• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

مدیر عامل برق منطقه ای فارس: رویکرد عدم اعمال خاموشی برق را دنبال می‌کنیم

  • 20 خرداد 1401 - 10:05
مدیر عامل برق منطقه ای فارس: رویکرد عدم اعمال خاموشی برق را دنبال می‌کنیم

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر گفت: به رغم مواجه با مشکلات ناشی از خشکسالی و بارش ها در حوزه تامین برق، امسال سیاست و رویکردهای عدم اعمال خاموشی و وارد آمدن کمترین فشار به مردم در این حوزه را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یدالله حقیقی، پنجشنبه در نشست خبری مدیران پاسخگو در شیراز افزود: تاکید دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری و وزیر نیرو نیز بر این است که خاموشی به مردم اعمال نشود و مجموعه‌های صنعتی و کشاورزی هم با کمترین میزان خاموشی مواجه باشند.
او اظهار داشت: بر همین اساس از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، تلاش ها در جهت مدیریت شرایط با هدف اعمال کمترین میزان خاموشی ها بود.
وی گفت: در بخش کشاورزی به کشاورزان پیشنهاد شده است که در پنج ساعت پیک بار مصرف از مصرف برق خودداری کنند و در عوض در ۱۹ ساعت دیگر شبانه روز از برق رایگان استفاده کنند.
او ادامه داد: همچنین در حوزه صنعت نیز با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، برنامه‌ای تدوین شده که در اعمال خاموشی های احتمای هیچگونه مشکل و ایرادی برای بازار ایجاد نشود و صنایع استان نیز نهایت همکاری را با شبکه برق داشته باشند.
وی گفت: در نتیجه همکاری صنایع و مدیریت مصرف، طی پنج روز گذشته هیچ خاموشی در حوزه صنایع نداشته ایم و امیدواریم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.
او اظهار داشت: با توجه به اینکه بخشی از بار مصرفی برق به مصارف خانگی اختصاص پیدا کرده و به رغم تلاش هایی که برای عدم اعمال خاموشی در بخش خانگی داریم، اما اگر شبکه دچار مشکل شود در حوزه خانگی نیز ممکن است مجبور به اعمال خاموشی شویم.
وی، تعداد مشترکان برق منطقه ای در دو استان فارس و بوشهر را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دانست و گفت: همکاری مردم در کاهش مصرف بسیار مهم است که امیدواریم با تداوم این همکاری ها بتوانیم پیک بار پیش رو را پشت سر بگذاریم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر در خصوص فعالیت دستگاه های استخراج رمز از در استان نیز بیان کرد: سیاست دولت در این زمینه کاملا روشن است و و شرکت‌های متقاضی تولید رمز ارز می‌توانند با مراجعه به متولیان امر، مجوز فعالیت در این زمینه را دریاقت کنند.
حقیقی افزود: شرکت‌های تولید رمز ارز باید نیروگاه مورد نیازشان را خودشان تامین کنند و چنانچه هر شرکت یا شخصی بدون کسب مجوز اقدام به استخراج رمز ارز با استفاده از دستگاه های ماینر کند برابر قانون برخورد خواهد شد.
وی، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (لامرد) را بزرگترین مشترک برق در استان دانست و ادامه داد: هم اینک این مجتمع به میزان ۵٠٠ مگاوات مصرف برق دارد که بر اساس قرارداد منعقد شده، این مجموعه می بایست یک واحد نیروگاهی با ظرفیت ٩١٣ مگاوات احداث کند که فاز نخست آن با ظرفیت ٣٠٠ مگاوات سال آینده به بهره برداری می رسد.
