• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

حال ۱۲ بیمار کرونایی در فارس وخیم است

  • 29 بهمن 1401 - 17:34
حال ۱۲ بیمار کرونایی در فارس وخیم است

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد: ۱۲ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در استان فارس هم‌اینک به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های مراقبت های ویژه، خدمات درمانی دریافت می کنند.

در این اطلاعیه آمده است: با بستری ۱۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۳۰ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان های استان بستری هستند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزوده است: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۲ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۵۶۶ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۶۶۲ هزار و ۳۰۳ بیمار مثبت شناسایی شده است.
بنا بر این گزارش، از مجموع تست های انجام شده در استان فارس از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۴۵ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۳۳ هزار و ۴۱۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۴۳۰ هزار و ۲۲۱ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۸ هزار و ۸۸۴ بیمار مثبت شناسایی شده است.


بر این اساس، در ۲۴ ساعت گذشته، مورد جدید فوت ناشی از کووید۱۹ در فارس گزارش نشده و آمار مجموع جانباختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هشت هزار و ۱۷۱ نفر است.
بنا بر این گزارش. از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۵۴ هزار و ۴۹ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.
این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۸۹ هزار و ۲۰۷ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۷۵ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۱۸۰ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۶۷ هزار و ۱۰ دُز نوبت سوم و ۱۳۵ هزار و ۸۴۲ دُز یادآور واکسن بوده است.

برنامه کاری مراکز واکسیناسیون علیه کرونا در شیراز
آخرین برنامه کاری مراکز واکسیناسیون علیه کروناویروس شیراز، مربوط به یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ اعلام شد.
بر این اساس، در راستای تحقق شعار «هر محله_یک پایگاه واکسیناسیون» مردم شهر شیراز می توانند برای دریافت واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت زیر و یا پایگاه های واکسیناسیون، بر اساس برنامه زیر مراجعه کنند.
گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال می توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، واکسن «سینوفارم یا پاستوکووک» را به عنوان دُز اول دریافت کنند و پس از گذشت ۲۸ روز جهت تزریق نوبت دوم با همین واکسن مراجعه کنند.
واکسن «نورا» در افراد بالای ۱۸ سال و در نوبت سوم و چهارم قابل استفاده است.
افراد بالای ۱۸ سال که در نوبت اول و دوم خود یکی از واکسن های «سینوفارم، برکت، بهارات یا پاستوکووک» دریافت کرده اند و ۳ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن آنها گذشته است، می توانند برای نوبت سوم، واکسن «سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک یا نورا» را دریافت کنند.
افراد بالای ۱۸ سال که در نوبت اول و دوم خود واکسن «اسپوتنیک» دریافت کرده اند و ۳ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن آنها گذشته است، می توانند برای نوبت سوم، واکسن «اسپایکوژن، پاستوکووک یا نورا» را دریافت کنند.
افراد بالای ۱۸ سال که در نوبت اول و دوم خود واکسن «آسترازنکا» دریافت کرده اند و ۳ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن آنها گذشته است، می توانند برای نوبت سوم، واکسن «پاستوکووک، اسپایکوژن و یا نورا» را دریافت کنند.
افراد بیمار دارای ضعف سیستم ایمنی که در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و ۴ ماه از نوبت دوم آنان گذشته است، با همراه داشتن معرفی نامه پزشک، می توانند برای نوبت سوم، واکسن «سینوفارم یا پاستوکووک» را دریافت کنند.
افراد بیمار دارای ضعف سیستم ایمنی که در گروه سنی بالای ۱۸ سال قرار دارند و چهار ماه از نوبت سوم آنان گذشته است، با همراه داشتن معرفی نامه پزشک، می توانند برای نوبت چهارم، واکسن «اسپایکوژن یا پاستوکووک» را دریافت کنند.
پرسنل بهداشت و درمان و افراد بالای ۷۰ سال که حداقل چهار ماه از زمان دریافت نوبت سوم آنان گذشته باشد،می توانند برای دریافت نوبت چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند.
افراد بالای ۱۸ سال که از دریافت نوبت سوم واکسن آنها حداقل شش ماه می گذرد، می توانند برای دریافت نوبت یادآور (نوبت چهارم) به مراکز تزریق واکسن مراجعه نمایند.
افرادی که واکسن های غیر فعال سینوفارم، برکت و فخراوک در نوبت های اول یا دوم تزریق نموده اند، می توانند برای نوبت یادآور، واکسن برکت پلاس را انتخاب نمایند.
واکسن «نورا» در افراد بالای ۱۸ سال و در نوبت سوم و چهارم قابل استفاده است.
بنا بر اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همراه داشتن کارت ملی و کارت واکسن الزامی است.
برای دریافت نشانی مراکز و آخرین اطلاعات مربوط به واکسیناسیون در استان فارس و تغییرات احتمالی برنامه واکسیناسیون، مراجعه به پایگاه اینترنتی covidvaccine.sums.ac.ir توصیه شده است.

ثبت دیدگاه