• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

طرح آبخیز تا جالیز در ۲۰ شهرستان فارس اجرا می‌شود

  • 30 فروردین 1402 - 20:42
طرح آبخیز تا جالیز در ۲۰ شهرستان فارس اجرا می‌شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس از اجرای طرح آبخیز تا جالیز با هدف پایداری و افزایش آبدهی حوزه آبخیزداری و قنوات در سطح استان خبر داد.

اسماعیل قزل سفلی چهارشنبه ۳۰ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: طرح آبخیز تا جالیز به صورت مشترک توسط سازمان بسیج سازندگی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در سطح ۲۰ شهرستان استان فارس اجرا خواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی فارس افزود: بر اساس این طرح، نیاز سنجی و مطالعات انجام گرفته از طرف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیز داری و با استفاده از اعتبار محرومیت زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، عملیات اجرایی این طرح‌ها به همت بسیج سازندگی استان و گروه‌های جهادی به عنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه این طرح‌ها سبب کاهش سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی و بهبود آبدهی قنوات به صورت کمّی می‌شود، اظهار کرد: مسئله آب و توجه به منابع آبی از عمده چالش‌های فارس بشمار می‌رود بگونه‌ای که در بسیاری از مناطق با مشکل کم آبی مواجه هستند.

قزل‌سفلی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای پیشینیان برای مقابله با مشکل کم آبی و مهار سیل و حفظ منابع آبی سطحی و زیر زمینی احیای قنوات و اجرای طرح‌های آبخیز داری بوده است.

او ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح به چند روش بند خاکی، خشکه چینی، گابیون بندی (سنگ و توری)، سنگ و سیمان و … به منظور حفاظت از خاک، کنترل سیلاب، آبخوان داری، پخش سیلاب و حوضچه ث‌های تغذیه مصنوعی انجام می‌شود که پیامد آن کاهش قدرت تخریب سیل، ذخیره سازی آب و تغذیه سفره های زیر زمینی در مناطق هدف می‌شود که در اجرای آن از ظرفیت‌های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری، شرکت‌ها و مهندسین و مجریان بومی و گروه‌های جهادی تخصصی استفاده خواهد شد.

قزل سفلی گفت: قنوات به عنوان یک سنت قدیمی در تامین منابع آب، در سطح روستاها با مشارکت‌های مردم ایجاد شده است و نگهداری آن نیز فقط با همین روحیه کار و تلاش جمعی امکانپذیر است. لذا گروه‌های جهادی تخصصی با کمک کشاورزان در راستای احیاء و کمک به حفظ قنات‌ها به این مسئله ورود خواهند کرد.

ثبت دیدگاه