• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

همزمان با دوم مهرماه، زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس فارس به صدا در خواهد آمد

  • 21 شهریور 1401 - 12:03
همزمان با دوم مهرماه، زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس فارس به صدا در خواهد آمد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: پس از دو سال تعطیلی،روز شنبه دوم مهرماه زنگ آغاز سال تحصیلی در تمامی واحدهای آموزشی سراسر استان فارس به صدا در خواهد آمد و ۹۴۱ هزار و ۲۰۴ نفر در مقاطع مختلف تحصیلی وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

محمد خلیل عسکری روز دوشنبه  در نشست خبری اظهار کرد: در آستانه شروع سال تحصیلی قرار داریم و پس از دو سال آموزش غیر حضوری با برنامه‌ریزی های دقیق و همه جانبه‌ای که صورت گرفته و با همکاری که دستگاه‌های بخش‌های مختلف با آموزش و پرورش دارند از ۳۱شهریورماه شاهد حضوری شدن مدارس همراه با جشن شکوفه‌ها خواهیم بود و روز شنبه دوم مهرماه زنگ آغاز سال تحصیلی در تمامی واحدهای آموزشی سراسر استان فارس به صدا در خواهد آمد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در طول ۱۰  روزی که به آغاز ماه مهر مانده، نواحی شیراز با شهرداری‌های متناظر خود کار آماده‌سازی مدارس را به صورت جهادی انجام  می‌دهند.

عسکری با بیان اینکه آموزش به صورت کامل حضوری خواهد بود، گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد در دوران کرونا با سه درصد افت تحصیلی مواجه بودیم و پنج درصد افت تحصیلی در پایه اول دبستان داشته‌ایم. لذا مشکلات مربوط به دوران کرونا باید با عزم جدی برطرف شود.

وی با اعتقاد به اینکه به سمت آموزش و پرورش پژوهش محور حرکت می‌کنیم‌، گفت: در فضای مجازی و در شبکه شاد به مدت سه هفته طرح چهل روزه‌ای آغاز و کانالی به نام «گل‌های زندگی» راه‌اندازی شد که حدود ۳۰ هزار نفر از مادران دانش‌آموز در این کانال عضو هستند.

عسکری راه‌اندازی این کانال را کاری خلاقانه در استان فارس دانست و گفت: مادران از این طریق اطلاعات نوع تربیت بچه ها و آماده سازی برای آغاز مدارس را کسب می‌کنند. ضمن اینکه آموزش و پرورش استان فارس به منظور مشارکت اولیا در مأموریت تربیتی کتابی را تألیف کرده است که همزمان با جلسات انجمن اولیا در اختیار اولیای دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: افزون بر ۴۰ هزار دانش‌آموز استان فارس در طرح تصویب و تعمیم یادگیری که از اول مردادماه آغاز شد، شرکت کردند و ۳۵۰۰ معلم فارس در دو ماه این خلأهای تربیتی را پر کردند.

او بیان کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی مجمع خیرین تعلیم و تربیت در استان فارس بحث بازماندگان از تحصیل است. بخش عمده‌ای از بازماندگان از تحصیل را در دوران کرونا در مقطع دوم متوسطه داشتیم‌. 

وی با اشاره به اینکه در کل استان ۲۳ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم، گفت: این افراد به صورت نقطه زنی با کد ملی شناسایی شدند. برخی از بازماندگان تحصیل به دلیل نداشتن موبایل ترک تحصیل کردند که در دوران کرونا برخی معلمان وام گرفتند تا برای دانش‌آموزان خود موبایل خریداری کنند.

یاد یاران

عسکری افزود: تعداد ۱۰۰ نفر از همکاران فرهنگی در فضایی بی صدا در دوران کرونا جان به جان آفرین تسلیم کردند،

وی با بیان اینکه استان فارس دارای ۵۹ اداره آموزش و پرورش ناحیه، شهرستان و منطقه است، گفت: در این استان ۶۱ هزار و ۲۴۲ فرهنگی مشغول به کار هستند و ۴۵۰نفر از این افراد دارای مدرک دکتری و برخی در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌کنند. همچنین ۱۳هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلین آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و ۳۵ هزارنفر از مدرک کارشناسی بهره می‌برند. مابقی در مقطع کاردانی، دیپلم و زیر دیپلم در قالب نیروهای خدماتی مشغپل به فعالیت هستند.

