• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

تلاش پدر و پسر هنرمند برای ثبت جهانی شاهنامه‌خوانی با گویش لری

  • 28 شهریور 1400 - 12:11
تلاش پدر و پسر هنرمند برای ثبت جهانی شاهنامه‌خوانی با گویش لری

پدر و پسری که موفق به ثبت ملی “شاهنامه خوانی با گویش لری” شده‌اند، تلاش خود را برای ثبت جهانی این اقدام به عنوان یک اثر معنوی آغاز کرده‌اند و تاکید دارند که به سرانجام رسیدن آن نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

محمد و علی رئیسی پدر و پسر هنرمند ساکن منطقه “دژکرد” از توابع شهرستان اقلید استان فارس هستند که علاوه بر دنبال کردن سنت هزار ساله اجداد خود در زمینه شاهنامه‌خوانی، سبک جدیدی از شاهنامه خوانی را ابداع کرده و موفق شدند آن را در فهرست آثار ناملموس ملی، ثبت کنند.

آنان اکنون در تلاش برای ثبت این اثر ناملموس در فهرست آثار جهانی هستند، اما اعتقاد دارند که این تلاش‌ها زمانی به سرانجام خواهد رسید که مسئولان فرهنگی، خصوصا دست‌اندرکاران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آنان را حمایت کنند.

محمد رئیسی(پدر) در این رابطه با بیان اینکه شاهنامه خوانی از اجداد ما سینه به سینه به ارث رسیده است، به خبرنگاران گفت: با تلاش و پشتکار در این عرصه و پس از ۵ سال شاگردی زیر نظر استاد کورش اسدپور، در سال ۹۹ شاهنامه خوانی به گویش لری را ثبت ملی کردیم.

او افزود: بنا داریم سال آینده اثرمان را به یونسکو بفرستیم، اما به دلیل اینکه تاکنون شاهد حمایت مناسب از سوی مسئولان فرهنگی مرتبط نبوده‌ایم، توفیقی جدی در این مسیر کسب نکرده‌ایم.

رئیسی با بیان اینکه کاست شاهنامه خوانی او و پسرش، مهرماه امسال وارد بازار خواهد شد، گفت: سبک ما در شاهنامه خوانی منحصر به فرد بوده و به گویش لری ارائه شده است و در آینده نظامی خوانی به گویش لری هم به آن اضافه خواهد شد.

این هنرمند دژکردی با انتقاد از وضعیت بازار هنری و اهمیت ندادن به موسیقی و هنر اصیل ایرانی نیز گفت: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از این آثار اصیل نمی‌شود و در عین حال می‌بینیم آهنگ‌های کوچه بازاری و رپ به وفور در بین جوانان دست به دست می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: واقعا چرا نباید از آثار اصیل ملی حمایت شود؟ ما می‌خواهیم اثر خود را در سطح جهانی ثبت کنیم و نیاز به حمایت مالی داریم، اما هیچ کمکی نمی‌شود و این جای تعجب دارد.

علی رئیسی (پسر) نیز با بیان اینکه در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده‌ام که علاقه خاصی به موسیقی محلی و سنتی ایرانی داشته‌اند، گفت: بنده در مسیر موسیقی زیر نظر استاد کورش اسدپور گوشه‌ها و آواز محلی را فرا گرفتم و تکنیک‌های دیگر را زیر نظر استاد مهدی رجبی گذراندم.

او افزود: به اعتقاد بنده شاهنامه این سترگ نامه استاد فردوسی، اندیشه والای ایرانی را به تصویر می‌کشد و در میان قوم لر جایگاه ویژه‌ای دارد و مورد احترام خاص است؛ حتی افرادی که سواد ندارند برخی از قسمت‌های شاهنامه را حفظ هستند چراکه شاهنامه سراسر یزدان شناسی، غیرت، وطن پرستی، ایثار و … است که در قوم لر نیز این ویژگی‌ها به وضوح دیده می‌شود.

به گفته این هنرمند دژکردی، در لرستان، بختیاری، بویر احمد و فارس شاهنامه را به لحاظ تکنیکی و فنی در دستگاه‌های مختلف می‌خوانند، اما در دژکرد که یک منطقه لرنشین است، شاهنامه را در یک سبک خاص و منحصر به فرد اجرا کرده و همین موجب ثبت ملی آن شده است.

به گزارش ایسنا، مستند سازی از آداب و رسوم و گویش و فرهنگ دژکرد و ساخت آهنگ تل بادام به گویش لری دژکردی از دیگر کارهای این هنرمند دژکردی است که به آن اشاره کرد.

ثبت دیدگاه