• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024

پنج شهرستان استان فارس با چالش تنش آبی روبرو هستند

  • 05 آبان 1401 - 14:47
پنج شهرستان استان فارس با چالش تنش آبی روبرو هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از آمادگی کامل این شرکت جهت مقابله با تنش آبی ایجاد شده در اثر تداوم خشکسالی و عدم باراش بارن در پائیز سال جاری در ۵ شهرستان استان خبر داد.

 علی جان صادق پور رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس روز پنج شنبه با تشریح اقدامات و تلاش های شرکت آبفا استان فارس جهت تامین آب شهر و روستاهای شهرستانهای داراب، کازرون، فسا، فیروزآباد و زرین دشت که بر اثر تداوم خشکسالی و کمبود آب ناشی از تاخیر در بارش باران، دچار تنش آبی شده اند، گفت: پدیده خشکسالی متوالی در سالیان اخیر و کمبود آب ناشی از عدم بارش به موقع باران، همچنین برداشت ها و مصارف بی رویه در کاربرهای مختلف در سطح استان فارس، ۵ شهرستان استان را که از منابع سطحی سد و چشمه بهره مند می گردیدند را دچار تنش و کمبود آب نموده است.

  صادق پور با اشاره به پدیده خشکسالی و مسائل مترتب به آن و مشکلات ناشی از عدم بارش باران در سالهای گذشته گفت: کمبود آب پشت سد رودبال، تامین آب شهر و برخی روستاهای سه شهرستان داراب، زرین دشت و فسا که بخشی از آب آنها از این سد تامین می گردید را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد : از سوی دیگر خشکسالی باعث کم شدن دبی آب چشمه ساسان به مقدار ۹۰ درصد گردیده است و تامین آب شهر کازرون و ۵۰ روستای این شهرستان را با چالش مواجه ساخته است. دیر شدن بارش باران در پائیز همچنین باعث کم شدن سطح آب چاهای آب شهر فیروزآباد و برخی از روستاهای این شهرستان که از سد تنگاب تغذیه می گردیدند شده است.

وی در ادامه افزود: توصیه اکید و جدی به مردم و مسوولین داریم که در راستای صیانت از منابع آب و همه گیری فرهنگ مدیریت مصرف آب بطور جدی در کنار همکاران ما اقدام و عمل نمایند تا بتونیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در ادامه به تشریح برنامه ها و اقدامات این شرکت جهت مدیریت آب در شهرستانهای داراب، زرین دشت، فسا، کازرون و فیروزآباد پرداخت و گفت: در راستای رسالت سازمانی پرداخت و افزود:  با شناسایی و مطالعه دقیق مسائل هر شهرستان برنامه های و اقدامات فوری را برای هر یک از شهرستانهای مذکور در دست اقدام و بعضا به سرانجام رسانده ایم. برنامه حفر، تجهیز، برق رسانی چندین حلقه چاه، کف شکنی، مهندسی مجدد و تعویض تاسیسات سرچاهی، احداث ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و مخازن ذخیره و تعادلی جهت مدیریت فشار در بازه زمانی اندک در این شهرستان ها در حال انجام و یا با برنامه ریزی انجام شده در کمترین زمان ممکن انجام می گیرد.

دکتر صادق پور ضمن تشکر از مسئولین وزارت نیرو و استاندار فارس در خصوص همکاری و همراهی لازم با شرکت آبفا استان فارس، از تصویب مقدار مناسبی از اعتبار لازم مناسب جهت اجرای پروژه های آب در شهرستانها یاد شده خبر داد و عنوان نمود: قطعا تنها راه برون رفت و همیشگی از کمبود آب، سازگاری با خشکسالی و مدیریت مصرف آب و ایجاد فرهنگ صحیح مصرف در بین آحاد مختلف مردم است و در این مسیر همه باید کمک کنند تا این مهم بطور مطلوب در جامعه شکل بگیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفا استان فارس در پایان سخنان خود با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه آبرسانی به مناطق محروم روستایی در سطح استان، به دشواری های این کار اشاره نمود و افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ پروژه آب و فاضلاب در سطح استان فارس در حال اجرا می باشد. این پروژه ها که با همت دولت خدمت گزار و تلاش مدیران و پرسنل شرکت آبفا استان فارس با سرعت در حال اجرا می باشد کمک بسیار بزرگی به وضعیت آب مناطق شهری و روستایی استان می نماید.

ثبت دیدگاه