• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

گرانی پیاز و پیش فرض فعالیت دلالان در استان فارس

  • 30 بهمن 1401 - 12:20
گرانی پیاز و پیش فرض فعالیت دلالان در استان فارس

افزایش قیمت پیاز طی هفته‌های اخیر در بازار استان فارس صدای شهروندان و مصرف کنندگان این محصول مهم که تقریبا رکن اصلی خوراک و پخت و پز جامعه است را در آورده است به نحوی که گویا پای دلالان در گرانی این کالا در میان است.

افزایش عجیب و غریب قیمت پیاز که نقش مهمی در سبد مصرف خانوار را دارد طی روزهای اخیر در بازار محصولات کشاورزی استان فارس موجبات نارضایتی و گلایه شهروندان را در پی داشته است.
بازدید میدانی از میوه فروشی های سطح شهر شیراز حکایت از قیمت ۲۵ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت یک کیلوگرم پیاز سفید دارد.گرانی قیمت پیاز در سطح بازار در حالی رخ داده که به گفته فعالین این بخش کمبودی در حوزه تولید این محصول وجود ندارد و این طور که از شواهد پیداست پای دلالان در میان است.
براساس اظهارات مدیران میدان میوه و تره بار شیراز صادرات این محصول به یکی از کشورهای همسایه، باعث بروز این وضعیت و گرانی پیاز شده است.
پیاز براساس نرخ یک ماه گذشته حدود صد درصد افزایش قیمت داشته و برهمین اساس نیز مسئولان مربوطه مدعی اند که طی روزهای اخیر جلوی صادرات این محصول کشاورزی نیز برای تعادل بخشی به قیمت ها در بازار گرفته شده است.

یک تشکل جهادی و مطالبه گری با هدف بررسی این موضوع از ابعاد مختلف بازدیدی میدانی به همراه مسئولان دستگاه های مربوطه و اهالی رسانه ترتیب داد.

پیاز در بازار شیراز گرانتر از پایتخت!
دبیرکل تشکل مردمی و جهادی نجات در حاشیه بازدید از بازار میوه و تره بار شیراز گفت: افزایش نرخ پیاز طی روزهای اخیر نگرانی هایی را ایجاد کرده که این تشکل جهادی با هدف بازگشت آرامش به این بازار وارد میدان شده است.
حجت الله بهمنی افزود: براساس اظهارات مدیران میدان میوه و تره بار صادرات پیاز به پاکستان باعث گرانی قیمت این محصول شده است درحالی که این دلیل اقناع کننده نیست.
وی با اشاره به رشد قیمت فزاینده پیاز به هر کیلو ۳۵ هزار تومان، افزود: روزانه برای سه وعده غذا در هر خانواده ایرانی حداقل ۳۵۰ گرم پیاز استفاده می‌شود و یک کارگر روز مزد، با حقوق ۳۰۰ هزار تومانی، می‌بایست ۱۰ درصد از حقوق خود را صرف خرید تنها پیاز، به عنوان یک محصول پر مصرف و اساسی کند و این یک ظلم محرز به این قشر و بلکه سایر اقشار جامعه محسوب می‌شود.
دبیرکل تشکل جهادی، مردمی و مطالبه‌گری نجات بیان کرد: در بازدید میدانی از غرفه‌های متولی توزیع پیاز در میدان میوه و تره بار شیراز، با نرخ‌های عجیب از ۲۲ هزارتومان تا ۲۵ هزار تومان مشاهده شد.
بهمنی با اشاره به اینکه قبل از بازدید استعلام اینترنتی از قیمت پیاز در میدان میوه و تره بار تهران گرفته شده، گفت: در میدان میوه و تره بار تهران پیاز سفید صدفی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پیاز سفید معمولی ۱۴هزار و ۷۰۰ تومان و پیاز قرمز حدود ۱۵ هزار تومان نرخ گذاری شده است و نکته قابل توجه این است که میانگین قیمت لوکس‌ترین پیاز در بازار تهران ۱۵ هزار تومان بوده که البته این قیمت‌ها تک نرخی است.
وی با اشاره به کشت پیاز در جیرفت استان کرمان گفت: فاصله جیرفت تا تهران نسبت به شیراز کمتر است و در نتیجه هزینه حمل آن نیز باید کمتر باشد.
وی خاطرنشان کرد: در نرخ نامه اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شیراز پیاز سه نوع و دو نرخ حداقل ۱۹ هزار تومان تا حداکثر ۲۴ هزار تومان تهیه شده است و این نرخ باید توجیه منطقی داشته باشد که چرا پیاز در پایتخت کشور با ۹ هزار تومان کمتر از شیراز ثبت شده و چگونه است که در میادین میوه و تره‌بار تهران، این محصول با قیمت تک نرخی و مشخص در حال توزیع است، در حالیکه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار شیراز این محصول در ۳ نوع و با ۶ نرخ حداقل و حداکثر قیمت‌گذاری شده است!

