تبلیغات گسترده پسته با استفاده از چهرههای معروف در آمریکا تاثیر بسزایی در جلب توجه مصرفکنندگان این کشور داشته است البته با این وجود پسته آمریکایی به تدریج در بازار داخلی و خارجی جای خود را پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یو اس ای تودی در گزارشی نوشت: پسته ای که در کالیفرنیا تولید میشود با شرایط این منطقه به خوبی سازگار است به طوریکه اکنون ۹۹ درصد از پسته تجاری آمریکا از سوی این ایالت تامین میشود و یک درصد باقی مانده در آریزونا و نیومکزیکو تولید میشود.
طبق آمار انجمن تولیدکنندگان پسته آمریکا، در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۶۹ میلیون پوند پسته در کالیفرنیا تولید شد که حدود ۱۷ برابر میزان تولید شده در سال ۱۹۸۵ بود.
مقامات این انجمن بر مبنای وسعت زمینهایی که درختان پسته در آنها کاشته شده و درختانی که هنوز نمیتوانند پسته بار بیاورند، برآورد میکنند که تولید ممکن است در پنج سال آینده دو برابر شود.
در واقع قیمت بهتر پسته در مقایسه با محصولات دیگر و افزایش مداوم آن طی سالهای گذشته و نیاز به آب کمتر کشاورزان منطقه را ترغیب کرده است به تولید این محصول روی بیاورند.
کارشناسان آمریکایی پسته را محصولی عنوان میکنند که تولید آن نسبتا راحتتر است و میتواند نمک و مواد آلوده کننده دیگر خاک که به محصولات دیگر لطمه میزنند را به خوبی تحمل کند.
موضوع دیگری که در شرایط کنونی خشکسالی شدید به نفع پسته کاران آمریکایی تمام شده، این است که منشأ تولید پسته در مناطق بیابانی ایران بوده از این رو انواع تحت تولید در آمریکا در مقایسه با درختان دیگر نیاز به آب کمتری دارند.
به گفته مدیرکل شرکت تولید و فروش پسته ستون ترا بلا، درخت بادام پس از یک سال بیآبی از بین میرود اما درخت پسته به محض آغاز آبیاری احیا شده و تولیدش را آغاز میکند. این امر پسته را در زمان پایان خشکسالی نسبت به محصولات دیگر در وضعیت بهتری قرار میدهد.
حدود ۳۷ درصد از پسته آمریکایی یا ۱۷۰.۵ میلیون پوند به بازار داخلی عرضه شده و باقی آن که به بیش از ۲۹۰ میلیون پوند بالغ شده است به بازارهای خارجی ارسال شدند که در میان آنها چین، هنگ کنگ و کشورهای اروپایی بزرگترین خریداران بوده اند.
در همه بازارها فواید پسته برای سلامتی، اصلیترین نکته ای است که بازاریابان برای فروش به تبلیغ آن پرداخته اند و با افزایش فروش، تولیدکنندگان پول بیشتری را به تحقیق در مورد مزایای سلامتی و بازاریابی داخلی اختصاص میدهند.
در بازار جهانی نیز تغییرات اقتصادی به فروش پسته کالیفرنیا کمک کرده است از جمله تحریمها علیه ایران که امکان فروش پسته ایرانی را محدود کرده و موجب جلب مشتری بیشتر برای پسته آمریکایی شده است.
بعلاوه بهبود درآمد در کشورهای آسیایی نیز ذائقه غذایی مردم این کشورها را از خوردن برنج به مواد پروتئینی بیشتر از جمله پسته، بادام و انواع دیگر آجیل تغییر داده است.
بر اساس این گزارش، اگرچه اکنون تقاضا برای پسته بالاتر از میزان تولید آن است اما حتی اگر این محصول در سالهای آینده به مازاد تولید برسد جای نگران برای صنعت وجود ندارد زیرا قیمت گران پسته مانع استفاده آن از سوی بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی در محصولاتشان شده است اما اگر قیمتها کاهش پیدا کند، بازار جدیدی به روی این آجیل باز میشود.
صادرات پسته ایرانی همچنان بیشتر از آمریکاست
محسن جلالپور، رییس انجمن پسته نیز با بیان اینکه میزان تولید پسته در ایران حدود ۲۰۰ هزار تن و در آمریکا ۲۴۰ هزار تن است، در گفت و گویی با ایسنا اظهار کرد که گرچه آمریکا در سالهای اخیر جایگاه نخست در تولید پسته در جهان را از ایران گرفت اما همچنان صادرات پسته ایرانی بیشتر از آمریکاست؛ به طوریکه در سال گذشته حدود ۱۳۵ هزار تن پسته ایرانی به بازارهای جهانی صادر شد اما میزان صادرات پسته آمریکا در همین سال کمتر از ۱۲۰ هزار تن بود.
به گفته وی بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته در آمریکا میزان تولید پسته در سال ۲۰۱۵ در این کشور به حدود ۴۰۰ هزار تن میرسد و صادرات آنها مسلما در دو سال آینده بسیار افزایش مییابد که اگر تا آن زمان فکری برای افزایش تولید، بهرهوری و صادرات پسته ایرانی نکنیم، آمریکا رتبه نخست صادرات پسته را نیز از ایران میگیرد.
راهکارهایی برای پیشگیری از افت جایگاه صادراتی پسته ایرانی
جلالپور یادآور شد: در سال گذشته میزان تولید پسته ایرانی حدود ۱۸۰ هزار تن بود که پیشبینی میشود امسال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود اما برای بهبود وضعیت تولید و بازار داخلی و خارجی پسته باید باغات غیر بهرهور را از تولید خارج کرد و اختصاص آب را به مناطقی داد که بهرهوری بالایی دارند تا بتوانیم با افزایش بهرهوری، سرمایهگذاری و تولید پسته در باغهای بزرگ را گسترش داد.
رییس انجمن پسته با تاکید بر اینکه کیفیت پسته ایرانی از پسته آمریکایی بسیار بهتر است، افزود: در حال حاضر قیمت پسته ایرانی و آمریکایی در بازارهای جهانی چندان تفاوتی ندارد و هر کیلوگرم پسته ایرانی یا آمریکایی حدود ۹ دلار در بازار های جهانی مبادله میشود.
محمد حسین شمس فرد، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شمس فرد نیز معتقد است: آمریکا نمیتواند بازارهای پسته ایران در جهان را جذب کند.
وی با بیان اینکه جایگاه ایران از نظر پسته اول است، میگوید طعم پسته آمریکایی با پسته ایرانی متفاوت بوده و قابل قیاس نیست و کسانی که پسته ایرانی را میخورند حاضر به جایگزینی آن نیستند.