عسکری تعداد بازنشستگان در آموزش و پرورش فارس را ۷۵هزار نفر عنوان کرد و گفت: در استان فارس از ۹هزار و ۴۳۶ مدرسه و ۴۳ هزار کلاس درس در استان فارس برخوردار هستیم. 

وی بیان داشت: تعداد کل دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۱، در مقاطع مختلف تحصیلی وارد کلاس‌های درس خواهند شد، ۹۴۱ هزار و ۲۰۴ نفر است که ۴۸۲هزار و ۹۳۹ نفر از این مجموع پسر و ۴۵۸ هزار و ۲۶۵ نفر دختر هستند

عسکری عنوان کرد: در استان فارس دارای تنوع مدارس از جمله مدارس استعدادهای درخشان، شاهد و شبانه روزی هستیم و در این استان ۲هزار و ۱۲۸ واحد غیردولتی مستقر هستند که بیشترین این مدارس در نواحی یک و دو شیراز هستند.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای عدالت تربیتی؛ توسعه مدارس هیات امنایی در دستور کار تیم جدید آموزش و پرورش قرار گرفته است، گفت: حدود ۸۲ مدرسه هیأت امنایی در استان فارس داشتیم که در سال تحصیلی پیشرو ۲۹ مدرسه اضافه شده است که ۹ مدرسه از این مجموع در سطح شهر شیراز است.

 عسکری با اشاره به اینکه میانگین تراکم استانی دانش آموز در فارس  ۲۴ درصد است، گفت: میانگین سرانه دانش‌آموز در کلاس استان ۲۲/۴ درصد است و با توجه اینکه حدود ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در کلانشهر شیراز داریم می‌توان گفت از نظر فضا با مشکل مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم روی کار آمده تعداد ۴هزار و ۶۲۵ نفر تعیین تکلیف شدند و در آموزش و پرورش استخدام شدند.

عسکری بیان داشت: هزار و ۲۱۹ نفر از طریق ماده ۲۸ جذب شدند و دوره آموزشی را گذراندند و سازماندهی شدند و از مهرماه در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در کنکور اخیر ۲ هزار و ۲۱۹ نفر از طرف سازمان سنجش معرفی شدند، گفت: هزار و ۱۱۰ نفر از این مجموع در دانشگاه‌های فرهنگیان استان فارس پذیرش خواهند شد. 

عسکری به نقل و انتقالات در مدارس فارس اشاره کرد و گفت: امسال ۸هزار و ۱۴۳ نفر متقاضی نقل و انتقالات بودند که از این مجموع ۲هزار و ۵۹۱ نفر مرد و ۵هزار و ۹۵۹ زن بودند؛ در جهت تکریم معلم تلاش بسیاری کردیم و شاخص‌هایی هم تعیین شد و در نهایت ۵هزار و ۴۷۶ نفر منتقل شدند.

وی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اصل و اساس است، افزود: ۲۴۰ نفر متقاضی ورود به استان بودند که وارد استان شدند و ۱۲۰ نفر هم از استان خارج شدند.

او به اعتبارات ابلاغی آموزش و پرورش فارس از مهرماه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اعتبارات ملی آموزش ‌وپرورش فارس  ۸۳۱ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان به تجهیزات و ۷۳۱میلیارد تومان هم به پروژه‌های آموزش و پرورش اختصاص یافت که ۳۹۲ مدرسه را در قالب ۲هزار و ۸۵ کلاس درس پوشش داد.

وی اعتبارات استانی را حدود ۶۷میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این مبلغ ۴۴۹ کلاس درس پوشش داده شد. همچنین حدود ۵۸ میلیارد تومان در طول سال از سوی خیرین به آموزش و پرورش کمک شد و از این طریق هم خیرین در ساخت ۱۸۰ کلاس درس همکاری کردند.

دریافت وجه اضافه ممنوع

عسکری با بیان اینکه دریافت شهریه در زمان ثبت نام به جز هزینه کتاب و بیمه ممنوع است، گفت: از دیروز هم برنامه‌ها را در مدارس متمرکز کردیم و من هم شخصا در مدارس حضور پیدا می‌کنم تا نظارت مستقیم در فرآیند ثبت نام ها داشته باشیم.

وی اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تا کنون مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق وزارتخانه در قالب سرانه فصل پنج به استان فارس اختصاص یافت که ما هم مستقیما این مبلغ را به حساب مدارس واریز خواهیم کرد؛ تاکنون مبلغ ۱۴ میلیارد تومان را به حساب مدارس استان واریز کردیم. 