نبود ساعت کاری مشخص، عمده مشکل غرفه داران و بارفروشان شیراز
بهمنی در ادامه بیان کرد: علی رغم اینکه اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شیراز نرخ نامه برای پیاز صادر کرده، اما غرفه داران و توزیع کنندگان هیچ تبعیتی از این لیست ندارند و این متاثر از عدم نظارت دستگاه‌های متولی از جمله اتحادیه‌ها و مقامات بالا دستی است.
وی عمده مشکل غرفه داران و بارفروشان میدان میوه و تره بار شیراز را در بازدید میدانی نبود ساعت کاری مشخص برای آن‌ها دانست و گفت: در طول ۲۴ ساعت ورود، خروج و توزیع بار در میدان میوه و تره بار شیراز صورت می‌گیرد و این نکته به گفته سربازرس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شیراز، باعث نارضایتی ۸۵ درصد از غرفه داران و عدم ثبات قیمت‌ها شده است.
وی اظهارداشت: ۱۵ درصد از بارفروشان سبب التهاب در توزیع میوه و تره بار در میدان شیراز هستند.

موز در شیراز کیلویی ۸۰ هزار تومان!
بهمنی ادامه داد: به گفته غرفه داران طی سه سال گذشته ساعت کاری میدان از ساعت ۲ بامداد تا ۱۴ ظهر بوده است، که آن زمان در توزیع و عرضه با ثبات میوه بسیار موثر بوده اما این مهم در حال حاضر از دستور کار میدان میوه و تره‌بار و اتحادیه بارفروشان شیراز خارج شده است.
دبیر کل تشکل مردمی، جهادی و مطالبه‌گری نجات با اشاره به بازدید از غرفه عرضه موز بازار میوه و تره بار شیراز نیز گفت: طبیعتاً زمانیکه شاهد فروش میوه خوش فروش موز در میدان میوه و تره‌بار، با قیمت فروش عمده ۶۵ هزار تومان هستیم، با احتساب ۱۰ تا ۳۰ درصد سقف حاشیه سود، حدود ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

گفتنی است مسؤل فروش موز در غرفه میدان میوه و تره‌بار شیراز، از ارائه فاکتور خرید و نرخ مشخص بود خودداری کرد.

پس از بازدید میدانی از میدان مرکزی میوه و تره‌بار شیراز جلسه مشترک با موضوع بررسی چرایی کمبود عرضه محصولات صیفی و ضعف چرخه قیمت‌گذاری برگزار و در این جلسه مصوباتی از جمله بررسی بازبینی ساعت کار غرفه داران و مجموعه مدیران میدان میوه و تره بار، نصب تابلوی روان نرخ‌های مصوب عرضه میوه در میدان مرکزی شیراز، استقرار سیستم صدور فاکتور هوشمند، الزام غرفه‌داران به تمکین از نرخ‌نامه مصوب اتحادیه و ارائه فاکتور خرید و فروش، حضور پر رنگ و رسمی شعبه سیار تعزیرات در میدان تره و بار، کمک و همراهی تشکل مردمی نجات و اصحاب رسانه در شناسایی انبارهای احتکار کالاهای اساسی، تشکیل کارگروه تخصصی کارشناسی، نظارت و رسیدگی مشترک، بین تشکل مردمی و مطالبه‌گری نجات با دستگاه‌های متولی و مدعو این جلسه و سایر دستگاه‌های مورد نیاز به فراخور موضوع و تشکیل جلسات کارگروه مشترک بصورت حداقل یک بار در ماه، با حضور اصحاب رسانه برای بررسی و نظارت بر موضوع تنظیم و تدوین شد.

