم باروری و افزایش موالید در کشور و فارس بودیم اما از سال ۱۳۹۵ و به دلیل ساختار سنی و کاهش جمعیت در معرض ازدواج و باروری، شاهد آغاز روند کاهشی موالید هستیم.

او با بیان اینکه میانگین سن پدران در زمان تولد اولین فرزند در استان فارس ۳۵ سال بوده است، ادامه داد: میانگین سنی مادران فارس در زمان تولد اولین فرزند در سال گذشته ٣٠.٩ محاسبه شده که نسبت به سال ١۴٠٠ افزایش یافته و از میانگین کشوری که ٢٩.۶ بوده نیز بیشتر شده است. 

مدیرکل ثبت احوال فارس اعلام کرد که بیشترین فراوانی نام نوزادان پسر در سال ١۴٠١ در این استان به ترتیب متعلق به نام‌های امیرعلی، آریا، آیهان، محمد، علی، آراد، امیرحسین، ماهان و کیان بوده و بیشترین فراوانی نام نوزادان دختر فاطمه، رستا، زهرا، دلوین، نیلا، آوا، آیلین، آوینا، سلین و هانا، بوده است.

هاشمی با یادآوری اینکه در سال گذشته ٢۵ هزار و ١۵٧ واقعه مرگ در فارس ثبت شده است، گفت: در فروردین امسال ٢۴٧٠ مورد فوت و ۴۶۶١ مورد ولادت در استان فارس ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال فارس با یادآوری اینکه در این استان حدود ۵ میلیون و ٨۴ هزار نفر ساکن هستند که از این تعداد حدود ٢ میلیون نفر در کلانشهر شیراز زندگی می‌کنند، نرخ رشد جمعیت فارس در سال گذشته را ۶ دهم درصد اعلام کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه ۳۶۳ هزار کارت ملی در انتظار چاپ است، اضافه کرد: نخستین مرکز داده‌های کشور مربوط به پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال است و در واقع تنها مرجع تولید و انتشار آمارهای انسانی محسوب می‌شود و در همین راستا برای به روز بودن این پایگاه، در سال گذشته ٩٩.٧٣ درصد از وقایع ولادت، ثبت بهنگام داشتیم.

ثبت دیدگاه