• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

۴۹۲ هزار تن گندم در فارس تولید و ذخیره شد

  • 31 مرداد 1401 - 8:35
۴۹۲ هزار تن گندم در فارس تولید و ذخیره شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه ۴۹۲ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری و ذخیره شد ، گفت که این رقم در سال گذشته ۵۱۰ هزار تن بود.

مجتبی دهقان پور در همایش تغذیه باغات استان فارس با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت محصول، به جمع آوری ۲۵ هزار تن گندم در مدت پنج روز در شهرستان های شمالی استان فارس و قبل از وقوع بارندگی های سیل آسای ابتدای مرداد ماه اشاره کرد و گفت: حضور جهادی مدیران و کارکنان جهاد کشاورزی در زمان وقوع خسارت های سیل در عرصه های خسارت دیده و خرید و ذخیره سازی ۴۹۲ هزار تن گندم در شرایط خشکسالی امسال انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته ۵۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس خریداری شده بود که احتمالا با یک تفاوت خیلی کمی نسبت به سال گذشته توانسته ایم این رقم را حفظ کنیم و مقام سوم کشور را بعد از خوزستان و گلستان در تولید گندم از آن خود کنیم.

به گفته وی؛ کاهش ضایعات محصولات باغی و افزایش بازار پسندی محصولات تولیدی از دیگر مزیت‌های بالقوه و مناسب طرح افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی است.

این مقام مسئول بر تهیه چارت اجرایی طرح افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی تاکید و اظهار کرد: با این اقدام مشخص می شود که در چه زمان چه کارها و عملیات باغی باید صورت گیرد.

او تشریح کرد: در ذیل هر کدام از ردیف های برنامه اجرایی باید مشخص کنیم چه میزان از اهداف تحقق پیدا کرده و همچنین برای هر شهرستان نیز یک تقویم اجرایی تدوین و در پی آن ارزیابی شهرستان‌ها نیز انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به سه ساله بودن طرح  افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی اظهار کرد: در سال اول ۶هزار هکتار، در سال دوم ۷۵۰۰ هکتار و در سال سوم ۹هزار هکتار از باغات استان زیر پوشش این طرح قرار می گیرد.

به گفته دهقان پور؛ در طول سه سال اجرای طرح  جمعا ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ شامل  ۱۸ هزار هکتار باغ آبی و  ۴۵۰۰ هکتار باغ دیم تحت برنامه اجرایی طرح مذکور قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باغاتی که طرح در آن به مرحله اجرا در می آید می بایست به عنوان باغ های الگویی قلمداد شوند، اظهار کرد: این کار باعث می شود تا طرح تقویت شود و این باغ ها در نقش یافته های تحقیقی عمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ما باید بتوانیم آن شعاری را که عنوان می کند دیدن باور کردن را به دنبال دارد با تبدیل باغات این طرح به مزارع نمایشی به توسعه مباحث آموزشی و ترویجی کمک کنیم.

دهقان پور با اشاره به اینکه نظارت بر بازار کالاهای اساسی و اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از جمله دیگر فعالیت های موفق سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده است که بخش قابل توجه ای از توان این سازمان را به خود معطوف داشته است، افزود: بلافاصله پس از حصول شرایط مناسب تمرکزمان را بر بخش تولید گسیل دادیم تا با وجود برخی مخاطرات تولید مشابهی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

ثبت دیدگاه