• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

استاندار فارس: تا پایان سال ۲۵درصد از چاه‌های غیرمجاز اطراف تالابها بسته شوند

  • 13 تیر 1401 - 12:28
استاندار فارس: تا پایان سال ۲۵درصد از چاه‌های غیرمجاز اطراف تالابها بسته شوند

استاندار فارس با اعتقاد به اینکه به همه فرمانداران تکلیف شده که با نظارت آب منطقه‌ای باید سالی ۱۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز پلمب و بسته شوند، گفت: فرمانداران مکلف شدند که تا پایان سال ۲۵ درصد چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب‌ها را پلمب کنند و برداشت آب نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدهادی ایمانیه روز دوشنبه در جلسه کارگروه تالاب‌ها، با بیان اینکه پیگیری مصوبات و ارائه گزارش از کارهای عملیاتی در جلسات کارگروه ضرورت دارد، گفت: بدون شک مطالعات در خصوص ارائه نقشه راه احیای تالاب‌ها به عنوان پیش‌فرض‌هایی برای تصمیم‌گیری است که از اهمیت بسیاری برخوردار است. قطعا بدون مطالعه، پژوهش و تحقیق هر تصمیمی که گرفته شود تصمیماتی تشریفاتی است که قابلیت اجرایی ندارد اما نباید به کارهای مطالعاتی اکتفا شود بلکه باید کار عملیاتی انجام شود.

استاندار فارس ادامه داد: سالها جلساتی برگزار می‌شود و در این جلسات هم گزارش ارائه می‌شود اما متأسفانه آن طور که باید کار عملیاتی انجام نشده است.

وی با اعتقاد به اینکه باید برنامه‌ زمان‌بندی شده برای احیای تالاب‌های استان فارس تدوین شود، گفت: پس از نابودی  تالاب‌ها دیگر نمی‌توان اقدام‌ سازنده‌ای برای احیای آنها انجام داد. لذا ضروری است که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای احیای تاب‌های صورت بگیرد.

ایمانیه بر لزوم تهیه جدول زمان‌بندی تکالیف دستگاه‌های استان برای احیای تالاب‌ها تأکید کرد و افزود: نمی‌توانیم برای بارش باران تصمیم بگیریم اما می‌توانیم تصمیم بگیریم که چه درصدی از چاه‌های غیرمجاز را شناسایی کنیم.

این مقام مسئول گفت: به همه فرمانداران تکلیف شده که با نظارت آب منطقه‌ای باید سالی ۱۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز پلمب شوند. پلمپ چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب‌ها نیز باید ۲۵ درصد باشد.

وی با بیان اینکه نظارت آب منطقه‌ای نافی مسئولیت فرمانداران نیست، گفت: البته نمی‌توانیم این اقدام را یک شبه انجام دهیم‌ چراکه استفاده از برخی چاه‌ها نان شب کشاورزان را تأمین می‌کند. لذا تا پایان امسال باید آب منطقه‌ای نظارت کند و فرمانداران مکلف شوند که ۲۵ درصد چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب‌ها را پلمب کنند.

استاندار فارس عنوان داشت: این اقدام بایستی از افرادی که از وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند، شروع شود و برای کسانی که نان شبشان به این چاه‌ها وابسته است تدبیر دیگری مانند شغل جایگزین( اشتغال غیرکشاورزی) اندیشیده شود.

وی گفت: بنده معتقد هستم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد چاه‌ها توسط افرادی حفر شده که مشکل مالی ندارند. بنابراین فرمانداران سه سال فرصت دارند که با همکاری دادستان و نیروی انتظامی افرادی را که مشکل مالی ندارند شناسایی و جمع کنند و در همین فاصله برای ۷۰ درصد از افرادی که از وضعیت مالی خوبی بهره نمی‌برند شغل پیدا کنند. نیروی انتظامی و شورای تأمین هم موظف هستند جلوی متخلفان را بگیرند.

ایمانیه بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد هم در این مدت به فرمانداران در زمینه شناسایی چاه‌هایی که متعلق به افراد نیازمند هستند کمک کنند. 

وی با اشاره به جدول زمانبندی کل چاه‌های اطراف حوضه  آب خیز تالاب‌ها و لزوم هوشمندسازی چاه‌ها گفت: تأمین اعتبار برای تهیه کنتور هوشمند چاه‌ها ضروری است و این کار باید دو ساله تمام شود. با قراردادی که آب منطقه‌ای، صنایع الکترونیک و بانک کشاورزی با مجوز و مسئولیت استاندار با هم منعقد می‌کنند بایستی انجام این کار شتاب گیرد.

استاندار فارس با اشاره به تأمین و تخصیص بخشی از حقابه  تالاب‌ها از محل تصفیه‌خانه فاضلاب‌های شهری گفت: هر جا که شبکه‌های فاضلاب در نزدیک تالاب‌ها اجرا شده باید در تفاهم‌نامه‌ای که بین آبفا، آب منطقه‌ای و محیط زیست منعقد می‌شود مدنظر قرار بگیرد.

ثبت دیدگاه