پاسخ مقام مسئول
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت فارس نیز در حاشیه این بازدید ضمن قدردانی از حساسیت و دغدغه اصحاب رسانه نسبت به معیشت مردم گفت: این مطالبه گری ما را در امر اجرای وظیفه و یاری رساندن به مردم در حد بضاعت تقویت و دلگرم می‌کند.
مهدی حسنی با بیان اینکه محصولات کشاورزی مانند کالاهای صنعتی نیست، بیان کرد: کیفیت و هزینه تمام شده در قیمت محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.
حسنی گفت: براساس گزارش‌ها و بررسی‌های چند ماه اخیر، صادرات محصولات کشاورزی از جمله پیاز به یک کشور همسایه سبب شده تا زمینه عرضه این محصول در بازار با کاهش و جامعه با افزایش قیمت مواجه شود، در مناطق از جمله جیرفت پیاز کشت شده و آماده عرضه در بازار است تا کمبود این محصول اساسی کاهش یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که به زودی در استان‌های دیگر پیاز کشت، و در بازار عرضه شود تا شاهد کاهش قیمت آن باشیم، گفت: محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضا است و قیمت را افزایش یا کاهش می‌هد.

الزام نصب تابلو روان هوشمند در میدان میوه و تره بار شیراز
مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در حاشیه این بازدید با توجه به وضعیت نظارت و محدودیت نیروی انسانی در این حوزه به خبرنگاران گفت: در این زمینه بسیج اصناف، سازمان صمت و اتاق اصناف به صورت دوستانه همکاری می‌کنند.
علیرضا شیخ با اشاره به جریمه قیمت‌های نرخ گذاری شده افزود: در این زمینه به فاکتور خرید و نرخ‌نامه استناد می‌شود تا مشخص شود که یک محصول دارای چه قیمتی است.
مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با توجه به بازدید از غرفه فروش موز و نداشتن فاکتور خرید در این محل گفت: برای خود ما نیز مجهول است که چرا موز و سایر میوه‌ها در میدان میوه و تره‌بار طبق فاکتور خرید به فروش نمی‌رسد!
شیخ از مدیر میدان میوه و تره بار شیراز درخواست کرد تا در سریعترین زمان ممکن تابلو روان هوشمند در میدان نصب شود.
وی گفت: زمانی پرونده تخلفات گران فروشی تشکیل می‌شود مستلزم آن است تا مدارک و مستندات کامل برای تعزیرات و قاضی پرونده ارسال شود.
مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از نظارت و بازرسی بر بازار میوه و تره‌بار و محصولات پروتئینی برای ایام نوروز خبرداد و گفت: نظارت و بازرسی از اول بهمن ماه در فارس انجام شده است.
شیخ ادامه داد: در بحث نظارت، بازرسان به صورت غیر محسوس و رسمی با سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همکاری می‌کنند.

بر اساس این بازدید از میدان میوه و تره بار شیراز،عدم نظارت بر نرخ فروش و ارئه فاکتور در غرفه به صورت تصادفی قابل مشاهد بود.
یکی از گلایه‌های غرفه داران و کارگرها ۲۴ ساعته بودن کار در میدان میوه و تره‌بار است، که درخواست آن‌ها سامان دادن این وضعیت توسط مدیران مربوطه است.
براین اساس تعیین ساعت کاری مشخصی برای ارائه خدمات بهتر به مردم و ثبت و نصب نرخ‌نامه در محل غرفه های عرضه محصولات میوه و تره بار شیراز ضروری به نظر می‌رسید.

ثبت دیدگاه