• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

توسعه کشت گلخانه‌ای در فارس

  • 25 اسفند 1401 - 14:45
توسعه کشت گلخانه‌ای در فارس

استان فارس از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی مطرح بوده و به ویژه طی سال های اخیر نقش قابل توجهی در تولید گندم داشته است.

به گفته مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، امسال ۴۹۲ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری و ذخیره شده که از این بابت، فارس بعد از استان های خوزستان و گلستان در جایگاه سوم قرار دارد.

استان فارس طی سال های اخیر با توجه به کاهش بارش ها با مشکل خشکسالی مواجه شده و سوی دیگر استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی خشک شدن تالاب ها، رودخانه، قنات ها و چاه های آب را به دنبال داشته است.

هرچند امسال استان فارس نیز همانند بسیاری از نقاط کشور از بارش رحمت الهی بهره بسیار برد اما این بارش ها نتوانسته منابع آبی از دست رفته را به طور کامل جبران کند و تاکید کارشناسان همچنان بر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی است که حدود ۹۰ درصد مصارف آب را به خود اختصاص داده است.

یکی از راهکارهای موثر برای کاهش مصرف آب تا میزان ۹۰ درصد و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی توسعه کشت گلخانه ای است که در استان فارس از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه ویژه ای به آن شده است.

تاکید استاندار فارس بر توسعه کشت گلخانه‌ای

استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم توسعه کشت گلخانه ای و تغییر شیوه کشاورزی از سنتی به نوین گفت: قطعا حرکت در این مسیر و توجه به گسترش کشت گلخانه‌ای در استان، به حفظ هرچه بیشتر منابع آبی کمک خواهد کرد.

دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: کشت گلخانه ای علاوه بر اینکه به کسب درآمد و بهبود معیشت کشاورزان کمک می کند، بهینه سازی مصرف آب و افزایش بهره وری را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، هم مجموعه شرکت آب منطقه ای و هم سازمان جهاد کشاورزی استان با جدیت تمام از هرگونه تغییرکاربری زمین های کشاورزی از کشت سنتی به کشت گلخانه‌ای با پرداخت تسهیلات و تسهیل در صدور مجوزها حمایت خواهند کرد.

استاندار فارس از کشاورزان استان خواست که از این فرصت استفاده کرده و نسبت به تغییر کاربری کشاورزی خود و رفتن به سمت کشت گلخانه ای اقدام کنند.

وی گفت: ترویج کشت گلخانه‌ای در استانی که سال ها با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم کرده تدبیر حکیمانه‌ای است که هم به نفع کشاورز است که درآمد بیشتری کسب کند و هم منجر به حفظ منابع آبی استان و کاهش مصرف آب می‌شود.

ایمانیه افزود: تا سال ۱۴۰۰ در فارس تنها ۶۰۷ هکتار گلخانه ایجاد شده بود، اما طی یکسال گذشته عملیات اجرایی بیش از هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه جدید در این استان آغاز شده است.

ثبت دیدگاه