عسکری یادآوری کرد: از مدیران مدارس خواهشمندم در زمان ثبت نام از اولیا نسبت به دریافت وجه اقدام نکنند. در زمان ثبت نام دریافت هر وجهی ممنوع است و دریافت وجه پس از ثبت نام هم در قالب انجمن اولیا و مربیان صورت می‌گیرد که در آنجا هم اختیاری است؛ در واقع مدیران مدارس اجازه دریافت وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان ندارند.

وی با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی یک شاخص دارند، گفت: در آموزش و پرورش فارس رویکرد آموزش رایگان دنبال می‌شود؛ شهریه مدارس غیر دولتی هم شهریه‌ای ابلاغی است که حداقل و حداکثر اعلام می‌شود و بر اساس جایگاهی که این مدارس دارند این شهریه‌ها دریافت می‌شود.

عسکری در خصوص فعالیتهای فوق برنامه مدارس عنوان کرد: در هرجا که گزارشی دریافت کنیم که مدیران مدارس پول را در حساب خود واریز می‌کنند ورود خواهیم کرد و از دستگاه‌های نظارتی خواهشمندیم به صورت جدی در این مسیله ورود کنند تا شاهد تخلفی در این حوزه نباشیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس حدود ۹۲ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰ از شهرداری مطالبه دارد، گفت: با رویکرد کنونی شهرداری شیراز، بخشی از این مطالبات را دریافت کرده‌ایم. قرار است چهار منطقه محروم شیراز شناسایی و اولویت‌بندی شود و از محل مطالبات آموزش و پرورش از شهرداری به مدارس این مناطق رسیدگی شود.

عسکری شهرداری شیراز در بودجه ۱۴۰۱، ۳۰ میلیارد تومان به تکمیل پژوهشکده معلم آموزش و پرورش اختصاص داده است، گفت: این مبلغ را  مشروط به اینکه درب مدارس به روی اولیای دانش‌آموزان باز باشد به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. ما هم روی چشم گذاشتیم چراکه معتقدیم  مدرسه به عنوان کانون تربیت محله است و همه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

عسکری در رابطه با طرح آدرس برای ثبت‌نام گفت: ما به دلیل تنوع مدارس در استان فارس در فرآیند ثبت نام با مشکلاتی روبه رو هستیم. عمده مسائل مربوط به ثبت نام به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد و بخشی هم به توزیع معلم با رویکرد عدالت تقویتی ارتباط دارد. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیارد سرانه شبانه روزی‌ها در سال گذشته داشته‌ایم اظهار داشت: ۳۰ میلیارد سرانه فضاهای ورزشی به آموزش و پرورش فارس اختصاص یافت؛ کل فضاهای ورزشی استان فارس تا قبل از مهرماه سال ۱۴۰۰، ۲۴۰ فضا بود و با تلاش دولت سیزدهم ۸۹ فضا به فضای ورزشی استان اضافه شد؛ در واقع سرانه ورزشی را از ۲۱صدم متر به ۲۷صدم متر رساندیم که در شروع سال تحصیلی دو فضای ورزشی افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: در شروع سال تحصیلی ۵۸ فضا در قالب ۳۴۷ کلاس درس تقدیم مردم شریف و نجیب استان فارس خواهد داشت. 

عسکری با بیان اینکه امسال ۱۴ پایگاه سلامت را در آموزش و پرورش فارس راه‌اندازی شد، گفت: خوشبختانه با تهویه مناسب کلاس‌های درس و بدون هیچ مشکلی آموزش حضوری انجام شد. مناسب‌سازی، ایجاد اماکن و سالن‌های ورزشی و متناسب سازی از اقدامات خوبی بود که انجام شد.

وی یادآور شد: در کشور ۸دهکده ورزشی را به آموزش و پرورش اختصاص دادند که به دلیل ظرفیت خوب استان فارس یکی از این دهکده‌ها به استان فارس اختصاص داده شد.

او به طرح دولت در خصوص اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷هزار و ۴۷۵ نفر در این طرح ثبت‌نام کردند؛ در شیراز از هزار نفر، زمین مسکن ۶۸۶ نفر مشخص شد و در حال آماده‌سازی مقدمات هستیم.

