• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

آغاز برداشت ۲۵ هزار تن انگور یاقوتی از تاکستان‌های جهرم

  • 04 خرداد 1401 - 18:06
آغاز برداشت ۲۵ هزار تن انگور یاقوتی از تاکستان‌های جهرم

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جهرم گفت: برداشت انگور یاقوتی از تاکستان‌های بخش کردیان شهرستان جهرم آغاز شده و پیش بینی می‌شود ٢۵ هزار تن محصول برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

حسن زمانی روز چهارشنبه با بیان اینکه برداشت انگور یاقوتی از اوایل خرداد ماه در شهرستان جهرم آغاز می شود و با برداشت انگور عسکری در اواخر مرداد ماه خاتمه می یابد افزود: سطح  تاکستان‌های شهرستان جهرم، بیش از ۲هزار هکتار است،‌  بیشترین ارقام انگور در جهرم، یاقوتی و عسکری است که نیاز بخشی از بازار داخل استان را تأمین و مابقی نیز به سایر نقاط کشور و بیشتر به تهران، اصفهان، شیراز، بندرعباس و… صادر می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت انگور در شهرستان در بخشهای کردیان با ارقام یاقوتی و بخش سیمکان با ارقام عسکری است، تصریح کرد: به طور کلی ارقام انگور کشت‌شده در جهرم شامل یاقوتی، عسکری، شیرازی، ریش بابا، رطبی و خلیلی است.

زمانی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار بهره‌بردار و تولیدکننده انگور در سطح شهرستان جهرم فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اعطای تسهیلات به موقع به سهامداران صندوق، برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه و توزیع نهاده‌های مورد نیاز بهره‌برداران منجر به افزایش بهره‌وری و تولید محصول زودرس در تاکستان‌های بخش کردیان این شهرستان شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پایین آمدن کیفیت آب چاه‌های کشاورزی و لزوم تغییر الگوی کشت، کاشت انگور در شهرستان جهرم روبه افزایش است.

فراهم‌کردن مقدمات جشنواره انگور یاقوتی در بخش کردیان شهرستان جهرم

مسئول مرکز کردیان‌شناسی شهرستان جهرم نیز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه منطقه کردیان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کم‌نظیری در بین بخش های شهرستان جهرم برخوردار است، گفت: بخش کردیان قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی  و قطب صنعت شهرستان جهرم  است و در زمینه کشاورزی یکی از مزیت‌های بخش کردیان، که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است، انگور یاقوتی است.

حمیدرضا مساح با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مشابه مثل جشنواره انگور ملایر و میمه، افزود: برداشت نوبرانه انگور یاقوتی از بخش کردیان و بالاخص روستای گلدامچه آغاز می‌شود و در سطح استان و کشور حرف اول در برداشت این محصول را می‌زند.

وی بیان کرد: از همین رو، پیشنهاد جشنواره انگور یاقوتی توسط شورای اسلامی بخش و دفتر کردیان شناسی و میراث فرهنگی و دهیاری و شورای اسلامی روستای گلدامچه و با همکاری جهاد کشاورزی و مجموعه بخشداری و فرمانداری برای اولین بار در سطح بخش ارایه شد.

وی اظهار کرد: به زودی جلسه جداگانه‌ای برای هماهنگی و آمادگی برای برگزاری جشنواره انگور یاقوتی منعقد و جزییات و نحوه برگزاری آن به زودی اعلام می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه