• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

آغاز برداشت محصولات زراعی از مزارع خُنج

  • 27 فروردین 1402 - 8:20
آغاز برداشت محصولات زراعی از مزارع خُنج

مدیر جهاد کشاورزی خُنج از آغاز برداشت محصولات زراعی شامل سبزی، صیفی تولید بهاره و گندم از مزارع این شهرستان خبر داد.

علی علیپور یکشنبه ۲۷ فروردین با اشاره به اینکه خنج یکی از قطب های تولید کننده محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل در فارس است، گفت: سالانه بیش از ۵۵۰۰هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انواع محصولات سبزی و صیفی به صورت بهاره و پاییزه می رود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان و محدودیت منابع آب های زیرزمینی کشت این محصولات به صورت تونلی-پلاستیکی(نیمه گلخانه ای) بوده که این نوع کشت یکی از اقدامات مناسب برای برون رفت از مسئله افت منابع آب های زیرزمینی، افزایش بهره وری آب، افزایش تولید در واحد سطح و بازدهی اقتصادی است.

علیپور به مشخصه هایی نظیر تولید خارج از فصل، کیفیت بالای محصولات تولیدی بر ارزش صادراتی و ارز آوری بالای این محصولات اشاره و اضافه کرد: از دیگر خصوصیات ویژه ی این محصولات، تعداد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است به طوریکه هیچ صنفی قابلیت تامین اشتغال معادل این بخش را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج، مهمترین دغدغه ی تولیدکنندگان این حوزه را تعرفه های صادراتی بیان و خاطرنشان کرد: احداث گلخانه، ایجاد کارگاه های سورت و بسته بندی، احداث سردخانه و نهایتا عرضه محصولات با برندهای بازار پسند داخلی و خارجی از اصلی ترین موضوعات در دست اقدام در این شهرستان است.

به گفته ی وی؛ برداشت محصولات سبزی و صیفی بهاره تا اواسط خردادماه ادامه دارد و پیش بینی می شود، بالغ بر ۱۰۰ هزار تن محصول روانه بازار شود.

او همچنین با اشاره به اینکه برداشت گندم در روزهای اخیر از روستاهای فیدویه و گرمشت آغاز شده و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد، گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی مستعد این شهرستان خنج به کشت گندم با ارقام غالب سارنگ، تیرگان، برات و سیروان اختصاص یافته است.

مدیر جهادکشاورزی خنج با بیان اینکه سطح زیرکشت این محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش ۱۶۰ درصدی داشته است، بیان کرد: پیش بینی می شود از این سطح بیش از۲۲ هزار تن گندم برداشت شود.

علی پور افزود: شش اکیپ از کارشناسان مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی بر کار برداشت نظارت داشته و انتظار می رود تعداد ۸۰ دستگاه کمباین وارد شهرستان شود.

مدیر جهاد کشاورزی خنج گفت: تاکنون تعداد ۸ دستگاه کمباین وارد شهرستان شده و از موارد مهم در این خصوص دارا بودن کارت معاینه فنی و ضدعفونی کمباین از شرکت تعاونی کمباین داران فارس است.

علیپور با بیان اینکه؛ مزارع دارای کشت قراردادی از جایزه ی برداشت با کمک هزینه ی ۱۰۰ هزار تومانی برخوردار خواهد بود، گفت: در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی گندم از طرف دولت مبلغ ۱۳ هزار تومان اعلام شده است و کشاورزان انتظار دارند با توجه به افزایش هزینه های تولید این نرخ نیز افزایش یابد.

ثبت دیدگاه