• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

برگزیدگان جشنواره ادبیات بومی مردم استان فارس تجلیل شدند

  • 20 خرداد 1401 - 16:09
برگزیدگان جشنواره ادبیات بومی مردم استان فارس تجلیل شدند

برگزیدگان جشنواره ادبیات بومی مردم استان فارس در آیینی در تالار شمس اصطهباناتی شهرستان استهبان تجلیل شدند.

در این آیین‌ که شامگاه پنجشنبه با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مسئولان محلی برگزار شد، اعلام شد که هیأت داوران جشنواره با نگاه دقیق و سنجیده به جشنواره ادبیات بومی مردم فارس در حوزه های آداب و رسوم، ترانه های کار، ترانه های مادرانه و لالایی ها و خوراک ها و نان های محلی فارس، هیچ یک از آثار رسیده را شایسته مقام اول و سوم ندانست.

برگزیدگان تندیس جشنواره
مقام دوم، تندیس جشنواره و لوح تقدیر برای پژوهش در بخش آداب و رسوم مردم فارس به محمود بهره مند از شهرستان داراب اهدا شد.
برای پژوهش در بخش ترانه های کار، ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس، فروغ هاشمی از شهرستان اوز برنده مقام دوم، تندیس جشنواره و لوح تقدیر شد.
همچنین مقام دوم، تندیس جشنواره و لوح تقدیر برای پژوهش در بخش خوراک ها و گونه های مختلف نان محلی فارس به سرکار خانم نسیم آل ابراهیم از شهرستان استهبان اهدا شد.

شایستگان تقدیر
بر این اساس، لوح تقدیر برای پژوهش در بخش آداب و رسوم مردم فارس به فاطمه تسلیم مدرس دانشگاه و خبرنگار ایرنا از شهرستان جهرم اهدا شد.
همچنین لوح تقدیر و وجه نقد برای پژوهش در بخش ترانه های کار، ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس به حدیث رضایی از شهرستان شیراز تعلق گرفت.
از نگاه هیات داوران، برای پژوهش در بخش ترانه های کار، ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس نیز حمید رضا شیبانی از شهرستان آباده شایسته دریافت لوح تقدیر این جشنواره بود.
لوح تقدیر برای پژوهش در بخش خوراک ها و گونه های مختلف نان محلی فارس نیز به راضیه افاضل از شهرستان لار اهدا شد.

داستان های کوتاه “نماز، گنج ابدی” به نویسندگی طه عشقی، “نماز، آغاز دلدادگی” به نویسندگی فاطمه دودله و “تصادف بابا حاجی” به قلم نجمه حقیقی نیز برگزیده شدند.

برگزیدگان جشنواره داستان کوتاه “سته بان” با موضوع “نماز” سرچشمه زلال و پاکی ها نیز مهدی خرمی، اسرا طاهری و فاطمه عبدی بودند.
در این مراسم که روسای ادارات و نهادهای شهرستان ، شخصیت های فرهنگی و هنری ، شرکت کنندگان در جشنواره و برخی اهالی فرهنگ و هنر استان حضور داشتند، امید کیامرث رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میرزاده معاون فرماندار استهبان ، محمدرضا آل ابراهیم رییس انجمن داستان نویسان استهبان به حضار خیرمقدم گفته و از دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این جشنواره که برای نخستین بار در استان فارس برگزار می شد تشکر کردند.

ضرورت حفظ آداب و رسوم کهن
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سخنانی در اختتامیه این جشنواره، برگزاری این رویداد فرهنگی را برای نگهداری و پاسداشت فرهنگ ها و سنن بومی محلی استان بسیار ضروری دانست و بر تداوم برگزاری هر ساله این جشنواره تاکید کرد و قول مساعد داد که حمایت های لازم در این خصوص از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد.
غلامرضا خوش‌اقبال افزود: با حضور تکنولوژی های رنگارنگ مردم فریب، آنچه مغفول می ماند ادبیات و فرهنگ عامیانه سراسر ایران زمین -با داشته های غنی فرهنگی- است که باید بدان پرداخت.
وی گفت: بچه های امروز حسرت لالایی هایی را بر دل دارند که مایه آرامش دلهای ما تا روزهای تعالی اندیشه ما خواهد داشت.
معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: امروزه افسانه ها ، آداب و رسوم، لالایی ها ، حکایات ، متل ها ، ضرب المثل ها و دیگر نشانه های ادبی در محفل خانواده ها و اجتماع ما به دلیل نداشتن رابطه های نزدیک خانوادگی و اجتماعی تقریبا از میان رفته است.
وی ادامه داد: بشر کمال جو به دنبال توسعه طلبی بر آن باور است که وضع موجود را تغییر دهد و ذهن خیال پرداز و سیال خود را با واقعیتی دیگر سوق دهد و متاسفانه راه آن را گذر از گذشته ی فرهنگی و ادبی خود می داند ، در این عصر اطلاعات و تبادلات سریع فرهنگی دوران معاصر را دریافت می کند و کم کم تاثیر تغییر فرهنگی را با خود همراه خواهد کرد.

ثبت دیدگاه