او بیان کرد: در خصوص سایر صنایع انرژی بر در استان نیز تا آنجا که شبکه اجازه دهد، برق مورد نیاز آنها را تامین خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس، در خصوص علت لغو مجوز نیروگاه خورشیدی بوانات استان نیز گفت: مجوز احداث این نیروگاه به دلیل اینکه تاکنون هیچ اقدامی از سوی سرمایه‌گذار نشده، به دستور استاندار فارس لغو شد.
حقیقی افزود: به دنبال آن چندین متقاضی در همین محور برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی اعلام آمادگی کرده امد که پس از بررسی‌های لازم، مجوز صادر خواهد شد.
برق دستگاه های دولتی پرمصرف قطع می شود
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز هم گفت: با توجه به تذکرات و هشدارهای داده شده، از روز شنبه هفته آتی، برق دستگاه ها و ادرات دولتی پرمصرف قطع خواهد شد
محمد رضا سلاحی افزود: تغییر ساعت کار ادارات نیز در جهت کاهش مصرف برق اعمال خواهد شد و پیش بینی ما این است که این تغییر ساعت در کلانشهر شیراز بتواند حداقل ۱۷ مگاوات کمبود پیک ما را جبران کند.
او ادامه داد: هرچه بتوانیم از میزان مصرف برق در بخش‌های عمومی و تجاری بکاهیم، می توانیم انرژی مازاد را به سمت تولید سوق دهیم.
وی ادامه داد: در اکثر کشورها سعی بر این است که با مدیریت مصرف، انرژی به سمت تولید سوق داده شود و ما نیز در تلاشیم تا ضمن جلوگیری از اعمال خاموشی در بخش خانگی، بخشی از انرژی را با مدیریت به سمت تولید سوق دهیم.
سلاحی افزود: ۳۰ درصد برق مصرفی در حوزه فعالیت این شرکت توسط سه درصد مشترکان مصرف می شود که اگر این سه درصد مشترک پرمصرف با ما همکاری کنند مشکل پیک بار نخواهیم داشت.
او ادامه داد: در همین راستا تاکنون پیامک هایی مبنی بر همکاری برای این مشترکان ارسال شده که در صورت همکاری و کاهش مصرف مورد تشویق واقع می شوند و در صورت عدم همکاری مباحث تنبیهی در خصوص آنها اعمال خواهد شد.
وی، طول شبکه شرکت توزیع برق شیراز را ۲۷ هزار کیلومتر برشمرد و بیان کرد: پارسال ۵۴۰ میلیارد تومان صرف نگهداری شبکه های موجود و احداث شبکه‌های جدید کردیم.
او گفت: همچنین سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان از اعتبارات عوارض برق را صرف توسعه و اصلاح شبکه در ۱۰۰ روستای هدف کردیم.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز ادامه داد: در ابتدای امسال نیز موفق به برق رسانی به ۲ روستای استان شدیم و امیدواریم تا پایان سال یک روستای دیگر استان نیز برق رسانی شود.
سلاحی، در خصوص معضل سرقت برق نیز گفت: چندین کلانشهر کشور از جمله شیراز با این مشکل مواجه هستند که در مناطق حاشیه ای این اتفاق بیش از سایر نقاط رخ می دهد.
او افزود: آن بخش هایی از کلانشهر شیراز که با این مشکل مواجه هستیم نیز شامل مناطقی است که تکلیف آنها مشخص نشده که در حوزه خدمات شهری می توان به آنها خدمت ارائه کرد و یا در قالب طرح هادی روستایی امکان دریافت خدمات را دارند.
وی ادامه داد: در تبصره قانون بودجه سال ۹۵ بیان شد که اگر قدمت این مناطق حاشیه ای از سال ۸۵ به بعد باشد تحت شرایطی می توان به آنها برق واگذار کرد که امسال این تبصره نیز حذف شده و فقط به مناطقی که در حوزه شهری و روستایی تعریف شده اند می توان برق واگذار کرد.
او افزود: امیدواریم در جلسه آتی کنترل هفتگی پیک بتوانیم راه حلی پیدا کنیم که بتوان مشکل این مناطق حاشیه ای را نیز حل و فصل کرد.

ثبت دیدگاه