• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

بیش از ۲۰ تن کود و سم تقلبی در شیراز کشف شد

  • 20 فروردین 1402 - 21:19
بیش از ۲۰ تن کود و سم تقلبی در شیراز کشف شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از ۲۰ تن مواد اولیه تولید کود شیمیایی و ۵۰۰ لیتر سم تقلبی در شیراز کشف و ضبط شد.

مجتبی دهقان پور روز یکشنبه به رسانه‌ها افزود: محموله‌های کشف شده در پی بازدیدهای دوره‌ای، در راستای ساماندهی نهاده‌های کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی ضبط شد.

وی با بیان اینکه مواد اولیه کود تقلبی و در بسته‌بندی‌های غیر استاندارد در یک کارگاه تولیدی غیرمجاز تهیه و توزیع می‌شد، اضافه کرد: این کارگاه به دستور قاضی دادگاه پلمب شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مسئول با بیان اینکه سم‌های مکشوفه نیز شامل ۲۰۰ لیتر کنفیدور تقلبی و بیش از یک هزار بسته سم‌های فله شده از انواع قارچ‌کش‌ها، حشره‌‍‌کش‌ها و علف‌کش‌ها است، اظهار کرد: این سم‌ها از سه فروشگاه و یک کارگاه غیرمجاز کشف شد؛ این مرکزها نیز پلمب شدند و پرونده متخلفان به منظور گذراندن مراحل قانونی به مراجع مربوطه ارجاع شد.

به گفته وی، سم‌های غیرمجاز پس از طی مراحل قانونی توسط مراجع مربوطه معدوم می‌شود.

او با تاکید بر اینکه با فروشندگان سم‌ها و نهاده‌های غیرمجاز برخورد قانونی خواهد شد، بیان کرد: روند بازرسی و پایش فروشگاه‌های عرضه سم‌های نباتی استان فارس ادامه دارد و چنانچه فروشگاهی دستورالعمل و ضوابط را رعایت نکند پس از صدور اخطار کتبی نسبت به پلمب فروشگاه اقدام می‌شود.

دهقان‌پور با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی باید سم‌ها و سایر نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز را با نسخه گیاه پزشکی و به طور صرف از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند، اضافه کرد: به منظور استعلام صحت و اصالت کودهای شیمیایی بهره برداران می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته کد پنج رقمی ماده ثبتی کود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال و به سرعت پاسخ استعلام را دریافت کنند.

ثبت دیدگاه