عسکری عنوان داشت: در برخی شهرستان‌ها هم با همکاری بنیاد مسکن کار ساخت واحد مسکونی فرهنگیان آغاز شده است. به عنوان مثال در شهرستان لار، کار ساخت ۲۰۰ واحد مسکن فرهنگیان در دستورکار بنیاد مسکن است‌.

وی با بیان اینکه در جهرم کار ساخت ۷۰ واحد مسکونی آغاز شده است، گفت: در مناطق و شهرستان‌هایی هم‌ مانند میمند که فاقد زمین بودند اما زمین با کاربری آموزشی بلااستفاده داشتیم، پیشنهاد دادیم که این زمین‌ها به ساخت مسکن فرهنگیان اختصاص یابد.

او در خصوص رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه بندی معلمان از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم بود که این طرح پس از ده سال توقف در سال نخست دولت سیزدهم در مجلس مصوب شد و آیین اجرایی آن در وزارت آموزش و پرورش تدوین شد و مورد تصویب قرار گرفت و تاکنون حدود ۵۳ هزار نفر از فرهنگیان مشمول این طرح شدند و این طرح برای ۵هزار دیگر هم در دست اقدام است؛ البته این طرح فعلا شامل فرهنگیان مامور به خدمت نمیشود.

عسکری با بیان اینکه در خصوص تکریم فرهنگیان و دانش‌آموزان سه برنامه در دستور کار است، گفت: توسعه باشگاه‌ها و کلنگ‌زنی قسمت دوم زائرسرا ویژه دانش‌آموزان در دستور کار است.

وی قرار دادن فضاهای ورزشی به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان و اولیای آنها را از دیگر اقدامات خوب آموزش و پرورش دانست و گفت: مسابقات ورزشی با سطح بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی  به میزبانی فارس برگزار شد.

او به راه‌اندازی دو موکب در کربلا راه‌اندازی شد، گفت: به جهت تکریم فرهنگیان و معلمان این دو موکب راه‌اندازی شد؛ فرهنگیان پس از نام نویسی به مدت دو شبانه روز در این موکب‌ها مستقر خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هر دستگاه و مجموعه‌ای برای خودش اسناد بالادستی دارد، گفت: آموزش و پرورش هم پس از تلاش‌های فراوانی که در دهه‌های مختلف صورت گرفت، از سال ۹۰سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را که مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است دریافت کرد و مقرر شد سیاست‌گذاری‌ها حول محور این سند صورت گیرد.

وی ادامه داد: در آن زمان بنا به دلایلی فعالیت به کندی جلو رفت اما یکی از شعارهای رئیس جمهور محترم پیاده‌سازی سند تحول بنیادین بود که این رویکرد در دستور کار وزیر محترم آموزش و پرورش قرار گرفت.

عسکری با بیان اینکه تحول بنیادین آموزش و پرورش یک رویکرد هم جانبه دارد، گفت: ما در سند تحول بنیادین به سمت تربیت شش ساحتی می‌رویم و تمام ابعاد شخصیتی دانش‌آموز را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ در واقع نظام آموزش و پرورش در این سند دارای شش زیرنظام است و خوشبختانه استان فارس در اجرای این سند یک استان پیشرو است.

او با بیان اینکه در ذیل این سند در استان فارس با ۲۰ دستگاه تفاهم‌نامه منعقد شده است، گفت: در انعقاد تفاهم‌نامه تنها رویکرد فرهنگی نداشته‌ایم؛ به عنوان مثال با انعقاد تفاهم نامه با شرکت تعاونی؛ ۱۸۰دانش‌اموز استثنایی ما دارای شغل پایدار شدند که در نظر داریم این تعداد را در آینده افزایش دهیم.

وی با اعتقاد به اینکه رسانه یکی از ارکان برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: رسانه یک ظرفیت بسیار خوب است و نقش موثری در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دارد؛ برنامه‌ریزی می‌کنیم‌ تا سه شبانه روز اسکان اهالی رسانه فارس در مشهد مقدس به عهده آموزش و پرورش باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بر ضرورت برگزاری مانور سراسری حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان در نماز جمعه تأکید کرد و گفت: امسال طرح حفظ قرآن را اجرا خواهیم کرد و درصدد هستیم میزبانی اجلاسیه نماز را در سال جدید به عهده بگیریم؛ همچنین این رویکرد را دنبال خواهیم کرد که هر کلاس درسی یک برنامه نماز و همایش نماز برگزار کند.

ثبت دیدگاه